KL-varaosat  Race.fi

Aisin TF-80SC venttiilipöydän vaihto

  • 29 Vastauksia
  • 10041 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Aisin TF-80SC venttiilipöydän vaihto
« : 06.07.2021, 11:08:54 »
Hei,

omassa Volvossani kytkeytyy kickdownilla iskemällä 6->4 vaihto. Toisessa langassa onkin veikkailtu, että syypäänä tuohon vaihdon iskuun on kulunut venttiilikoneisto.

Olen yrittänyt etsiä netistä ja youtubesta ohjeita ilman tuloksia. Saisikohan tätä kautta apua ongelmaan?

Joutuuko vaihdelaatikon irroittamaan kokonaan, kun vaihdetaan venttiilipöytä vai voidaanko se asentaa vaihteiston ollessa paikalla?

Jos vaihteiston joutuu irroittamaan, niin mitä muuta kannattaisi samalla vaihtaa vaihteiston sisälle?

Tosiaan kaikki vinkit ovat tervetulleita.
« Viimeksi muokattu: 06.07.2021, 13:20:15 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin TF-80SC venttiilipöydän vaihto
« Vastaus #1 : 06.07.2021, 14:22:34 »
Tietääkseni venttilipöydän vaihto onnistuu luukun kautta irroittamatta koko laatikkoa. Ja vieläpä työ on mallia perusvärkkäys
S80 Executive D5 AWD

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin TF-80SC venttiilipöydän vaihto
« Vastaus #2 : 06.07.2021, 16:10:03 »
Onko mitään aavistusta/tietoa mitä kaikkea tulisi purkaa tuon luukun edestä, että vaihto onnistuu?

-Anssi
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin TF-80SC venttiilipöydän vaihto
« Vastaus #3 : 06.07.2021, 19:09:54 »
Minusta sen luukun edessä ei ole oikeastaan mitään, letkuja ja johtoja taitaa lähinnä kulkea.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin TF-80SC venttiilipöydän vaihto
« Vastaus #4 : 06.07.2021, 19:36:25 »
Mistähäm tuota venttiilipöytää kannattaa metsästää? Vaihteistokauppa-verkkosivuilta näyttäisi saavan 1000€ hinnalla, löytyyköhän halvempia vaihtoehtoja?
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1494
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin TF-80SC venttiilipöydän vaihto
« Vastaus #5 : 06.07.2021, 22:31:08 »
Mistähäm tuota venttiilipöytää kannattaa metsästää? Vaihteistokauppa-verkkosivuilta näyttäisi saavan 1000€ hinnalla, löytyyköhän halvempia vaihtoehtoja?

One stop gear shop, briteissä joten en tiedä paljonko Brexit muutti tilannetta mutta siellä oli edullisia.

https://www.ebay.com/usr/one-stop-gearbox-shop?_trksid=p2047675.l2559
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin TF-80SC venttiilipöydän vaihto
« Vastaus #6 : 07.07.2021, 11:51:13 »
Laskeskelin tullilaskurilla, niin eroa suomen hintaan taitaa jäädä enään 75€, jos käytin laskuria oikein.

Onko kenelläkään kokemusta transmission24.de verkkokaupasta? Tuolta tilattuna näyttäisi säästöä tulevan 250€ verrattuna suomen hintaan.



Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin TF-80SC venttiilipöydän vaihto
« Vastaus #7 : 07.07.2021, 21:36:10 »
Laatikon sopeutus ajo ennen kuin vaihdat yhtään palikkaa, tuolla jo saatu moni laatikko toimimaan ja pelastettua.

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin TF-80SC venttiilipöydän vaihto
« Vastaus #8 : 08.07.2021, 08:03:32 »
Tänään pitäisi postimiehen kuljettaa minulle 20l vaihteistoöljyä, niin ensihätään olinkin ajatellut huuhdella vaihteiston. Mikäli vaihteiston huuhtelusta ei ole apua, niin saa ainakin uuden osan sitten asentaa huuhdeltuun vaihteistoon.

Mistäs Tampereen seudulla kannattaisi kysellä tuota sopeutusta + vaihteiston öljynvaihtojen nollausta?

Laitetaan vielä tähän lankaan vaihteiston huoltohistoria ja tarkempi kuvaus oireista.

29.11.13 @101039km (vaihteisto öljy)
12.10.6.2019 @175368 km (vaihteiston pesu, forten hoitoaine, vaihteistoöljyt huuhtelemalla)
Tämän hetkiset kilometrit ovat 208tkm.

Tosiaan tökkäsy tapahtuu ainoastaan 6->4 vaihdossa, rauhallisemmassa 6->5 kiihdytyksessä vaihtaa nätisti. Myös mielestäni 1->6 vaihdot menee nätisti kiihdytyksessä ja 6->1 rullatessa. Toki pientä viivettä mielestäni on kytkennässä, vaihteen vaihdon yhteydessä välillä kierrokset hyppää ~100-150rmp. Tämä esiintyy ainakin kylmällä laatikolla. Kaikki vaihteet kuitenkin kytkeytyy päälle ilman kohlahdusta pl. tuo kickdown.

Toinen oire mitä huomaan, niin mittari hypää 3000->3200rpm reippaammassa kiihdytyksessä. Veto mielestäni pysyy tasaisena tuon hyppäyksen ajan enkä havaitse mitään nykäisyä.
Samalla tavalla kun tämän videon kohdassa 4:34: https://www.youtube.com/watch?v=07W-wZAuHKQ
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3028
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin TF-80SC venttiilipöydän vaihto
« Vastaus #9 : 08.07.2021, 09:27:15 »
Elikkä laatikon uudelleen opetus, kirjoitin vähän huonosti edelliseen vastaukseen. Sopeutuksen ja laskurin nollaus ei tuohon todennäköisesti vaikuta millään tavalla. Vikahan voi olla aivan muuallakin kuin laatikossa, mootorin toiminta vaikuttaa tietenkin laatikon toimintaan myös. Koodien luku ennen arpomisia.
« Viimeksi muokattu: 08.07.2021, 09:28:56 kirjoittanut jak900 »

Poissa Voimapesä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin TF-80SC venttiilipöydän vaihto
« Vastaus #10 : 08.07.2021, 16:54:23 »
Tänään pitäisi postimiehen kuljettaa minulle 20l vaihteistoöljyä, niin ensihätään olinkin ajatellut huuhdella vaihteiston. Mikäli vaihteiston huuhtelusta ei ole apua, niin saa ainakin uuden osan sitten asentaa huuhdeltuun vaihteistoon.

Mistäs Tampereen seudulla kannattaisi kysellä tuota sopeutusta + vaihteiston öljynvaihtojen nollausta?

Laitetaan vielä tähän lankaan vaihteiston huoltohistoria ja tarkempi kuvaus oireista.

29.11.13 @101039km (vaihteisto öljy)
12.10.6.2019 @175368 km (vaihteiston pesu, forten hoitoaine, vaihteistoöljyt huuhtelemalla)
Tämän hetkiset kilometrit ovat 208tkm.

Tosiaan tökkäsy tapahtuu ainoastaan 6->4 vaihdossa, rauhallisemmassa 6->5 kiihdytyksessä vaihtaa nätisti. Myös mielestäni 1->6 vaihdot menee nätisti kiihdytyksessä ja 6->1 rullatessa. Toki pientä viivettä mielestäni on kytkennässä, vaihteen vaihdon yhteydessä välillä kierrokset hyppää ~100-150rmp. Tämä esiintyy ainakin kylmällä laatikolla. Kaikki vaihteet kuitenkin kytkeytyy päälle ilman kohlahdusta pl. tuo kickdown.

Toinen oire mitä huomaan, niin mittari hypää 3000->3200rpm reippaammassa kiihdytyksessä. Veto mielestäni pysyy tasaisena tuon hyppäyksen ajan enkä havaitse mitään nykäisyä.
Samalla tavalla kun tämän videon kohdassa 4:34: https://www.youtube.com/watch?v=07W-wZAuHKQ


Itselläni vähän samanlaisia oireita, kickdown kytkeytyy joskus terävästi ja samoten alaspäin vaihto neloselle normaalissa ajossa kytkeytyy joskus terävästi. Vikakoodeja ei tule. Kävin teettämässä SAH:lla (Lielahdessa) sopeutusarvojen nollaukset öljynvaihdon jälkeen, tästä ei ollut apua useamman tuhannen km jälkeenkään. Sen sijaan laatikon sopeutusajo auttoi asiaa hieman. Aikaa tässä meni pari-kolme tuntia. Mitään vikaa eivät kuitenkaan laatikosta koeajoilla löytäneet, varmaankin ongelman satunnaisuuden vuoksi.

Ehdottaisin myös vikakoodien lukua, ja sen jälkeen tuota sopeutusajoa jos vikakoodeista ei mitään löydy.



Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin TF-80SC venttiilipöydän vaihto
« Vastaus #11 : 08.07.2021, 20:27:23 »
Onkos sinulla noita oireita ollu kauan? Paljon omallasi on ajettu ja millainen huoltohistoria laatikolla on? Ilmeisesti et ole vaihtanut tuota venttiilikoneistoa?

Itselläni maantiellä vaihtaa kickdownilla 8/10 vaihdosta terävästi ja 2/10 vähän hillitymmin..
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Voimapesä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin TF-80SC venttiilipöydän vaihto
« Vastaus #12 : 08.07.2021, 22:41:35 »
Onkos sinulla noita oireita ollu kauan? Paljon omallasi on ajettu ja millainen huoltohistoria laatikolla on? Ilmeisesti et ole vaihtanut tuota venttiilikoneistoa?

Itselläni maantiellä vaihtaa kickdownilla 8/10 vaihdosta terävästi ja 2/10 vähän hillitymmin..

Oireita ollut auton hankinnasta asti, n. 3kk. Alkoi viikko oston jälkeen. Laatikkoöljyt vaihdettu merkkiliikkeessä 100tkm kohdilla ja vaihdatutin tämän oireen vuoksi oston jälkeen 168tkm kohdilla. Ajettu nyt reilut 173tkm. Oireet tulee ilmi vain, jos autolla ajaa vähintään 10min isommalla vaihteella, esimerkiksi juuri maantiellä/moottoritiellä. Tämän jälkeen rampista poistuessa neloselle vaihtaessa töksähtää tai jos tekee kickdownin, mutta ei kuitenkaan joka kerta. Öljyn lämpötilalla ei näyttäisi olevan vaikutusta. Tämähän ei 2h koeajolla tullut ilmi, kun en noin pitkään maantietä ajanut  :P

En ole vaihtanut venttiilipöytää, kun Sinisen mielestä laatikossa ei ole vikaa, mutta vastaavaa käytöstä en ole havainnut esim muissa Volvoissa missä on sama laatikko. Kyselin näistä oireista kuitenkin Vaihteistokeskukselta ja epäilivät venttiilipöytää jos sopeutusajo ei auta. Alla heidän vastaus venttiilipöydän vaihdon kustannuksista

Lainaus
Venttiilikoneiston uusinta on työnä n. 5 tuntia, meillä suoritettuna
350,00 euroa, koneiston hinta riippuu mallista, mutta hintahaarukka on
välillä 750-880 euroa. Öljyä ko. työssä menee n. 5-5,5 litraa.
Työhön sisältyy myös vaihteiston adaptointi.

Tarkennan kuitenkin vielä, että omassani (auto on siis S80 D5 2013) vaihde ei mitenkään voimakkaasti ryskähdä päälle niin, että pää heiluu, mikäli tuo "iskemällä" kytkeytyminen viittaa siihen. Kyseessä on enemmänkin terävä nykäisy.


Onko muuten laatikkoon ajettu koska viimeksi päivitys? Kuulemma näitä nykimisiä on korjattu päivityksillä, mutta ei tietoa sen tarkemmin koska tämä korjaus on julkaistu. Helpoiten nämä on tainnut saada Essential huollon aikana, tai muuten vaan Sinisellä määräaikaishuolloissa.
 




« Viimeksi muokattu: 08.07.2021, 22:49:30 kirjoittanut Voimapesä »

Poissa Ande92

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 460
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin TF-80SC venttiilipöydän vaihto
« Vastaus #13 : 11.07.2021, 10:03:52 »
Itsellänikään siis latikkosta ei kuulu pamausta tai mitään räsähdystä. Tuon kickdownin kytkeytyminen on juuri tuollainen "terävä".

Itseänikin vähä harmittaa, ku koeajolla en huomannut mitään vikaa vaihteistossa. Vasta kun ajoin kotia, niin huomasin nuo terävät vaihdot.

Uskoisin, että laatikolle ei ole tehty sopeutusta tai päivityksiä ainakaan viimeiseen viiteen vuoteen.

Tässä vähän punnitsen, että vaihtaisinko aivan suosiolla venttiilipöydän ja sen jälkeen teettäisin päivitykset + sopeutuksen. Kuitenkin foorumeita selatessa ongelmat viittaa tuohon venttiilipöytään. Hollannista saisin tuon uuden venttiilipöydän 600€ hintaan.
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Voimapesä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: Aisin TF-80SC venttiilipöydän vaihto
« Vastaus #14 : 11.07.2021, 13:19:33 »
Itsellänikään siis latikkosta ei kuulu pamausta tai mitään räsähdystä. Tuon kickdownin kytkeytyminen on juuri tuollainen "terävä".

Itseänikin vähä harmittaa, ku koeajolla en huomannut mitään vikaa vaihteistossa. Vasta kun ajoin kotia, niin huomasin nuo terävät vaihdot.

Uskoisin, että laatikolle ei ole tehty sopeutusta tai päivityksiä ainakaan viimeiseen viiteen vuoteen.

Tässä vähän punnitsen, että vaihtaisinko aivan suosiolla venttiilipöydän ja sen jälkeen teettäisin päivitykset + sopeutuksen. Kuitenkin foorumeita selatessa ongelmat viittaa tuohon venttiilipöytään. Hollannista saisin tuon uuden venttiilipöydän 600€ hintaan.

Samaa olen lukenut itsekin, mutta suosittelisin silti laatikko-ongelmissa ensin tekemään päivitykset + öljynvaihdon + sopeutusajon (+ vikakoodien luku) ennen kuin lähtee vaihtamaan mitään osaa. Tietty jos nuo ei auta, niin sopeutusajosta tulee maksettua tuplat, kun sen joutuu kuitenkin venttiilipöydän vaihdon jälkeen tekemään

 

KL-varaosat  Race.fi