Omassa autossa oli välillä sellainen vikatila päällä (ongelma liittyi sillä kertaa kaasujärjestelmän Prins Timing Optimizer-boksiin, korjaantui uuden boksin ja softapäivityksellä) että venttiilien ajoitusta ei säädetty ollenkaan (Camshaft Shifting Angle koko ajan 0 astetta), niin tuntui matalilla kierroksilla (alle 2000rpm) siltä kun kaasupoljin ei olisi suunnilleen kytketty ollenkaan. Jossain 3000rpm yläpuolella sitten moottori tuntui melko normaalilta.
Sikäli kuvaus "tehoton alakierroksilla" sopisi hyvin myös venttiilin ajoituksen ongelmiin.
Silloin kun on toiminut normaalisti, niin Camshaft Shifting Angle säätyi 0-21 astetta pakopuolella ja 0-50 astetta imupuolella, ajotilanteesta riippuen, maksimit muistaakseni juurikin matalilla kierroksilla kiihdytyksessä.
Jos on epäilystä että ongelmia on siellä, niin puhdistaisin nokka-akselienkin antureiden liittimet ja jos vain toinen anturi antaa outoja tuloksia/vikakoodin, niin niitähän voi vaihtaa päittäin ja katsoa siirtyykö vika. Sitten vasta vaihdella osia jos tarvitsee.
Aivan ensimmäiseksi kannattaisi kuitenkin puhdistaa ne kampiakselin asentotunnistimen liittimet tai muuten nuo mittauksetkaan ei anna valideja tuloksia. Jos omaa autoa tutkisin, niin varmaan puhdistaisin sen Prins Timing Optimizer-boksinkin (sijaitsee ilmeisesti siinä tuulilasin alla olevan muovin takana, kosteudelle alttiina) liittimet ennen kuin vaihtaisin yhtään osaa, koska kampiakselin asentotunnistimen signaali tulee sen kautta.
"Intake Air Pressure" ollut itsellä jossain mittauksessa 410hpa tyhjäkäynnillä ja kiihdytyksessä max 1900hpa, bensalla kesäkelillä (hyvä pito). Omassa autossa ei ole ollut turboon liittyviä ongelmia, mutta varmaan nuo ongelmat sopisivat hyvin myös turbon toimintahäiriöihin.
Omassa autossa myöskin B5204T9 kone ja Prins kaasujärjestelmä.