Hieno käyrähän toi oli

Tiedossa on että vastapaine ja pakolämmöt on iso rosvo kun elää 19t kanssa

Ja että isompi turbo olisi yksi tapa saada enemän tehoa.
Mutta se mikä tässä nyt on tavoite on löytää ratkaisu nykyiseen ongelmaan!
Olen luonteltaani liian jääräpäinen (Kysy vaikka Don ja Jaagoulta) että en ratkaisi ongelmaa ennekun isompi ahdin tulee tilalle!
Pakolämmöt on vähän "erikoisa" mun koneessa kun siinä on tuo vesiruisku hämmentämässä "soppaa".
täyskaasulla ne nousee tuonne 750 asteeseen ja sen jälkeen ne pysähtyy ja jopa laskee taas vaikka kaasu on pohjassa ja kierrokset nousee! (pakolämpömittari on tuossa 20cm turbon jälkeen)
1 ja 2 veto oli seruaavilla vesiruutan astuksilla.
start : 10psi (0.6bar) max: 30psi (2.bar)
3 ja 4 veto
start 0.bar max 1.5bar
se mikä näitä vetoja erottaa että huipputeho 2 ensimmäisellä vedolla tulee. vähän yli 6000rpm
ja viimeisillä vähän yli 5000rpm
Eli tehokäyrässä 330hv esintyy 5000 - 6300 välillä!
nakutus 2 esnimmäisellä vedolla oli 4800rpm kohdalla.
ja säätämällä vesiruutta sain nakutualueen sirrettyä tuonne 5500rpm kohdalle.
veto 1-3 oli tyhjäkäynnistä veto.
4 veto oli kaasu pohjaan veto vasta 2000rpm jälkeen.
4 vedolla kone ei nakuttanu koska ahdot ei tullu niin nopeasti eikä (onneksi) noussut niin korkealle.
Tämä iltapäivä on mennyt lastun sisäisen henkimaailman tutkimisessa.
Periaattessa olen vertaillu alkuperäistä ja nykyistä ohjelmaa.
Tarkistuslistalla on nyt Kaasuläppä.
Eli kun kaasu on pohjassa.. onko kaasuläpän asentoanturi myös "Tapissa" eli saako mottorinohjaus varmasti signaalin että kaasu olisi WOT (Wide open throttle) asennossa ja osaa siten siirtyä WOT bensa- ja sysytyskartoille.
Vai onko syy juuri WOT bensakartassa missä lambdaarvo 1.0 on tavoite 4400rpm ja korkeimmilla kieroksilla?
Sen verran selvisi myös että nykyisen lastun "nakutuskartta" peruttaa ennakkoa nakutusalueella sytytyksen vain asteen tai pari. Eli suuri korjaus ei ole ollut tarpeen jotta nakutus vedossa loppuisi.
Toinen mielekiintoinen havainto oli että alkuperäinen softa käy (tai salli) huomattaviasti rikkammalla kun vähän kaasua painaa

Sitten askarruttaa kun penkissä ahtomittari näyttä 1.67bar kun taas oma ahtopainemittari näyttä lähempänä 1.75
Eli eli ahtopainemittarin kalibrointi on myös päiväohjelmassa

Ja hukkaportin tanko... joka on pidenetty. pitäisikö sen kiristää takaisin vakiosäätöihinsä jotta paineet pysyisi paremmpin...?
Mutta todellisuudessa tässä edetää vähäisillä tiedoilla ja taidoilla enkä tiedä mistä ratkaisua ongelmaan kannattaisi etsiä.
eli jos soku viisaampi osaa neuvoa niin olisin kiitollinen.