Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo v70 2005 2.5T huono startti lämpöisenä

  • 6 Vastauksia
  • 1732 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Nytpä on ilmennyt kuumien säiden mukana uusi, erikoinen ongelma. Auto starttaa huonosti kuumalla kelillä. Ulkolämpötilan ollessa noin 15 astetta tai vähemmän, auto starttaa hienosti. Nykyisillä lämpötiloilla, yli 20 astetta, startti on huono. Myös jos kone on lämmin, on startti huono. Jos starttaan kuumaa konetta, sanotaanko muutama minuutti sammuttamisen jälkeen, on startti hyvä. Jos käynnistys on esimerkiksi puoli tuntia sammuttamisen jälkeen, on startti vaikea.

Vaikea startti on seuraavanlainen. Starttimoottori pyörittää mielestäni hyvin, mutta ei vain starttaa. Starttia joutuu pitämään vaihtelevasti 2-5 sekuntia, ennenkuin kone starttaa. Tällöinkin ensimmäinen sekunti tai kaksi on vähän rykivää, kunnes kone lähtee pyörimään hyvin. Käynti on hyvää, kone toimii, kiihtyy, eikä tunnu olevan mitään ongelmaa.

Vikakoodeja ei ole. Ainoa poikkeava asia jonka olen obd lukijalla huomannut, on long term fuel trim, joka on miinuksella 7-10% tasaisessa matka ajossa. Tämänhän vissiin pitäisi olla nollan tietämillä optimitilanteessa. Ulkomaisilta foorumeilta löytyi vastaava tapaus, jossa suuttimien vaihto auttoi. Ennenkuin alan niitä vaihtamaan ihan vain kokeilumielessä, kuulisin mielelläni muitakin näkökantoja.

Akku on mielestäni asiallisessa kunnossa yleismittarilla katsottuna ja laturikin tuottaa asiallisesti sähköä. Tulpat olen uusinut varmuuden vuoksi kun ongelma alkoi ilmetä. Puolisen vuotta sitten (eli talvella) tehtiin huohotusremppa mutta eipä se kait asiaan vaikuta. Obd lukijalla moottorin sekä imuilman lämpötilat vaikuttavat realistisilta. Myös maf anturi on uusi.
« Viimeksi muokattu: 22.06.2021, 09:48:27 kirjoittanut Rusty »

simovaari

  • Vieras
Vs: Volvo v70 2005 2.5T huono startti lämpöisenä
« Vastaus #1 : 22.06.2021, 11:38:17 »
Omassa vastaavat oireet poistuivat
startin vaihdolla.

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2005 2.5T huono startti lämpöisenä
« Vastaus #2 : 23.06.2021, 09:38:46 »
Kiitti vinkistä. Pitääpä katsella ja tutkiskella asiaa. En omalla kohdallani pidä starttia niin todennäköisenä, koska se pyörittää mielestäni hyvin. Ihan kokeilumielessä en viitsi sitä kuitenkaan vaihtaa.. Mutta tarkastellaan.

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2005 2.5T huono startti lämpöisenä
« Vastaus #3 : 23.06.2021, 20:09:41 »
Nyt sai jonkinlaisen koodin. Ei sytyttänyt vikavaloa vaan on "pending" tilassa. Koodi on P2188 eli "system too rich at idle".. Tähänkin edelleen sopisi vialliset suuttimet mutta niin sopisi monta muutakin asiaa. En tiedä miten validia on, mutta ruuvimeisselillä kuuntelin suuttimet ja omaan amatöörin korvaani kuulostivat kaikki nakuttavan hyvin.
« Viimeksi muokattu: 23.06.2021, 20:12:23 kirjoittanut Rusty »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6945
  • Global alligator
Vs: Volvo v70 2005 2.5T huono startti lämpöisenä
« Vastaus #4 : 24.06.2021, 09:12:35 »
Kyllähän ne nakuttaa voi mutta sitä polttoainemäärää tai vuotoa ei kuule.
Kato ensin että tankin täyttöaukon korkin tiiviste on ehjä.

What causes the P2188 code?

    A worn or faulty gas cap seal
    A leak in the exhaust system on the bank 1 side
    Mechanical issue in one or more of the bank 1 fuel injectors
    Faulty MAP (manifold absolute pressure) sensor
    Flawed fuel pressure regulator
    Faulty EVAP system purge valve
    Vacuum leak
    Faulty crankcase ventilation valve
    Leaking crankcase ventilation valve grommet
    Leaking intake manifold gaskets
    Loose intake manifold
    Faulty bank 1 oxygen sensor
    Fuel pressure low due to weak fuel pump
    A restricted fuel supply such as pinched fuel line or clogged fuel filter
    Air intake leak
    Loose oil cap

S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016, C70 2.4T 1999 The Saint.

Poissa hespa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 724
  • O.V.L.O.V.
Vs: Volvo v70 2005 2.5T huono startti lämpöisenä
« Vastaus #5 : 24.06.2021, 09:31:46 »
Kampiakselin asentotunnistin tehny tosi monessa samaa oiretta. Kylmänä lähtee, kuumana ei. Anturi vaihtoon ja vika poistunut.

AINAKIN 2.4-T versiossa todella yleinen. Tänä kesänä kahteen jo vaihtanut...

Kylmäsprayta anturiin kun tilttaa ja laakista käyntiin.
Oldies but goldies. 242dl vm:79. 242DL vm:78. 245DIESEL VM:83. 245DIESEL vm: 85. 240 ite tehty Bertone kopio vm.84. 740DIESEL vm:85. 740GLE vm:88. 740GLE vm:87. 460vm:95. 340(DAFFI).960 2,5 vm:96. 960sedan 2.5 vm:95.
960 2,5 STW.

Poissa Rusty

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 2005 2.5T huono startti lämpöisenä
« Vastaus #6 : 24.06.2021, 10:08:03 »
Kiitti vinkeistä. Otetaanpa työn alle ja selvittelyyn asioita. MAP anturi on vaihdettu pari vuotta sitten, toki eihän mikään sano, etteikö se voisi olla hajalla nyt jo. Käsittääkseni imuilman lämpötilamittaus on tässä samassa anturissa ja lukijalla se tieto näyttää asialliselta. Tokikaan vuotavia suuttimia ei kuule, sehän on selvä, lähinnä piti kokeilla, että nakuttavatko ylipäätään tasaisesti. Kaikkia antureita ja vehkeitä kun ei viitsisi vaihtaa varmuuden vuoksi. Josko kokeilisi tuota kampiakselin asentotunnistinta vaihtaa, jos se kerran vastaavia oireita voi aiheuttaa. Tänä aamuna auto käynnistyi erittäin nätisti, kun ulkolämpötila oli +19 astetta ja taivas oli pilvinen, eli auto ei ollut auringonpaisteessa eikä ilma ollut mahdottoman kuuma.

 

KL-varaosat  Race.fi