Kulkukoira  Proturbo

V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla

  • 69 Vastauksia
  • 7809 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #30 : 21.01.2022, 13:59:14 »
Kyllähän turbomoottorinen auto tuntuu aika laiskalta silloin kun turbo ei ahda, mutta ei se kiihtyvyys nyt kuitenkaan käytännössä mitenkään kovin paljon heikompaa ole kuin vastaavalla vaparilla, ja vaikkei V70 vaparina nyt mikään raketti olekaan, niin kyllähän se nyt jotenkin kiihtyy..

Oletan että tuossa on tavallinen hukkaportillinen turbo, jos se hukkaportti kanittaa ja jää esim millin verran raolleen, niin kuvittelisin että se alkaa käytökseltään muistuttamaan 80-luvun r-sport turboa. Niillehän oli tyypillistä käytöstä sellainen että tuntui ettei se kiihdy yhtään mihinkään, kunnes siinä 2500-3000rpm välillä vääntö äkkiä tuplaantui, ja tuntui että se hyökkää ihan hirveästi. Käytännössähän se matalilla kierroksilla kiihtyi ihan sen minkä se vastaava turbotonkin kaasarikatiska.

Tuon turbon normaalin virkoamisen kun saisi jostain toisesta vastaavasta autosta tietoon.. Esim suurimmalla vaihteella kun kiihdyttää 1500rpm eteenpäin, paljonko on ahtopaine 2000rpm kohdalla. Jos on selvää että ahtoja puuttuu merkittävästi voi sitten irroittaa downpipen turbosta ja hieman kurkkia miltä se pakopuoli näyttää, meneekö hukkaportti täysin kiinni, liikkuu normaalisti, pakopesä itsessään ehjä  jne..

Tietysti voi se kulku on kuitenkin ihan oikeastikin alle sen mitä sieltä pitäisi ilmankin turboa irrota, esim jos se antaa sinne aivan liian pienen sytkäennakon, joka voisi olla seurausta esim yliaktiivisesta nakutusanturista.

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #31 : 07.03.2022, 17:49:46 »
Päivitystä tähänkin pitkästä aikaa.
Kulkupuoli palasi suhteellisen normaaliksi pakonokan solenoidin ja öljynvaihdon jälkeen. Lieneekö ollut jotain roskaa venttiilissä.
Startatessa kuulunut pärähtelykin väheni ainakin puoleen joskin joinain päivinä se kuuluu, toisinaan taas ei.
Tuntuu siltä että auton seisonta-ajalla on jonkinlainen korrelaatio pärähdyksen kanssa, mitä vähemmän auto on sammuksissa, sitä useammin se startatessa pärähtää.
Täytynee tehdä forte-käsittely moottorille seuraavassa öljynvaihdossa.

Tuohon katalysaattorin vikakoodiin liittyen näyttää vahvasti siltä että katti on kaput, takalambdan jännitevaihtelu on sitä luokkaa että koodia pukkaa.
Uusi katti maksaa puolitoista tonnia eikä sen vaihtaminen hirveästi nyt innostaisi. Ajattelinkin jotta jos takalambdan siirtäisi spacer-holkilla hieman sivumpaan kuten joillain muilla automerkeillä on tehty vastaavan koodin tullessa.
Onko kellään kokemuksia tuollaisesta "huijaamisesta"?
Tai saako katin seurannan jollain softattua pois?
V70 III ´13 CNG

Paikalla J.partsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 232
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #32 : 07.03.2022, 18:49:13 »
Päivitystä tähänkin pitkästä aikaa.
Kulkupuoli palasi suhteellisen normaaliksi pakonokan solenoidin ja öljynvaihdon jälkeen. Lieneekö ollut jotain roskaa venttiilissä.
Startatessa kuulunut pärähtelykin väheni ainakin puoleen joskin joinain päivinä se kuuluu, toisinaan taas ei.
Tuntuu siltä että auton seisonta-ajalla on jonkinlainen korrelaatio pärähdyksen kanssa, mitä vähemmän auto on sammuksissa, sitä useammin se startatessa pärähtää.
Täytynee tehdä forte-käsittely moottorille seuraavassa öljynvaihdossa.

Tuohon katalysaattorin vikakoodiin liittyen näyttää vahvasti siltä että katti on kaput, takalambdan jännitevaihtelu on sitä luokkaa että koodia pukkaa.
Uusi katti maksaa puolitoista tonnia eikä sen vaihtaminen hirveästi nyt innostaisi. Ajattelinkin jotta jos takalambdan siirtäisi spacer-holkilla hieman sivumpaan kuten joillain muilla automerkeillä on tehty vastaavan koodin tullessa.
Onko kellään kokemuksia tuollaisesta "huijaamisesta"?
Tai saako katin seurannan jollain softattua pois?
Jospa se katti on vaan tukossa. Itte pesin töissä mitsun katin uä-pesurilla ja kummasti kulku ja käynti parani.

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #33 : 10.03.2022, 17:51:19 »
Jospa se katti on vaan tukossa. Itte pesin töissä mitsun katin uä-pesurilla ja kummasti kulku ja käynti parani.

Onhan tuokin mahdollisuus.

Tänään testasin lämmittää kattia ajamalla moottoritiellä satasta kolmosella/nelosella Kehä kolmoselta Järvenpäähän ja muuta kilometri ennen Järvenpäätä mittaristoon tuli ilmoitus "sänk hastigheten eller växla upp".
Koodit katsoin kotipihalla ja misfireä oli pytyissä 1, 4 ja 5. P03100, P03400, P03500.
Tulpat on NGK:n Iridiumit ja niillä on nyt ajettu alle parikymppiä. Puolia katselin mutta niissä ei näkynyt yhdessäkään läpilyöntijälkiä eikä mitään outoa muutenkaan.
Kauanko näissä bensakoneissa puolet kestävät?
Voiko koodit viitata vaikka kaasusuuttimiin? Ajoin siis kaasulla, bensalla en kokeillut.

Kukahan guru tämän ottaisi työn alle ja kertoisi missä vika/viat ovat? Saa tarjota asiantuntemusta...
V70 III ´13 CNG

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #34 : 10.03.2022, 18:07:57 »
Kattiherjan saa pois softaamalla: www.lisaatehoa.fi/reseller.

Sytytyskatkokset saattaa olla se syy katin tuhoutumiseen tai ainakin katin tehottomuuteen. Aika nopeasti on mennyt tulpat jos se nyt niistä on kiinni, mutta melkein itse uusisin puolat. Huonot suuttimet aiheuttaa myös sytkäkatkoksia, mutta ei tuo ole oikein Volvon ongelmia…
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #35 : 10.03.2022, 18:48:29 »
Kattiherjan saa pois softaamalla: www.lisaatehoa.fi/reseller.

Sytytyskatkokset saattaa olla se syy katin tuhoutumiseen tai ainakin katin tehottomuuteen. Aika nopeasti on mennyt tulpat jos se nyt niistä on kiinni, mutta melkein itse uusisin puolat. Huonot suuttimet aiheuttaa myös sytkäkatkoksia, mutta ei tuo ole oikein Volvon ongelmia…

Ok. Onko joku tarkempi paikka listalla jonne kannattaa viestiä aiheesta laittaa?
Puolat laitan kyllä vaihtoon ihan vaan varmuudenkin vuoksi ainakin noista herjaavista pytyistä.
V70 III ´13 CNG

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #36 : 12.03.2022, 17:39:30 »
Vaihtelin puolien paikkoja tänään ja tulin samalla vilkaisseeksi jakohihnaa.
Sepä onkin yllättävästi löysällä nokkapyörien välillä!
Otin hihnasta huonon videon joka löytyy tuolta:
https://youtu.be/Vr3NIVg9EYk

Mielestäni tuo ei ole normaalia. Onkohan tuosta nyt kiristin tai jokin muu hajoamassa?
Uskaltaako ajaa pajalle?
V70 III ´13 CNG

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5176
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #37 : 12.03.2022, 22:10:23 »
Vähän lueskelin sun juttuas.

Ongelmat alko jakopään laiton jälkeen. Videos oli sen näkönen että siellä on sössitty jaon laitossa.
Onko kiristin jäänyt löysälle ja jako jopa kenties hampaan pielessä?
Tai sitten hihna laitettu väärin. Pakkohan nokat on perästä lukita kun on vvt pyörätkin vaihdettu.
Se selittäis tuon löysän osuuden nokkien välissä ja kaikki noi käyntiin liittyvät ongelmat.

Ajamisesta... No, oothan sillä ajellut mutta itse en ajais tuollaisella. Saa sopivan rytkäyksen niin jako voi hypätä liikaa.
Oma päätös.

Kiristimen tarkistus ja ehkä hihnan uudelleen asennus merkit kohdillaan, onko vvt:t edes oikein asennettu?

Missähän jako tehty, oikeen korjaamolla? V:>
« Viimeksi muokattu: 13.03.2022, 11:21:50 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #38 : 13.03.2022, 19:59:15 »
En ole ihan varma alkoivatko ongelmat aivan suoraan tuon jakopään laiton jälkeen, mutta niille aikoihin se ajoittuu.
Hihna on vaihdettu ihan hyvämaineisella korjaamolla ja jako on tarkistettu nokkapyörien vaihdon yhteydessä jolloin se oli kunnossa ainakin sillä hetkellä.
Tuijottelin tuonne kopan sisälle fikkarilla mutta mitään irtonaista tai löysää siellä ei näy eikä tunnu kun hihnaa käsin kääntelee.

Käyn huomenna pajalla näyttämässä tuota ja toivottavasti savat sen nopeasti korjattua.

V70 III ´13 CNG

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #39 : 14.03.2022, 17:21:09 »
Kiristin se oli antautunut, nyt on uusi tilalla. Kiristimen runko oli antanut periksi ja vääntynyt jonka johdosta hihna oli löystynyt.
Jako oli kohdillaan, onneksi, eikä mitään päässyt hajoamaan.
Nyt sitten puolia ostamaan.
V70 III ´13 CNG

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5176
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #40 : 14.03.2022, 19:28:31 »
Niin, puolahan on ukrainan naapuri...
Kiristimen rungon vääntyminen kuulostaa oudolta, olisko jääny löysälle??

Jos jaksat niin kertoile miten käynnin kanssa käy?
Tiedätkö minkä valmistajan kiristin oli? ELK
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #41 : 14.03.2022, 21:33:38 »
INAn valmistama oli.
Onhan se mahdollista että on löysälle jäänyt, pääasia että on kunnossa nyt.
Käyntiin sillä ei ollut huomattava vaikutusta, en tuotakaan olisi huomannut varmaan ennekuin on liian myöhäistä jollen olisi koppaa ottanut viikonloppuna auki musta syystä. Joskus käy tuuri, ainakin joissain asioissa...

Irroitin ykköstulpan(ngk ilfr6k-8) lauantaina ihan vaan katsoakseni miltä se näyttää, osaako gurut kertoa mitä tuo kertoo:
https://aijaa.com/tDFqzk

Puolat ovat vielä kaupassa odottamassa, ei ihan Ukrainan naapurissa mutta tuossa lähistöllä  :D
V70 III ´13 CNG

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5176
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #42 : 14.03.2022, 22:09:22 »
Omasta mielestä tulppa melko normaali.
Kärkiväliä vaikea arvioida kuvasta, ne kannattaa tarkistaa jopa uusista tulpista ennen asennusta. Voivat joskus olla merkittävästi pielessä, yleensä liian isot.
Kyllähän auto niillä käy mutta miksipä ei laittaisi ohjemittoihin, kipinä oikeanlainen.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa caddy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 110
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #43 : 16.03.2022, 23:42:45 »
Omasta mielestä tulppa melko normaali.
Kärkiväliä vaikea arvioida kuvasta, ne kannattaa tarkistaa jopa uusista tulpista ennen asennusta. Voivat joskus olla merkittävästi pielessä, yleensä liian isot.
Kyllähän auto niillä käy mutta miksipä ei laittaisi ohjemittoihin, kipinä oikeanlainen.

Olen silmät solmussa etsinyt oikeaa kärkiväliä noille tulpille mutten vaan löydä.
Joillekin vanhemmille malleille löysin 0.5-0.7mm, uppoaako tämän mallin kohdalla tuohon väliin?
V70 III ´13 CNG

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5176
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: V70 -13 BiFuel tehoton alakierroksilla
« Vastaus #44 : 17.03.2022, 09:28:13 »
Koitin katella ja ngk antaa laser iriudumille 0.8 mm. Liekö sopiva tulppa?
ILFR6K8

https://fi.sparkplug-crossreference.com/convert/NGK_PN/ILFR6K8
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo