Hei!
Olen uusi täällä, joten ajattelin kokeilla tällaista projektipäiväkirjaa.
Auto on ollut minulla kohta kaksi vuotta, jonka ostin "rikkinäisenä". Auto ei lähtenyt käyntiin ja syy löytyi nopeasti loppuneesta bensasta. Ensimmäisellä koeajolla huomasin, että polttoainetankista tuli bensa ulos aina kiihdytyksessä. Polttoainetankki makasi pumpun kiinnityksen varassa takapäästä. Tein uudet kiinnikkeet tankkiin ja auto oli siltä osin kunnossa. Autolla tuli ajettua satunnaisesti ja katsastuskin täytyi käydä suorittamassa, joka meni hyvin läpi.
Kaverillani oli oma projekti edennyt pitkälle, joten ostin hänen autostaan B230FD tekniikan haaveinani ahtaa kyseinen moottori ja asentaa nykyisen B200F tilalle.
Ensimmäisen talven aikana tuli moottoriin hiljalleen tehtyä perusteellinen läpikäynti lähinnä mittaamalla kuluneisuudet ja laakerivälykset uusilla laakereilla. Eli laakerit ja männänrenkaat vaihtuivat uusiin osiin tiivisteet mukaanlukien. Kansityöt sain tehdä itse ammattikoululla, jossa tuli työstettyä seetit, venttiilien hionta koneellisesti, painemittaukset, tiivisteiden vaihto venttiileiden varsiin, sekä kannen oikaisu.
Perusmoottori alkoikin olla jo kunnossa ja kasassa kesään mennessä uusien tiivisteiden kanssa, joten alkoi turbotukseen tarvittavien asioiden kanssa pohdiskelu ja tekeminen. Osia ostin talven aikana valmiiksi autoon pikkuhiljaa, joten valmiina oli jo hyvä määrä osia. Ahtimeksi valikoitu laadukas Holsetin HX40 Superi 16# pakopesällä. Moottorinohjaukseksi tuli edullinen, mutta suosittu microsquirt, joka pohjautuu megan 2 piirikorttiin. Tämä ohjaa 1100cc Boschin suuttimia ja hukkakipinäpuolaa. Kierrosnopeuden tiedon se saa alkuperäiseltä kampi-akselin asentotunnistimelta lohkon takaa. Ahtoilmaa kuljettaa puolasta tilattu putkisarja ja jäähdytyksen niille tarjoaa Bilteman välijäähdytin. Biltemasta tuli myös ostettua 50mm hukkaportti. Kytkin täytyi tietenkin päivittää, joten M46 kanssa meni tällä kertaa SRE763 asetelma turbon massalevyllä. Pakosarjan, sekä tarvittavat metallityöt teetin kaverillani, josta on ollut korvaamaton apu koko projektissa muutenkin. Öljypohjaan hitsasin 22mm putken ahtimen öljynpaluulle ja paine tulee lohkon päästä öljykanavasta. Letkun prässäsin itse normaalista hydrauliikkaletkusta. Moottorinohjauksen asennutin veljelläni. Auto lähti hyvin käymään E85 polttoaineella. Auto vietiin nopeasti tehopenkkiin, jossa veljeni sääti auton maantielle sopivaksi ja tarvittavat tehonmittaustodistukset katsastusasemalle. Autosta mitattiin ensimmäisellä vedolla 211hv, josta pikkuhiljaa lähdettiin säätämään ahtopainetta isommalle. Ahtopaineensäätimenä toimii Bilteman kompressorin paineensäädin. Lopussa auton vakio bensalinjassa loppui tuotto ja jätettiin alla olevat lukemat, jolla vielä huipputehoilla ei moottori mennyt laihalle.
Tässä tulokset:
320,9hv/402,2nm 1.4bar E85
Katsotaan tulevaisuudessa mitä muutoksia lähdetään tekemään ja mitä parannettavaa on. Auto on toiminut todella hyvin nyt sen reilun 2000km ajan.
