Carcom Oy  Elekma

APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?

  • 47 Vastauksia
  • 13090 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #15 : 22.11.2011, 18:23:51 »
Anteeksi otsikon huutomerkki "TVS", mut oishan tää kiva saada kuntoon. Tai siis, tämmösenä ongelmaisena se on nyt myynnissä, osais edes mahdolliselle ostajalle kertoa osviittaa eteen päin, mistä kannatta vikaa lähteä hahmottamaan.

Ja annas kun yritän muistella tuota kuumotustilannetta motari+täysi kaasu... Kyllä sen muistaakseni liikkui, ettei siinä kauheemmin nykiny tai mitään. Tosin paskajäykkänä paniikkissa painaa mennä menemään, ni jostain kumman syystä ajatuskapasitetti keskittyy muuhun. Mutta mun muistaakseni se oli kyllä suhteellisen jouhevaa menoa, kun ei huudatusta ota huomioon. :D
Pointti kommentissa oli kehua, aika moni ensikertalainen avunpyytäjä kirjoittaa kaiken capslock päällä ja koristaa rivillä huutomerkkejä ja parhaassa tapauksessa vielä lyhentää tekstiä jättämällä isot kirjaimet ja välimerkit poies. Kerrankin oli semmosta tekstiä että viitsii vastata :hello:

Tuo kierroksilla toimiminen voisi kyllä edelleen viitata siihen hall-anturiin, itellä hall hajosi sillain että se alko rykimään ja kakomaan pahasti, ja siitä vielä jos sai laitteet maaniteltua vauhtiin niin käynti parani, jos taas vauhti loppu ni se tiesi 5min jäähyttelytaukoa. Jos saisit tuon kipinätilanteen tarkistettua kun laitteet toppaa niin se helpottaisi kovasti diagnosointia. Sitä kannattaa seurata ihan hetken aikaa, se voi antaa muutaman kipinän ja sitten taas loppuu, näin viimeksi hallivikainen auto teki, joskus jopa yritti käydä pienen hetken startin aluksi ja lopetti sitten.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #16 : 22.11.2011, 18:40:27 »
Täältä kanssa ääni hall-anturille. Erimerkkisessä kulkineessa esiintyi ensin satunnaista nykimistä, sitten rupesi vaatimaan pitkää starttausta, että lähti käyntiin ja lopulta sammuili kun ajossa painoi painoi kytkimen pohjaan tai ajoi pienillä kierroksilla. Jäähdyttelytuokion jälkeen lähti käyntiin mutta kerran sitten pimenikin lopullisesti, eikä lähtenyt käyntiin vaikka auto seisoi yön pihassa. Uudella hall-anturilla katosi nykimiset, sammuilut ja pitkät startit.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Essikkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #17 : 22.11.2011, 19:00:58 »
Pointti kommentissa oli kehua, aika moni ensikertalainen avunpyytäjä kirjoittaa kaiken capslock päällä ja koristaa rivillä huutomerkkejä ja parhaassa tapauksessa vielä lyhentää tekstiä jättämällä isot kirjaimet ja välimerkit poies. Kerrankin oli semmosta tekstiä että viitsii vastata :hello:

Jes jes joo. Niin niin joo.  :hello:

Poissa Essikkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #18 : 22.11.2011, 19:09:51 »
Päivän paras teko, kannatti tänne tulla, vastauksia tuli nopeemmin kuin heti. :) Kiitos vaan kaikille, testiä sitten vaan ja katellaan mitä tapahtuu.

Mulla on toinen 240, -86. En tykkää yhtään, ei ole ihan kunnossa sekään, tyhjäkäyntikierrokset noin 1000, mut kumminkin välillä sammuu, kun himmaa lähes pysähdyksiin tai pysähtyy, ja/tai laittaa pakkia päälle. Ja runtua saa antaa et käyntiin lähtee, ja sittenkään ei oikein käy kunnolla -niinkun hyytelön sisällä olis- ja tulee todella ruskeaa savua putkesta...

Kellään hajua tosta toisesta? Mikä sillä on hätänä? Mulle näköjään näitä vikasia kertyy...  :o

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #19 : 22.11.2011, 19:22:54 »
Tuohon ensimmäiseen vikaan: "höyrystin", joka on kytketty polttoainelinjaan estämään kaasarin tulviminen polttoaineen taipumuksesta lämmetä ja sitäkautta laajeta. On sökö.
Siis se muovinen pikku purkki johon liittyy 3 letkua ja löytyy imusarjan alapuolelta.

Ehkä.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #20 : 22.11.2011, 23:36:23 »

Mulla on toinen 240, -86. En tykkää yhtään, ei ole ihan kunnossa sekään, tyhjäkäyntikierrokset noin 1000, mut kumminkin välillä sammuu, kun himmaa lähes pysähdyksiin tai pysähtyy, ja/tai laittaa pakkia päälle. Ja runtua saa antaa et käyntiin lähtee, ja sittenkään ei oikein käy kunnolla -niinkun hyytelön sisällä olis- ja tulee todella ruskeaa savua putkesta...
Huoh, että siis kyllä tää aiheen alkuperäinen auto olis enemmän mun mieleen - vaikkei ohjaustehostinta ookkaan, penkinlämmittimet ei toimi ja keskuslukituskin hajos kesällä.  ;)



Vähän tarttis lisätietoa tosta -86, että voisi vikaa arvuutella, että onko se ruisku vai kaasari ja millä kaasarilla. Jos kyseessä normaali karvalakki eli Strombergilla, niin tommosia oireita aiheuttaa mm. pielessä oleva sytytys ja aivan liian rikkaalla oleva seos. Stromberg tykkää rikkaasta seoksesta ja on kaikkein parasta säätää pakokaasuanalysaattorin avulla, jolloin sen saa menemään vähän laihemmalla, kun ei tarvitse vain käynnistä kuunnella seosta. Laski 800tkm ajetussa B19A koneessa kulutusta todella roimasti, kun kunnon välineillä säädin ammattikoululla sytkän ja kaasarin kohdilleen.

Tuossa toisessa autossa heräisi itsellä Hall-anturin lisäksi epäilys, että loppuuko siitä kertakaikkiaan sähkö välillä. Jos on vetänyt akunkin kerran tyhjiin. Kun kerta sammuu ajosta yhtäkkiä ja sitten 15min jälkeen taas lähtee. Itsellä teki laturivikainen Mitsubishi Galant samaa: latasi välillä ja sitten taas loppuikin sähkö kesken ajon, jolloin sammui kuin seinään. Valojen himmenemisestä tms. ei huomannut mitään ja 15min kun akku toipui, niin lähti taas tulille kuin ei mitään. Maadoitusten ja muutenkin johdotusten kunnon tarkistamisella ja sulakeboksin putsaamisella on hyvä lähteä myöskin vikoja selvittämään näistä. Esim. se surullisenkuuluisa kampiakselin siivan alta menevä johtosarja voi olla todella säpäleinä ja silti vielä toimia senverta, että ei tule savut pihalle.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2011, 08:00:18 kirjoittanut Gorgane »
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa Essikkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #21 : 23.11.2011, 21:51:30 »
No onhan se -86 kaasarilla, mutten tiedä millä kaasarilla. Selvityksen alla.

Ja siitä toisesta, itellä kans kävi tuo laturi mielessä, kun se niin sopivasti sattui samaan syssyyn. Ens maanantaina alkaa tapahtua, sitten taas katellaan mitä seuraavaksi.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #22 : 23.11.2011, 22:09:54 »
No onhan se -86 kaasarilla, mutten tiedä millä kaasarilla. Selvityksen alla.

Ja siitä toisesta, itellä kans kävi tuo laturi mielessä, kun se niin sopivasti sattui samaan syssyyn. Ens maanantaina alkaa tapahtua, sitten taas katellaan mitä seuraavaksi.
Mikäli se on B200K moottorilla niin kyseessä on Solex Cisac. Ellei joku sitten ole vaihtanut samaan imusarjaan hyvin pienellä viilauksella käyvää Weber DGV:tä. Strombergia kukaan ei toivottavasti ole siihen asentanut.
Jäitä housuun!

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #23 : 24.11.2011, 10:38:54 »
Tuohon ensimmäiseen vikaan: "höyrystin", joka on kytketty polttoainelinjaan estämään kaasarin tulviminen polttoaineen taipumuksesta lämmetä ja sitäkautta laajeta. On sökö.
Siis se muovinen pikku purkki johon liittyy 3 letkua ja löytyy imusarjan alapuolelta.

Ehkä.

Tuota höyrystintä ei varmaan ole kaikissa vuosimalleissa. Mutulla heittäsin että 85-86, omassa vm87 farkussa ei enää ollut luojan kiitos.
V70 TDI

Poissa Essikkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #24 : 24.11.2011, 20:55:01 »
Mikäli se on B200K moottorilla niin kyseessä on Solex Cisac. Ellei joku sitten ole vaihtanut samaan imusarjaan hyvin pienellä viilauksella käyvää Weber DGV:tä. Strombergia kukaan ei toivottavasti ole siihen asentanut.

Joo, se on B200K.
Ja edellinen omistaja on pitäny tarkkaa omaa ruutuvihkokirjanpitoa kaikesta. Kas kun ei ole merkannu kun on tankilla käyny. :) Eli sen tossa lukasin läpi, ja se alkaa vuodesta 1994, et tähän tietoon ei ainakaan ei oo vaihdettu kaasaria.

Poissa Essikkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #25 : 24.11.2011, 20:57:08 »
Tuota höyrystintä ei varmaan ole kaikissa vuosimalleissa. Mutulla heittäsin että 85-86, omassa vm87 farkussa ei enää ollut luojan kiitos.

Mulla tossa -87 kaiketi on höyrystin, kun se yhellä korjaamokerralla putsattiin mahdollisimman hyvin, kas kun ei uusia enää saane...

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #26 : 24.11.2011, 21:34:18 »
Mulla tossa -87 kaiketi on höyrystin, kun se yhellä korjaamokerralla putsattiin mahdollisimman hyvin, kas kun ei uusia enää saane...
Joo ei saa. Itsekin kyselin pari vuotta sitten volvolta.
Mutta helppo testata höyrystimen toiminta jos kaasarin neulaventtiili on kondiksessa=> ohita se.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2011, 21:53:04 kirjoittanut järviin »

Poissa Essikkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #27 : 25.11.2011, 15:26:40 »
Tuli tänään päivänvalossa vähän tarkasteltua sitä konehuonetta tuosta -86. Kaasari on aika yltäpäältä märkä. Siinä on yläosassa jokin tiiviste, sekin jotenkin roikkuu toiselta puolelta, on niinkuin valahtanut.  :o

Poissa Essikkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #28 : 31.12.2011, 14:40:35 »
VALKOINEN VOLVO- asiaa.

Tähän aiheen alkuperäiseen kiusankappaleeseen vaihdettiin ennen joulua nyt sitten se pyörijä, oli halki se! Pieniä matkoja sillä ajelin, niitä noin 30km mittaisia lenkkejä, joiden aikana auto on jo kerennyt sitten kertaalleen tielle jättää. Selvisi hienosti noista, ja jo kerkesin ajatella, että nyt taitais olla kunnossa.

Sitten koitti matkaaminen joululomalle noin 300km päähän. Vanha vika kuitenkin yllätti 180km ajon jälkeen. Tampereen moottoritiellä. Hiukan huilattiin ja taas lähdettiin.
Sitten pääsin 100km, ja taas katseltiin hetki pimeää tietä Somerolla.
Ja pitihän sen jättää vielä kolmannenkin kerran sille taipaleelle, 200m ennen pihaan pääsyä, 40km edellisen seisauksen jälkeen.

Ei kyllä harmita seisoskelu tuolla isolla tiellä, piennarta löytyy kyllä, missä huilailla! Mutta, siis, ei tainnut sitten olla pyörijä syynä. Ainakaan yksin. Hall-anturia ei samaan syssyyn vaihdettu, kun ei löytynyt keltään työkalua sytytyksen ajoittamiseen, nyt löytyy. Pitäneekö tuo nyt sitten pistää vaihtoon.

Ja kun se korjaamomiehen mielestä sitä öljyä tiputteli, on kopan tiiviste nyt myös sitten vaihdettu, kun sattui valmiiksi nurkista löytymään.

Huomenna matka takaisin kotiin alkaa, saas nähdä, monestiko nyt jäädään!

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #29 : 31.12.2011, 15:07:57 »
Hmm... oliskohan kuitenkin se akun tienoilla majaileva sytytyksen pääteaste antanu periksi. B200K:n tyyppivika.
Jäitä housuun!

 

RallyBaron  Samppasport