Lada foorumilta no kidding löytyi viisautta:
On hyvin mahdollista, että generaattorin tasasuuntaajassa on kaksi päävirtadiodia mennyt oikosulkuun.
(Diodi on kapine, jonka pitäisi päästää sähkö vain yhteen suuntaan. "Oikosulussa" oleva diodi päästää sähköä molempiin suuntiin.)
Tällöin 1) generaattorin teho romahtaa 2) erityisesti silloin, kun generaattori ei pyöri (moottori seisoo) akku purkautuu voimakkaasti generaattorin kautta.
Tyypillisesti purkautuminen tapahtuu kahden vaihekäämin läpi. Ne kuumentuvat hyvin voimakkaasti, ja generaattori "palaa". Vaihekäämit saattavat kuumentua akkuvirran lisäksi myös siksi, että osa generaattorin tuottamasta sähköstä "purkautuu" vaihekäämien läpi.
Näin lienee tässäkin tapauksessa käynyt. Alkuun ei latausvalo anna asiasta mitään merkkiä. Vasta sitten, kun generaattorin käämit ovat tuhoutuneet (kenttävirtadiodien kautta tuleva jännite romahtaa), syttyy merkkivalo. Silloinkin himmeästi.
Diodien elinikä on rajallinen.
Keljua hommassa on, että vikaa ei tosiaankaan voi ainakaan latausvalosta huomata ennen kuin peli on jo menetetty.
Jännitemittarista asian voi nähdä. Alkuun, diodivian ollessa ajoittainen, jännite saattaa pudota aika ajoin noin sekunniksi selvästi alle akkujännitteen. Tällöin on aika ryhtyä toimiin. Käytännössä on selvitettävä, onko vika diodeissa, hiilissä vaiko jännitteensäätimessä.
Diodivian seuraavassa vaiheessa jännite putoaa pysyvästi noin 10 volttiin. Silloin on kiire. Auto seis ja akun miinuskenkä irti. Tässä vaiheessa generaattorista saattaa jo tulla savua ja akun-generaattorin yhdyskaapeli on lämmennyt.
Matkaa voi jatkaa akun voimalla, kunhan ensin irrottaa generaattorille tulevat paksut johtimet generaattorista, yhdistää ne hyvin toisiinsa ja eristää kunnolla.
HUOM! Jos autossa on palovakuutus, kannattaa tarkistaa, kattaako se myös sähkölaitepalot. Vika saattaa olla vakuutuksen piiriin kuuluva.
yhä menestystä toivottaen
SvS
Sdelano v SSSR