Tuollainen otsikossa mainittu Volvo sitä tuli hankittua. Hybridiä olin katsellut jo jonkun aikaa ja ensisijaisesti bensahybridi oli listalla, mutta oma budjetti ja Volvo merkkinä ei vielä oikein natsannut yhteen. Tarkoitus oli toki lykätä hankintaa vielä hetken, jotta manuaalivaihteisella V70:llä saadaan kortti ajettua nuoremmankin pojan kanssa. Mutta sitten tuo tuttu ja foorumin yhteistyökumppaninakin tunnettu Miksu (Carcom) pisti omansa myyntiin ja hetken neuvottelujen ja arvontojen jälkeen kävin kuitenkin tämän ostamassa. Hyvin huollettu ja kunnon varusteilla niin ostopäätös oli helppo. Mittarissa 230tkm.
Päältäpäin se on...noh, sininen ja Volvo V60.

Ja tietenkin se merkittävin ero tavanomaiseen V60 malliin löytyy sieltä kuskin puolen etulokarista:

Tumma sisusta ja mustat nahkapenkit. Kovin kauas ei siis V70 maailmasta siinä suhteessa hypätty:

Konttitilaahan tässä ei ole oikeastaan lainkaan (varsinkin jos V70 vertaa) mutta eipä sitä enää nykyään juuri tarvi.

Takapenkille tähän mahtuu jopa vähän paremmin kuin tuossa V70:ssä, mikä ei sinänsä ole vielä kovin suuri ihme, V70 takapenkki on jalkatiloiltaan lähinnä naurettava noin isossa autossa.
Alkuperäiset kattokaiteet löytyy sekä niihin sopivat Volvo original kattotelineet. Sinne katolle sitten boksia jos reissuun lähtiessä meinaa tavaratila kesken loppua. Katolta löytyy myös sähkötoiminen kattoluukku.

Niin ja niitä varusteita...en osaa sanoa mitä kaikkea näissä on missäkin paketissa ollut, mutta ei nyt ihan huonoilla varusteilla kuitenkaan tämä ole. Turvallisuus / ajomukavuuspuolelta löytyy kaarrevalot, adaptiiviset valot, adaptiivinen cruise, BLIS, City safety (?), kaistavahti, parkkitutkat edessä ja takana sekä kamera takana. Sisältä lämmitettävä ratti, lämmitettävät sähkösäätöiset etupenkit (kuljettajan muistilla), Sensus (joku) jossa se Android myös rootattu, bluetooth/aux/usb liitännät. Niin ja tietysti Volvo on Call. Ihan kaikkeen ei ole vielä ehtinyt perehtyäkään ja ei tämä muutenkaan mikään kattava lista ole.
Dieselveroa tällaisessa maksaa tavallaan turhaan varsinkin nykyisellä ajoprofiililla, mutta toisaalta verot yhteensä on miltei parisataa pienemmät kuin tuossa V70. Suurin osa ajoista meillä on kuitenkin haarukassa 25-40km joten hybridistä päästään toden teolla hyötymään. Hienosti sujuu työmatka ja kauppareissut pelkällä sähköllä. (tosin vallitsevasta tilanteesta johtuen ei juuri työmatkoja tule kun etätöissä ollaan)
Ja kyllähän tuo dieselkoneen ja sähkömoottorin yhdistelmä varsin maukkaasti tätä liki kahden tonnin pikkuautoa liikuttaa. Power-nappia kun painaa ja sitten lämä tiskiin niin hienosti Volvo liikahtaa. Tuon kanssa pitää vaan muistaa, että jos alkumatka on säästelty sähköllä ja dieselkone on kylmä, niin välttämättä ei ole kovin hyvä idea samantien pistää kaikkia tehoja käyttöön. Toki matka-ajoon se Hybrid-tila lienee muutenkin järkevämpi? No, matka-ajoa ei tällä vielä ole ehditty kokeillakaan, pelkkää nurkissa pyörimistä.
Tästä yksilöstä oli jo pari arvokasta komponenttia vaihdettu hiljattain eli se surullisen kuuluisa kompressori sekä generaattori. Jonkinlaisia mahdollisuuksia olisi siis päästä siedettävillä huoltokustannuksilla jatkossa. *kop kop*
Tällä hetkellä pihasta löytyy vielä kolme ajossa olevaa Volvoa, mutta V70 lähtee myyntiin kunhan pojalla on kortti taskussa. Ja vanhemman pojan muuttaessa pois kotoa lähitulevaisuudessa, ajatus on siirtyä perheessä yhden auton taktiikkaan. Työnantajalta saan kohtapuoleen sähköpyörän työsuhde-etuna, joten sillä sitten Taavi polkee töihin jos Volvo on muiden käytössä!