Kyllähän turbomoottorinen auto tuntuu aika laiskalta silloin kun turbo ei ahda, mutta ei se kiihtyvyys nyt kuitenkaan käytännössä mitenkään kovin paljon heikompaa ole kuin vastaavalla vaparilla, ja vaikkei V70 vaparina nyt mikään raketti olekaan, niin kyllähän se nyt jotenkin kiihtyy..
Oletan että tuossa on tavallinen hukkaportillinen turbo, jos se hukkaportti kanittaa ja jää esim millin verran raolleen, niin kuvittelisin että se alkaa käytökseltään muistuttamaan 80-luvun r-sport turboa. Niillehän oli tyypillistä käytöstä sellainen että tuntui ettei se kiihdy yhtään mihinkään, kunnes siinä 2500-3000rpm välillä vääntö äkkiä tuplaantui, ja tuntui että se hyökkää ihan hirveästi. Käytännössähän se matalilla kierroksilla kiihtyi ihan sen minkä se vastaava turbotonkin kaasarikatiska.
Tuon turbon normaalin virkoamisen kun saisi jostain toisesta vastaavasta autosta tietoon.. Esim suurimmalla vaihteella kun kiihdyttää 1500rpm eteenpäin, paljonko on ahtopaine 2000rpm kohdalla. Jos on selvää että ahtoja puuttuu merkittävästi voi sitten irroittaa downpipen turbosta ja hieman kurkkia miltä se pakopuoli näyttää, meneekö hukkaportti täysin kiinni, liikkuu normaalisti, pakopesä itsessään ehjä jne..
Tietysti voi se kulku on kuitenkin ihan oikeastikin alle sen mitä sieltä pitäisi ilmankin turboa irrota, esim jos se antaa sinne aivan liian pienen sytkäennakon, joka voisi olla seurausta esim yliaktiivisesta nakutusanturista.