Kulkukoira  Proturbo

940 mittariston irrotus vm 1997

  • 9 Vastauksia
  • 1216 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Fanders

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
940 mittariston irrotus vm 1997
« : 21.05.2021, 15:45:44 »

Tarkoitus on irrottaa koko mittaristo, yksi mittarista ei toimi siten kun sen kuuluisi, ja nyt olen yrittänyt irroittaa mittaristoa.
Mutta, kun se ei irtoa. Tiedän että pitäisi ensin irroittaa mittariston metallinen kehys, jonka pitäisi tulla kevyesti kun painaa kauluksen sivussa olevista pienistä reistä pienellä litteällä ruuvimeisselillä, näistä reistä kun painaa ruuvimeisselillä pohjaan, kehyksen lukituspelti pitäisi antaa myöten niin paljon että saa vedettyä kehyksen ulos. Minulla on ohut metallilanka jossa kärjessä on pieni koukku, sillä olen yrittänyt vetää ulospäin samalla kun painan ruuvimeisselillä sisään. Näin sen kuuluisi tulla ulos ja pois, kuulemma jopa helposti, mutta kun ei.

Onko kellään kokemusta tästä tai antaa hyviä neuvoja?

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4653
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 mittariston irrotus vm 1997
« Vastaus #1 : 21.05.2021, 15:50:03 »
se tulee just noin,paina pikkuruuvarilla syvemmälle reiästä sitä peltiripaletta puoli kerrallaan ja saat sormen väliin ja vedä pois,joskus vähä tiukahko!
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1543
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 mittariston irrotus vm 1997
« Vastaus #2 : 21.05.2021, 16:08:12 »
Vaihtoehtoisesti voi takaa meiselillä kääntää sitä jousipidikettä

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4537
Vs: 940 mittariston irrotus vm 1997
« Vastaus #3 : 21.05.2021, 16:32:46 »
Syvälle ja kovaa saa painaa. Joku meisseliä litteämpi väline voi olla kätevämpi, alla esimerkkivideo:
https://www.youtube.com/watch?v=MyCtNogPtLU

Poissa foxterrier

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
Vs: 940 mittariston irrotus vm 1997
« Vastaus #4 : 21.05.2021, 18:39:37 »
Ei siihen tartte kun yhden meisselin, avaa puolen kerrallaan. Mutta varsin lujaa saa kyllä painaa. Sitte sen tajuaa kun kehys on kädessä että miten se pitäis, yleensä painaa väärään suuntaan...
viimesin ex: 940 classic B230FT aw71 -98. Ja kyllä mä vielä Volvon taas ostan jos tuosta voortista aika jättää...

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3831
  • 195hv/406Nm
Vs: 940 mittariston irrotus vm 1997
« Vastaus #5 : 21.05.2021, 21:45:50 »
Joistain irtoo ku hipasee ruuvarilla ja toisia saa repii samalla et irtoo.

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Fanders

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 mittariston irrotus vm 1997
« Vastaus #6 : 23.05.2021, 14:39:13 »

Istuu kyllä niin tiukasti, kokeiltu erilaisia ruuvareita ja pieniä koukkuja, ei vaan tule. Tiedän miten sen tulisi irtoa, ärsyttää kun tällainen pieni asia viivästyttää muita asioita ja töitä. Pitää seuraavaksi yrittää katsoa mittarin takaa, jos sitä kautta pääsisi irrottamaan kaulusta. Ihmettelen kun jotkut sanovat että se tulee helposti pois.

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • 940 230FT -98
Vs: 940 mittariston irrotus vm 1997
« Vastaus #7 : 23.05.2021, 17:09:32 »
Pitää seuraavaksi yrittää katsoa mittarin takaa, jos sitä kautta pääsisi irrottamaan kaulusta.

Ei se mittariston kehys minullakaan irtoa niistä koloista painamalla, vaikka kuinka riuhtois. Ratin alta muovi pois ja sieltä saat näköyhteyden kehyksen kiinnityksiin.
Sieltä takaa sitten sopivalla meisselillä väännät lukituslipareet auki O0

Poissa Fanders

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 mittariston irrotus vm 1997
« Vastaus #8 : 23.05.2021, 22:25:20 »

Kiitos neuvoista. Nyt pitää katsoa itseään peilistä. Olin tehnyt kaiken oikein koko ajan, olin ottanut pienimmän mahdollisen litteän ruuvimeisselin, ja omasta mielestä se oli mennyt pohjaan, koska tunsin että pystyin painamaan sitä alla olevaa lukituspeltiä reippaasti sisään. Mutta, päätin sitten kokeilla sitä kaikein pienintä ruuvimeisseliä, vaikka se tuntuin melkein sopimattomalta tähän tehtävään. Ja sitä kun painoin pohjaan, niin irtosi helposti. Minulla oli siis kokoajan ollut hiukan liian paksu ruuvimeisseli, vaikka se oli ohut, joka oli ottanut kiinni pienistä sivureistä. Opetus tässä oli se että pitää oikeasti olla ohut ruuvimeisseli joka mahtuu koko pituudeltaan reikiin. Nyt kaulus poissa ja työt etenee.

Poissa HTVR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • Voiko autoja olla liikaa
Vs: 940 mittariston irrotus vm 1997
« Vastaus #9 : 24.05.2021, 08:22:19 »
Siinä saattaa ehkä tulla sellanen fiilis että käyttäs isompaa meisseliä mut todellisuudessa mitä pienempi sen parempi, sen meisselin kun pitää  työntyä sinne kunnolla.
Joskus ehkä vielä käytössä: 1996 945 Turbo B230FK+M90
Käyttis: 1996 Opel Astra F Sedan 1.6i 16v

 

RallyBaron  Samppasport