Autoracing  KL-varaosat

Vihreää vaiko punaista jäähdytinnestettä?

  • 27 Vastauksia
  • 42945 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa black

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Vihreää vaiko punaista jäähdytinnestettä?
« Vastaus #15 : 20.11.2011, 16:12:33 »
Ilmeisesti siis väristä ei voi yksioikoisesti päätellä silikaattisisältöä.

Erittäin hyviä ja mielenkiintoisia linkkejä. Tietenkään väri itsessään ei tarkoita sopiiko ko. tuote omaan autoon (esim. veikkaan että nykyinen Sinisen sininen jäähdytinneste todennäköisesti passaisi hyvinkin omaan autoon). Kuitenkin, kannattaa varmistaa aina ennen nesteiden vaihtoa että varmasti on luokitukseltaan OK tavaraa omalle autolle. Nimenomaan jenkkiautojen kautta itsekin tutustunut eri jäähdytysnesteiden ominaisuuksiin (kaikki niistäkään vanhemmista eivät ole kaikkiruokaisia, vaan päinvastoin erittäin tarkkoja mitä nestettä käytössä).

Poissa 850V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: Vihreää vaiko punaista jäähdytinnestettä?
« Vastaus #16 : 20.11.2011, 19:12:01 »
Mitä ihmettä. Mulla on ollut eurooppalaisia, amerikkalaisia ja japanilaisia kiuluja ja koskaan en ole varonut sekoittelemasta eikä koskaan ole ollut mitään jäähdytinnesteongelmia tai korroosio-ongelmia. Vihreetä on tupannut aina jäämään käteen varaosaliikkeistä.

Poissa black

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Vihreää vaiko punaista jäähdytinnestettä?
« Vastaus #17 : 20.11.2011, 19:49:08 »
Mitä ihmettä. Mulla on ollut eurooppalaisia, amerikkalaisia ja japanilaisia kiuluja ja koskaan en ole varonut sekoittelemasta eikä koskaan ole ollut mitään jäähdytinnesteongelmia tai korroosio-ongelmia. Vihreetä on tupannut aina jäämään käteen varaosaliikkeistä.

Edelleen, suosittelen käyttämään sitä mitä auton valmistaja suosittelee. Se että on väärät jäähdytinnesteet autossa ei tarkoita että vahinkoa tulee välittömästi, vaan enemmänkin pitkän ajan kuluessa.

Viittasin jenkkiautoihin lähinnä esimerkkinä vaikka menikin jo pois aiheesta (kts. esim. Cadillac Seville 4.6 Northstar- moottorilla, löytyy suomeksikin tietoa).

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Vihreää vaiko punaista jäähdytinnestettä?
« Vastaus #18 : 20.11.2011, 20:58:47 »
No mitäs nykyinen neste kestää pakkasta ja miksiköhän tarve lisätä?,remontti vai joku muu syy?>laittaa vaikka vettä jos   lisäysmäärä vähäinen ja pakkaskestävyys ok?.>vaihtaa sitten ne suositellut tinakonelitkut ,kun syy selviää ja remontti suoritettu :P.
>kunnossa oleva kone ei kai kovin suuria määriä nestettä hukkaa?

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6707
  • 1% Hybridi
Vs: Vihreää vaiko punaista jäähdytinnestettä?
« Vastaus #19 : 20.11.2011, 21:01:53 »
No mitäs nykyinen neste kestää pakkasta ja miksiköhän tarve lisätä?,remontti vai joku muu syy?>laittaa vaikka vettä jos   lisäysmäärä vähäinen ja pakkaskestävyys ok?.>vaihtaa sitten ne suositellut tinakonelitkut ,kun syy selviää ja remontti suoritettu :P.
>kunnossa oleva kone ei kai kovin suuria määriä nestettä hukkaa?

Litkujen ominaisuudet  huononevat vuosien kuluessa eli sama juttu kuin jarrunesteiden kanssa eli vaihtaa pitää tietyin välein  ;)
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Vihreää vaiko punaista jäähdytinnestettä?
« Vastaus #20 : 20.11.2011, 21:06:31 »
Litkujen ominaisuudet  huononevat vuosien kuluessa eli sama juttu kuin jarrunesteiden kanssa eli vaihtaa pitää tietyin välein  ;)

Jep, ja nykyisin ne autotkin voi vaihtaa....samalla ;).

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6707
  • 1% Hybridi
Vs: Vihreää vaiko punaista jäähdytinnestettä?
« Vastaus #21 : 20.11.2011, 21:09:57 »
Jep, ja nykyisin ne autotkin voi vaihtaa....samalla ;).

Mutta jos sattuu olemaan persaukinen, pitää vaihtaa ite ne litkut , jotka joku on jättänyt vaihtamatta kun autonsa on uuteen vaihtanut  ;)
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa black

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 103
  • www.vrcf.fi
Vs: Vihreää vaiko punaista jäähdytinnestettä?
« Vastaus #22 : 20.11.2011, 21:49:17 »
Litkujen ominaisuudet  huononevat vuosien kuluessa eli sama juttu kuin jarrunesteiden kanssa eli vaihtaa pitää tietyin välein  ;)
Kyllä. Itselleni oli yllätys että jarrunesteetkin suositellaan vaihtamaan 40tkm tai 2 vuoden välein, ainakin omaan (V70tdi) autoon.

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Vihreää vaiko punaista jäähdytinnestettä?
« Vastaus #23 : 20.11.2011, 23:27:18 »


Mutta jos sattuu olemaan persaukinen, pitää vaihtaa ite ne litkut , jotka joku on jättänyt vaihtamatta kun autonsa on uuteen vaihtanut  ;)

No mie vaihoin vanhempaan jossa kaikki läpikäyty>omistaja jo aivan kypsä joten halavalla sain ja möin sen uudemman (huonomman) ja jäi vielä pari kolikkoo dieseliinkin ,vanhus ei sähkötoiminen kaikessa mukavuudessaan tosin ole> e/km menee huomattavasti vähemmän silti.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9526
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Vihreää vaiko punaista jäähdytinnestettä?
« Vastaus #24 : 21.11.2011, 00:54:44 »
Itselleni oli yllätys että jarrunesteetkin suositellaan vaihtamaan 40tkm tai 2 vuoden välein, ainakin omaan (V70tdi) autoon.

Johtuu siitä, että jarruneste imee itseensä vettä. Vesi jarrunesteessä taasen aiheuttaa syöpymistä putkissa ja satuloissa ja alentaa kiehumispistettä. Jarrunestettä ei pitäisi voimakkaan vedensitomisen takia lisätä autoon purkista joka on ollut avattuna pitempään.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6707
  • 1% Hybridi
Vs: Vihreää vaiko punaista jäähdytinnestettä?
« Vastaus #25 : 21.11.2011, 22:13:24 »
Jatketaanko tässä vai luodaanko oma topic jäähdytinnesteen vaihdolle otsikossa mainituille volvoille ?

Kuinka tuo tehdään oikein ?

Tuota valvolinea on 5 ltr kannu varattuna toimenpiteeseen  ;)
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Koo Pee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: Vihreää vaiko punaista jäähdytinnestettä?
« Vastaus #26 : 21.11.2011, 23:39:21 »
Jatketaanko tässä vai luodaanko oma topic jäähdytinnesteen vaihdolle otsikossa mainituille volvoille ?

Kuinka tuo tehdään oikein ?

Tuota valvolinea on 5 ltr kannu varattuna toimenpiteeseen  ;)

No niin asiaan> ajeleepi volgan tasaselle antaapi konhen jähtyä noottei sormiloita polta.

>Sopivan laakea astia alle

>Sitten ettii sieltä alavesiletkun klemmarin seutuvilta sen "hanan"/tulpan syyläristä jos/kun ei löydy voihan se litku tulla pois ottamalla alavesiletkun klemmarin auki ja letku irti jähtyttimestä> ei muuta ku lämppäri tuliselle asennolle,paisuntasäiliön korkki auki ja oottelemaan koska se lorina loppuu.

Sitten ku ei ennää mittään tuu siihen astiaan jossa tietenkin tarkat mittaviivat? katotaan jotta paljonko sitä uutta lientä tarvitaan.>laitetaan se rosterilemmari sen ruostuneen alavesiletkun klemmarin tilalle ,varovasti letku kiinni  syyläriin ja lorautetaan sitä uutta ohjeen mukaan lantrattua litkua paisuntasäiliöön niin paljon kuin menee ,ootellaan puristellaan letkuja operaation nopeuttamiseksi>kun menny melekein samanverta kuin tuli poiskin,kone käyntiin ajo hiukan nokka pystympään asentoon kone seis  ja loputkin ilmat sieltä lämppärin kennolta houkutellaan pois ja silloin pitäs ollakkin jo sama määrä litkuja sisällä kuin aikasemmin pois tuli.

Korkki kiinni kone käymään hanaa muutama polkaisu ja silmä tarkkana seuraten nouseeko lämpöviisari tasaisesti normaaliin ja aukeeko termari sekä puhaltaako lämpöstä>ne lämpötilan säädöthän ovat operaation ajan punaisella.>vuotaako se muovinen alavesiletkun ja syylärin liitoskohta>jos ei niin koeajo ja aamulla vielä tsekkaus oliko nestepinta paisarissa kohillaan ennen starttia.>vai lammikko alla?>syylärin päädyt vuotaa tms..kipeää letkun heiluttelusta jne..

Voihan sitä huuhdellakkin jos tykkää.. lämpösellä vedellä vasten virtaussuuntaa jne..>silloin vaan jää sitä vettä kuitenkin osa sinne lohkoon ym. kolosiin vaan hiukan väkevämmällä seoksella tasottuupi ja on sitten tuoreempaa tavaraa kokonaisuudessa sisällä.

No niin peli avattu mikähän meni oikein?, nyt sitten vääntämään ,jotta mihin suuntaan huuhdotaan ja miksi ei olisi helpompaa katsoa käyttöohjekirjasta ,jotta seettemän pilikku kaheksan litroohan se oli mitä sitä mittailemaan ja miksi sinne ei mahu ku kuuspistekaheksan..jne ... ;).
« Viimeksi muokattu: 22.11.2011, 00:09:44 kirjoittanut Koo Pee »

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6707
  • 1% Hybridi
Vs: Vihreää vaiko punaista jäähdytinnestettä?
« Vastaus #27 : 25.11.2011, 17:36:57 »
Mittasin klemmarin kooksi n.47mm eli Würthin 40-60mm rosteriklemmarit passaa oikein hyvin, vaihdoin molemmat. Sen pohjamuovin poistaminen helpottaa työskentelyä. Omasta sain talteen n. 5litraa vanhaa ja loput taisi vaihtua kun laskin vettä läpi alavesiletkun kautta.

Seoksen väkevyydeksi tuli 5ltr nestettä / n.3,5ltr vettä
V70 -00 HYL-sy Poistunut pihasta   &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

 

KL-varaosat  Race.fi