KL-varaosat  Carwist

Jussi.L:n motivaatio romut. Rat 740, 242L Turbo ja 242 turbo

  • 474 Vastauksia
  • 116808 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Jaaha, jos alottas ensimmäisen rojektipäiväkirjan. Katsotaan nyt tuleeko tästä edes mitään, luultavasti, jos eteen ei tule kauhean suuria ongelmia. Lähtökohta on tämä.







Joo elikäs jenkeistä tuotu 740 b230ft, lastulla ja jollain ihan törkeällä kylkiputkella, joka nyttemmin pätkitty parempiin tarkotuksiin. Kiertokanki oli koneesta menny poikki (kuulemma 70 vauhdista nelosella vedosta)

Noh kesällä kone nostettiin pois nokalta ja tilalle sujahti b19et, eikä auto lähteny sitte millään käymään.  >:( Sen jälkeen jäi seisomaan pihaan, eikä ole taidettu heinäkuun jälkeen autoon koskea  ???

Mutta sitten motivaatio taas löytyi! Timo oli huomannu että lh2.2 saa tietoa ilmeisesti virranjakajasta, ja skädäm, käyntiin lähtö ongelma (toivottavasti) on selvitetty. No kantta ei aleta b19 koneeseen vaihtamaan vaan tilalle rakentuu siunaantuneista osista b230 turbo moottori.

Homma aloitettiin vanhan räjähtäneen koneen purkamisella, ja siinä toivossa oltiin että männät olisi ehjiä.



Ei menny ihan niinku Fast & Furiousissa  >:( Yhdessä männässä oli katkenneen kangen tekemä sentin mittainen ja linnunluun levyinen kolo. Onkohan tää nyt iha hajonnu vaan 70 vauhdissa nelosella?  :2funny:

Ei lannistuta, otetaan jemmasta b230a mistä on kannentiiviste palanut. Kansi pois ja yllätyksenä, vettä, ruostetta, eikä muutakaan ylimäääräistä löytynyt. Hoonausjäljet näky lohkossa, ja muutenkin vaikutti hyvältä, tosin ajettukin "vaan" 270 000. Sitte männät ja kanget irti ja siitä se riemu ratkes: kahdesta männästä öljyrenkaat levis lattialle, ja toisesta oli palanenki irti  :tickedoff: Lopulta päädyttiin siihen että kaksi mäntää otetaan ft koneesta ja kaksi A koneesta. A koneen männät kiikutin työkaverille joka on pätevä auto, ja sorvaus töissä, että sorvaa männistä hiukan laesta pois. Sylvään autovarusteesta (HUOM: tuen paikallista varaosaliikettä  ;) ) tilasin männänrenkaat, yläpään tiivistesarjan, Öljypohjantiivisteen, jakopäänhihnan ja kiristinrullan, tulee maksamaan 180e  :buck2: Kanneksi tulee tuon ft koneen 530 kansi kun oli myyjän mukaan kansiremontti tehty, eikä se mahdotonta ole koska vesipumpun tiivisteen väliin oli laitettu moottori silikonia, joka voisi viitata siihen että kansi on ollut irti, ja silikoni oli kaiken lisäksi siististi, eli ei ollut vesipumppua perinteisesti työnnetty kannen alle. Turboksi tulee joko saabin 1000km ajettu garrett, tai sitten siitä hieman suurempi garrett. Joku "vähän sinnepäin" peltisarja löytyy, ja 3 tuuman downpipe ja osa loppu pakoputkesta. Mutta koneen kasaamisesta tuonnempana lisää, kun osia saapuu...

Kori ei ole mikään super helmi, ilmeisesti on puu tms. kaatunut auton päälle kun rekisterikilpi edestä on ihan rutussa, konepelli on kitattu huonosti ja maalattu mattamustalla ja katossa on kaksi lommoa. Matala auto on kun alla on Konin alusta sarja. Toinen jenkki parkki ja vilkku on rikki, mutta vilkun sain jo kaverilta mutta parkki puuttuu. Jos jollakin on ylimääräinen niin voisin ostaa. Tarkotus olisi hitsata kaikki tarvittava, ja putsata ruosteet pinta pelleistä ja maalata sinkki sprayllä. Konepellistä hiotaan maaliit pois ja heitetään pihalle ruostumaan. Myöhemmin sitten joskus, jos auto on mulla niin kauan, niin paklataan ja maalataan kunnolla. Noh sitä on nyt turha miettiä. Sisällä on musta täys nahka sisusta joka on suhteellisen siisti.  S* Tietysti löytyy kaikki sähkötingentangelit ja mailimittari. Kaikista amerikkalaisinta on kuitenkin se kun on virrat päällä ja avaa kuskin oven niin kuuluu: plim, plim, plim,plim...  :) Kolaroidussa 940:ssä on myös lasikattoluukku, joka saattaa jossakin vaihseessa löytää tiensä tähän.

Paljon kaipaisin tietoja ja mielipiteitä tuosta moottorista, olis kiva tietää ettei heti mennä perse edellä puuhun.

Projekti jatkukoon hieman hankalan ja opettavan alun jälkeen...  :hello:
« Viimeksi muokattu: 26.02.2014, 20:46:24 kirjoittanut Jussi.L »
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa pomo

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8224
  • KOFF ROCK!!
Vs: 740 amerikan turbo
« Vastaus #1 : 26.11.2011, 02:01:04 »
Hmm! Mielenkiintoista.   :)
Tee se motti vaan kunnolla ettei taas pauku 70:ssä.   :D

Tsemppiä projektiin.   O0

Poissa juriihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 amerikan turbo
« Vastaus #2 : 26.11.2011, 08:45:30 »
Onhan se ollut pauketta konehuoneen puolella, kun lohkoon on tuollaisia reikiä hakattu :o

Seurailempa tätä rojektia mielenkiinnolla, jospa omanikin saisi taas uutta puhtia tästä  ;)

Tsemppiä ja kyllä se siitä  8)
Koskaan ei ole aikaa tehdä mitään kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä ne uudestaan.

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 amerikan turbo
« Vastaus #3 : 26.11.2011, 09:01:04 »
Mikähän lastu siellä on, jos on lh 2.2?  Alkuperäislastu ja ahtoja vaan ruuvattu ???

Kyllähän kanki voi mennä tuossa 70 vauhdissa nelosella vedätettäessä jos se on jo aiemmin pakotettu mutkalle... :D

Mitä noita linnunluuvaurioita oon katsellut niin monasti kaikki kanget on jo mutkalla ja sitten yleensä yksi napsahtaa.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: 740 amerikan turbo
« Vastaus #4 : 26.11.2011, 19:01:49 »
Jaahas, tänään tuupattiin auto vetopuomilla sisälle. Puomikin huippu laatua kun on Majavalla tehty  ;) Vaihdelaatikon kannake pamahti tallin kynnykseen, mutta saatiin se sisälle



Bongatkaa vasemmalla 142, joka oli edellisellä omistajalla 27 vuotta tekeillä  :D

Kuva sisustasta



Kevyesti romua sisällä  :facepalm:

Purin keulasta kaiken oleellisen ja jotain vähän vähemmän oleellista. Imusarjan, laturin, ohjaustehostimenpumpun, coolerin ja syylärin otin pois. Turbo pakosarja ja ahtoputket purin jo joskus aikasemmin. Kiinacooleria sovittelin kans vähän paikalleen, täytyy rälläkkää tarjota hiukan että saa paikoilleen  ::)

Näillä näkymin huomenna katselemaan ruostevaurioita. Kun nyt ei vaan kauheesti tarviis kemppiä tarjota... Sitte varmaan nousee tuo b19 pois nokalta.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 740 amerikan turbo
« Vastaus #5 : 26.11.2011, 19:12:36 »
Komeen näköinen on tuo koppa. Jenkki valot tekee paljon O0
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: 740 amerikan turbo
« Vastaus #6 : 27.11.2011, 16:28:46 »
Tänään olin taas tallilla ja piti b19 nostaa pois, mutta ei oikein napannu... Sain kuitenkin tehtyä coolerin kiinnikkeen mihin kiinnittyy myös syyläri.



Purin ensin konepellin kiinnityslukot, ja niiden reikien kohdille kiinnittyy lattarauta. Lattaan hitsasin 10mm korialuslevyt joista hioin rälläkällä vähän pois. Coolerin kiinnikkeiden kohdallekin hitsasin korialuslevyt ja tällänen tuli



Cooleri on aikas hyvällä paikalla, vähän joutu pelliä rälläköimään konehuoneesta että saa ahtoputket sopimaan. Syylärille joutuu jotkut kannakkeet tekemään, harmin vaan kun syyläri tulee lähemmäksi konetta  :(  No tilaa tulee ku heitetään viskoflekti johonki tosi kauas ja laitetaan sähkönen tilalle.  :) Turboksi valikoitui tuo "isompi" garrett koska saabin turbo ei sopinu tuohon pellisarjaan  >:( Sovittelin pellisarjaa ja turboa



Ruostereikiä ei ollu kauheasti, peräluukku on ilmeisesti joskus hitsattu kun oli roiskittu täyteen harmaata maalia. Tuulilasinpesunesteen pöntön paikalla oli reikä minkä hitsasin, mutta ei kehdannu kuvata niitä saumoja  :facepalm:

Joskos huomenna jaksais nostaa koneen ylös töitten jälkeen...
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa janne81

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3504
Vs: 740 amerikan turbo
« Vastaus #7 : 27.11.2011, 19:43:02 »
Ei mee konepelti lukkoon tuolla raudalla, minkä varmaan tiesitkin.
Tuleeko konepeltiin jotku rallisokat tms. ?

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: 740 amerikan turbo
« Vastaus #8 : 27.11.2011, 19:52:14 »
Ei mee konepelti lukkoon tuolla raudalla, minkä varmaan tiesitkin.
Tuleeko konepeltiin jotku rallisokat tms. ?

Juu en oo elätelly toiveita sen suhteen  :D Juu sokkakiinnitys on jo edellisen omistajan toimesta.

Kattelin ja pähkäilin että mitä kaikkee sitä tarvii viä ostiskella tänän "pienellä budjetilla kasaan" autoon. Motonettiin tarvii syytää taas varmaan yks 200e, pakoputki osiin, sitte tarvii 3 tuuman 90 asteen silikonimutkan, 3'-->2.5' supisteletkun, öljynsuodatin, klemmarit yms pikku sälä...  :( Vapaavirtaussuodattimen haen kyllä biltemasta ku ne maksaa siä 20e, taitaa muuten olla nuo pakoputkiosatki muutaman euron halvempia.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Terhonaattori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 amerikan turbo
« Vastaus #9 : 27.11.2011, 22:14:57 »
Tutunnäköinen laite, pyöri vuosi sitten hyvinkäällä, ja "nättiä" ajoa :)
Radical Garage

Amazon -67, 740 turbo -86 , Omega 3000 -90

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: 740 amerikan turbo
« Vastaus #10 : 27.11.2011, 22:23:17 »
Tutunnäköinen laite, pyöri vuosi sitten hyvinkäällä, ja "nättiä" ajoa :)

Toijalan suunnalta ostin. Ilmeisesti ollu tosi nättiä, laatikkoki on vissii hajonnu ku on vaihdettu m47  :2funny:
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: 740 amerikan turbo
« Vastaus #11 : 28.11.2011, 20:19:25 »
No voihan ny prkl, saanu tänäänkä aikaseks nostettua konetta ylös, mutta eipä sillä kiire oo, ehkä parempi ettei oo siinä lattialla jaloissa pyörimässä. Syylärin kiinnikkeet sain tehtyä alas ja ylös. Huomenna vien cooleri/syyläri kiinnikkeen työmaalle, hiekkapuhallan sen ja sit odotteleen että pääsee mustaan epoksii. Konepellin ja sen takana olevan pellin otin irti, täytyy varmaan saranat vaihtaa kun on joku "hienosti" nostanu konepellin takaosan holkeilla, ja saranat on väännelty iha v*tuiks. Sopiikohan 940 se konepellin takana, tuulilasin alareunassa oleva pelli 740 konepellin kans? Kun makaa tuossa pihassa tuo vm.98 940, joka on keulamällin saanu. No onpahan tuossa sitten 740:kin, puoliksi purettuna  :D Syyläriin sovittelin tuosta 940:stä tuulitunnelin, vähän tartti rautasahaa ja porakonetta tarjota niin kyllä sen siihen sai. Siihen laitoin kiinni samasta romusta koko syylärin kokosen sähköflektin. Tuossa syylärissä on joku anturi/katkaisija tms. niin onko se kytkin joka yhdistää kun on lämmin ja ei kun on kylmä? Ainakin on ilmastoidun 740 syyläri. Jos näin niin käy aika helpoksi tuo flektin asennus  :) Flekti tulee aika lähelle vesipumppua, täytyy vesipumpun pinnapultit vaihtaa normaaleihin pultteihin. Silloin flektistä vesipumpun lähimpään kohtaan taitaa olla 2-3cm... Tämä johtuen siitä että syyläri tuli taaksepäin. Huomenna taas laitteleen ja ihmetteleen, pirusti menee aikaa vaan noihin tee-se-itse sovituksiin. Joskos jo huomisen aikana sais auton siihen kuntoon ettei tarvis muuta ku alkaa laittaan osia paikoilleen.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: 740 amerikan turbo
« Vastaus #12 : 29.11.2011, 15:23:40 »
Työkaveri sai männät sorvattua.



Ja oli samalla huomannut jotain vähän omituista.



 :o Miksi nuo montut on erilaiset? Kaveri sanoi että sorvatessaan huomasi. Kuulemma menee siviiliautossa ihan hyvin ja kun volvossa on rajotinki 6000rpm. Sitten männät sorvannut kaveri puhui mitä tee-se-itse korkeapainemäntiä yms. oli tehny itelle kilpa-autoon ja hyvin oli toiminu. Opelin cih koneessa on venttiilinkolotki väärässä kohtaa alkuperäsenä.  :buck2: No toivottavasti tuo nyt ei liiemmin haittaa, ja nippuun lyödään kone näillä osilla aivan varmasti.  :uglystupid2: Jaahas, "supermarketin" kautta tallille touhuaan *karkuun->
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - Yhdistysyhteistyövastaava - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 7256
  • Recycle Racing #01
    • Juhan Volvosivut
Vs: 740 amerikan turbo
« Vastaus #13 : 29.11.2011, 16:16:28 »
Työkaveri sai männät sorvattua.

Ja oli samalla huomannut jotain vähän omituista.


 :o Miksi nuo montut on erilaiset?

Lainaus
Lopulta päädyttiin siihen että kaksi mäntää otetaan ft koneesta ja kaksi A koneesta. A koneen männät kiikutin työkaverille joka on pätevä auto, ja sorvaus töissä, että sorvaa männistä hiukan laesta pois.

Etkös sä tuossa sen itse kerro. Männät on eri tyyppisistä koneista.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: 740 amerikan turbo
« Vastaus #14 : 29.11.2011, 19:41:25 »
Tarkennus edelliseen. Nuo männät mitä sorvattiin ovat samasta moottorista eli tuosta A koneesta. Tuossa alemmassa kuvassa en vertaa A koneen mäntää FT koneen mäntään vaan kahta A koneen mäntää keskenään, oliko tarpeeks epäselvästi? Ja ihmetyttää että miksi yhdessä koneessa on erilaisia mäntiä, ja tiedän 100% auton historian josta tuo A kone on, ja moottoria ei ole koskaan avattu.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

 

KL-varaosat  Carwist