Pahoittelut uudesta aloituksesta, mutta aiemmista en löytänyt vastauksia.
-91 auto, seissyt 5v. Vaihdettu tarvikekatti. Ajettu talvella radalla muutamia kertoja, toimii hyvin, lähtee hienosti käyntiin yms. Ennen katsastusta asennettu tarvikelambda, jonka jälkeen lambdan valo sammui. Vikakoodeja ei ole.
Katsastuksessa murheina päästöt: Tyhjäkäynti: CO 6,3 // CO2 8,4 // HC 348 // O2 3,1. Kierroksilla: CO 5,3 // CO2 10,6 // HC 222 // O2 1,1 ja lambda 0,89.
Lambdan pitäisi siis olla 0,97-1,03 ja muutkin arvot rajusti poskellaan.
Nyt asennettiin putkeen laajakaistalambda seuraksi, jotta pääsiin seuraamaan miten muutokset vaikuttaa. Se seilasi aluksi 12 - 13,2 väliä n. 2000 rpm. Katsottiin ilmavuodot, tulpat, jakajankansi yms. helpot ja mistään ei löytynyt varsinaista vikaa. Omalle lambdalle tulee n. 14 V ja lambdalta tuleva lukema vaihtelee jonkin verran, en saanut oikein selvää, mutta 0,1-0,2 ainakin näytti.
Lopuksi laajalkaistalambda näytti n. 13-13,5. Pitäisikö tässä päästä vanhassa volvossakin lähelle tuota 1,47 joka käsittääkseni on yhtä kuin arvo 1? Mitatut arvot siis kierroksilla, mutta ilman kuormaa.
Onko muuta vaihtoehtoa kuin hakeutua jonnekin pakokaasutesteriin? Auto siis käy korvaan tosi nätisti.