Kulkukoira  Proturbo

Ratkaistu: 740 B200F (?) päästöt, lambdan arvot yms

  • 18 Vastauksia
  • 2361 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa koskija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Pahoittelut uudesta aloituksesta, mutta aiemmista en löytänyt vastauksia.
-91 auto, seissyt 5v. Vaihdettu tarvikekatti. Ajettu talvella radalla muutamia kertoja, toimii hyvin, lähtee hienosti käyntiin yms. Ennen katsastusta asennettu tarvikelambda, jonka jälkeen lambdan valo sammui. Vikakoodeja ei ole.

Katsastuksessa murheina päästöt: Tyhjäkäynti: CO 6,3 // CO2 8,4 // HC 348 // O2 3,1. Kierroksilla: CO 5,3 // CO2 10,6 // HC 222 // O2 1,1 ja lambda 0,89.
Lambdan pitäisi siis olla 0,97-1,03 ja muutkin arvot rajusti poskellaan.

Nyt asennettiin putkeen laajakaistalambda seuraksi, jotta pääsiin seuraamaan miten muutokset vaikuttaa. Se seilasi aluksi 12 - 13,2 väliä n. 2000 rpm. Katsottiin ilmavuodot, tulpat, jakajankansi yms. helpot ja mistään ei löytynyt varsinaista vikaa. Omalle lambdalle tulee n. 14 V ja lambdalta tuleva lukema vaihtelee jonkin verran, en saanut oikein selvää, mutta 0,1-0,2 ainakin näytti.

Lopuksi laajalkaistalambda näytti n. 13-13,5. Pitäisikö tässä päästä vanhassa volvossakin lähelle tuota 1,47 joka käsittääkseni on yhtä kuin arvo 1? Mitatut arvot siis kierroksilla, mutta ilman kuormaa.

Onko muuta vaihtoehtoa kuin hakeutua jonnekin pakokaasutesteriin? Auto siis käy korvaan tosi nätisti.
« Viimeksi muokattu: 29.05.2021, 06:28:18 kirjoittanut koskija »

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2405
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 740 B200F (?) päästöt, lambdan arvot yms
« Vastaus #1 : 25.04.2021, 23:33:00 »
Laajakaistalla tosiaan AFR 14.7 olis sama kuin lambda 1.00
Auto käy hieman rikkaalla. Tarvikelambdat osaa olla näissä hieman konstikkaita, sen lisäksi kannattaa ainakin ilmamassamittari ja moottorin lämpötila-anturi tutkia / kokeilla toisilla osilla.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa koskija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B200F (?) päästöt, lambdan arvot yms
« Vastaus #2 : 26.04.2021, 09:08:47 »
Lämpötila-anturi näyttää kojelaudassa oikein, mutta en saa mitattua siitä mitään vastusta. Rungon ja kummankaan pinnin väliltä. Ei anna mitään arvoa. Mittari tosiaan lähtee alhaalta ja nousee lämmetessään puoliväliin.

Kankikari

  • Vieras
Vs: 740 B200F (?) päästöt, lambdan arvot yms
« Vastaus #3 : 26.04.2021, 09:22:11 »
Ei se mittarin anturi vaikuta mihinkään.

Ruiskun anturi on kannessa syvemmällä mitä se mittarin anturi. 3 ja 4 pyttyjen välissä. Lisäohjeita korjaamo 700 900 faq osiossa.

Poissa koskija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B200F (?) päästöt, lambdan arvot yms
« Vastaus #4 : 27.04.2021, 07:07:35 »
Olet oikeassa, sieltähän se ruiskun lämpötila-anturi löytyi. Saatiin mitattua sieltä arvot 3200 ja 3300 ohmia. Joten sekin on kunnossa. Liitettiin myös tämä laajakaistalamdba auton omaan lambdan johtoon, joten nyt on tuo tarvikelambdakin eliminoitu vikalähteenä. Antaa edelleen samoja arvoja ilman kuormaa, vähän alle 13. Laitetaan auto ajokuntoon ja käydään koittamassa myös tienpäällä mitä siellä tulee.

Jos katti olisi paskana (joku laittanut tarvikekatin), ei kai se noita päästöjä noin ylös nostaisi?

Poissa koskija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B200F (?) päästöt, lambdan arvot yms
« Vastaus #5 : 27.04.2021, 08:19:50 »
Kävin nyt joutessani mittaamassa myös ilmamassamittarin ja sieltä tuli aika hyvin FAQ-osion ohjeiden mukaiset tulokset: 1 ja maa väliltä 0 ohmia, käynnissä maan ja 3 väliltä 2,5V (ohje oli 2,3V). Napojen 2 ja 3 väliltä 2,8 ohmia (ohje 2,5-4,0). Ja kun otti IMM liittimen käydessä irti, käynti huononi. Joten äkkiseltään vika ei olisi tässäkään. Puhdistetaan vielä ennen takaisinlaittoa.

Miten E85 toimisi katsastuksessa, jotta saisi päästöt alas?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 B200F (?) päästöt, lambdan arvot yms
« Vastaus #6 : 27.04.2021, 22:11:53 »
Jo mittauksesi, sekä toki päästölapun mukaan, auton oma lambda on rikki.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa koskija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B200F (?) päästöt, lambdan arvot yms
« Vastaus #7 : 27.04.2021, 23:34:42 »
Autossa siis uusi tarvikelambda (30€). Ja nyt vain laajakaista (AEM), jonka signaali liitetty auton omaan boksiin.
Kummallakaan ei tule lähellekään 14,7 lukemia tasakaasulla, kierroksista huolimatta. Yleisesti kovasti rikkaalla, n. 13 hujakoilla.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5848
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B200F (?) päästöt, lambdan arvot yms
« Vastaus #8 : 28.04.2021, 01:26:26 »
Tarkista bensanpaineensäädin suutintukissa että tuleeko alipaineletkusta bensaa

Poissa koskija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B200F (?) päästöt, lambdan arvot yms
« Vastaus #9 : 30.04.2021, 11:49:40 »
Ei tule bensaa.

Poissa koskija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B200F (?) päästöt, lambdan arvot yms
« Vastaus #10 : 30.04.2021, 13:05:13 »
Eikä kyllä tullut leimaakaan. Koitin laittaa E85:stä puolet, mutta meni vain huonommaksi. Muutos näkyi myös omassa lambdassa konttorin mittarin lisäksi.
Onko ehdotuksia, mitä koitetaan seuraavaksi? ECU? Onko samanikäisessä 2,3:ssä sama ecu?

Poissa koskija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B200F (?) päästöt, lambdan arvot yms
« Vastaus #11 : 30.04.2021, 15:46:23 »
Vastataan nyt sitten itse molempien ECUjen osakoodit:2,0ssa: 0 280 000 594 ja 2,3ssa: 0 280 000 561.
Ei lähdetty koittamaan ristiin.


Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 B200F (?) päästöt, lambdan arvot yms
« Vastaus #12 : 30.04.2021, 21:34:33 »
Näiden ecut ei välttis arvosta noita laajakaistan kapeakaistaemulaatioita. Kun kerta seos on noin selkeästi täysin päin seiniä, lienee aika itsestäänselvää ettei se voi mennä savuista läpi. Vedä alkuun irti se lambdan signaalijohto LH:lta, ja kokeile muuttuuko mikään.

Voit testata nuo purkit kyllä ristiin, jos molemmissa on starttisuutin tai kummassakaan ei ole niin toimii kyllä, jos on ero suuttimien määrässä niin käyntiinlähtö voi olla takkuista kylmällä. Mutta toimii kyllä, voit kokeilla ihan rauhassa. Ja voit vielä kokeilla vaihtaa niistä lastut ristiin, nuo saattaa toimia ristiin, 5xx ecuissa on vaan hyvin arpapeliä toimiiko sirut ristiin.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa koskija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B200F (?) päästöt, lambdan arvot yms
« Vastaus #13 : 01.05.2021, 13:59:37 »
Ei saakeli, taas on aika turisti-olo. Millä tuo iso liitin lähtee ECU:stä irti? Johtojen alla on ruuvi, johon ei ruuvarilla pääse. Täytyykö se saada auki?
Koitettais boksit ristiin.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4537
Vs: 740 B200F (?) päästöt, lambdan arvot yms
« Vastaus #14 : 01.05.2021, 15:44:31 »
Ei tarvi. Se ruuvi pitää metallihakaa paikallaan ja se pitää liitintä paikallaan. Haka nostetaan ylöspäin ja sen jälkeen voi vetää liittimen irti. Todennäköisesti on aika tiukasti kiinni.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy