KKD Motorsport  Samppasport

S60, V70 vm.00-07, S80 <-06 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2072 Vastauksia
  • 455326 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
Mites tuo takapään erillisjousituksen korkeussäätö käytännössä toimii ? Koitin ohjeista kattoa tuloksetta  >:(

Itse itselleni vastaten, ohjeet löytyivät valmistajan kotisivuilta. Eli jousen ylälautasesta säädetään korkeus, käytännössä siis iskarin alapää auki -> jousen säätölimppu käteen ja säädetään -> limppu takaisin ja vaikka pullotunkilla nostetaan alatukivartta 3-5mm, että jousi on jämäkästi paikallaan ja sitten iskarin pituutta säätämällä kohdistetaan iskarin alapään reijät kohdalleen ja pultti kiinni. Tän hetkiset säädöt on aika mintissä, mitattuna vanteen keskikupin keskeltä kaaren reunaan on edessä 35cm ja takana 36cm. Takapäässä on nyt varaa, jos tulee kuormaa taakse. Jäykkyyssäätö on nyt kovimmasta 20 napsua edessä ja 15 takana, on erittäin miellyttävä.

Ohjauskulmat säädin myös, kaikki oli ok paitsi etu-auraus heitti hieman. Camberit edessä sekä takana on noin 1 aste 30 minuuttia negatiivisella, ihan ok.

Katsoin nyt myös erittäin tarkasti noi renkaat, pyörittäessä jokaisessa pyörässä pystyheittoa  :-[  Luulin katsoneeni nämä jo aikaisemmin  :idiot2:  2016 alkuvuonna paistetut contit takana ja edessä bf goodrich "liekkirenkaat"... Laitan vielä uudet renkaat alle, ajattelin nostaa profiilia 225/50-17 mukavuuden lisäämiseksi.

*V70 2.5T Ocean Race

Poissa hazaa

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Olisi tarkoitus päivittää D5:n alustaa ja tää meinaa siis madallusta.
Eibach pro-kit -30mm jouset Sachin iskareilla olis kai tulossa alle.
Iskareiden yläpäät vaihtuu samalla. BC Racing menee liian kalliiksi
tähän käyttöautoon.

Mitens kallistuksenvakaajien kanssa. Mitä tonne alle kannattaa laittaa,
jotta toi kallistelu vähenee?

Onko jotain muuta, mitä kannattaa tehdä. Puslat kai vaihtuu jossain välissä.
Taidan pysyä normi kumeissa eli uretaania en taida laittaa. Olisiko jollain
paiskata linkillä, mistä selviäisi noiden alustan puslien osanumerot. Helpottaisi
hitosti niiden hakemista netistä.

Poissa Mankka

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • N.D.K.
Moikka!

Alle menossa Bilsteinin/Eibachin 30mm madaltava maltillinen alustasarja.
Kyseessä on V70 D5 -06

Olis pari kysymystä...

Sopiiko XC90:n "joustintukilaakerit", eli yläpään kiinnikket, ovat vähän jämerämpiä, mut mitat on kuulemma samat, onks kokemusta eteen/taakse?

Sit tarvittaisiin vähän kokemusta kallistuksen vakaajista, mikä vois olla ok (kyseessä on kuitenkin käyttöauto, ei mikään rata-auto)

Alustan puslat on sit ihan oma juttunsa, mut palataan niihin myöhemmin  ;)

...ja kaikkia ideoita/kokemuksia otetaan ilomielin vastaan!!!

T. Mankka
Volvo V70 D5 -06

Poissa ptl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
Suosituksia -07 V70 alustaksi (jouset + iskarit + mitä muuta mahdollisesti tarvitsee) kun
auto pitäisi saada ainakin vakiokorkeuteen, ei haittaa vaikka nousisi sentin..muutaman.

Lopputulos saa olla jämäkkä, mutta ei mikään kivireki/ratakireä. Budjettia ei ole tarkasti
mietitty, mutta ei mitään kovin kallista tähän ei tarvita, enempi sellainen perushyvä.

Suurin osa tällä ihan normipyörittelyä/työmatkaa (10-40km/päivä), mutta n. kerran-pari
kuussa pidempiä reissuja, joilla auto melko täyteen pakattu, ja aina ei perille ole asfaltti,
vaan mökkiteitä ja kärrypolkujakin pitäisi päästä.

Auto on edelleen hyvä ajaa, mutta etuvaimentimet vuotaneet vähän kun on kosteat, ja
pohja kolisee todella helposti, erityisesti kuormattuna, liekö sitten jouset kuoleentuneet.

Poissa hazaa

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 338
  • www.vrcf.fi
Olisiko kenelläkään heittää Sachin Advantagen osanumeroilla.
Iskareita katsellessa ei mistään selviä onko kyseessä Advantage vai jokin muu malli kyseessä.

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 842
  • www.vrcf.fi
Liekö siviiliautoon kannattaa alkaa varta vasten vakaajasarjoja hommaamaan. Edessä varmaankin on jo alkuperäisvalikoiman tukevimmasta päästä oleva tanko mutta huokealla parannusta saa jos taakse katsoo bensaturbojen vaihtoehtoja (käytettynä). Oletko mitannut nykyisen takavakaajan vahvuuden?

Moikka!

Alle menossa Bilsteinin/Eibachin 30mm madaltava maltillinen alustasarja.
Kyseessä on V70 D5 -06

Olis pari kysymystä...

Sopiiko XC90:n "joustintukilaakerit", eli yläpään kiinnikket, ovat vähän jämerämpiä, mut mitat on kuulemma samat, onks kokemusta eteen/taakse?

Sit tarvittaisiin vähän kokemusta kallistuksen vakaajista, mikä vois olla ok (kyseessä on kuitenkin käyttöauto, ei mikään rata-auto)

Alustan puslat on sit ihan oma juttunsa, mut palataan niihin myöhemmin  ;)

...ja kaikkia ideoita/kokemuksia otetaan ilomielin vastaan!!!

T. Mankka
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 600
  • www.vrcf.fi
Olisiko kenelläkään heittää Sachin Advantagen osanumeroilla.
Iskareita katsellessa ei mistään selviä onko kyseessä Advantage vai jokin muu malli kyseessä.

Jos siis uusia katselet, niin ei ole Advantage. Omaani kun vaihdoin niin noita ei enää saanut kun valmistus lopetettu ja vuosi tais olla 2014.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa ryttynennakki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Morjes. Autona Volvo V70 2006 AWD ja bc br alusta. Takapään alusta on tullut avattua enemmän kuin 10 kertaa, kun ei meinaa millään saada mieleiseksi. Tarkoituksena ei kumminkaan ole saada matalaksi. Tällähetkellä iskunvaimentimet on lyhyimmillään Ja jousen alapään säätö puolilla välin. Haluaisin jäykistää takapäätä, joten kannattaako pidentää iskaria vai nostaa jousen alapäätä ylöspäin? Korkeus kumminkin on mieleinen. Myös perän ”heiluminen” aiheuttaa päänvaivaa. Kun 100kmh vauhdissa kääntelee autoa puolelta toiselle, niin perä seilaa sivuttaissuunnassa? Väljät puslat on kaikki takaa vaihdettu uretaanisiin. Voisiko tämä johtua iskunvaimentimen yläpäästä? Saako niitä uusia jostain? Myös aurauksesta loppuu säätö kesken ja molemmat takapyörät jäävät auraamaan. Säädettäviä tukivarsia en lähde kalliin hinnantakia ostamaan. Saisiko sille tehtyä jotai?
« Viimeksi muokattu: 15.10.2019, 00:51:56 kirjoittanut ryttynennakki »

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2952
Morjes. Autona Volvo V70 2006 AWD ja bc br alusta. Takapään alusta on tullut avattua enemmän kuin 10 kertaa, kun ei meinaa millään saada mieleiseksi. Tarkoituksena ei kumminkaan ole saada matalaksi. Tällähetkellä iskunvaimentimet on lyhyimmillään Ja jousen alapään säätö puolilla välin. Haluaisin jäykistää takapäätä, joten kannattaako pidentää iskaria vai nostaa jousen alapäätä ylöspäin? Korkeus kumminkin on mieleinen. Myös perän ”heiluminen” aiheuttaa päänvaivaa. Kun 100kmh vauhdissa kääntelee autoa puolelta toiselle, niin perä seilaa sivuttaissuunnassa? Väljät puslat on kaikki takaa vaihdettu uretaanisiin. Voisiko tämä johtua iskunvaimentimen yläpäästä? Saako niitä uusia jostain? Myös aurauksesta loppuu säätö kesken ja molemmat takapyörät jäävät auraamaan. Säädettäviä tukivarsia en lähde kalliin hinnantakia ostamaan. Saisiko sille tehtyä jotai?
Onko sulla on iskareiden jäykkyys säädettynä mille kohdille? Ja jos nostat jousen alapäätä niin silloinhan saat esijännitystä sinne lisää. Iskareiden yläpäitä saa ihan tarvikeliikkeistä, mutta tuo seilaaminen ei ehkä kuulosta siltä siitä johtuisi, ainakin omassa alkoivat kolisemaan kun olivat finaalissa. Voisko epätarkka käyttäytyminen johtua just tuosta että on liikaa aurausta?

Edit. Olikos awd:ssa kuinka erilainen tuo takapää, omat muistikuvat on fwd:sta  :-[
V60 D5 AWD R-Design -14  
240 DL B19K -84

Poissa ryttynennakki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Kyllähän se tietysti voi aurauksestakin johtua, mutta on vain tuo auraus säätö tapissaan. Onko muut kumminkin saaneet vakio auraussäätötangoilla ja bc alustalla aurauksen kuntoon? Vai johtuuko, että itsellä siellä on r volvon tukivarsi, joka on karvan verran lyhyempi?  ??? Tuommonen tosiaan on tuo takaiskari setti.

« Viimeksi muokattu: 15.10.2019, 11:33:55 kirjoittanut ryttynennakki »

Poissa s80mk2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
Nelikossa on tuo takapään jousitus erilainen kuin etuvedossa. Mulla on myös bc br ja takana jousen yläosassa on tuo säätökiekko. Koita säätää sitä jäykkyyttä iskarin yläpäästä, tehdas suosittelee 5 napsun välein kokeilua.
*V70 2.5T Ocean Race

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2952
Juu, eihän tuolla ole mitään tekemistä etuvedon takapään kanssa. Mut toki samat säätömahdollisuudet.
V60 D5 AWD R-Design -14  
240 DL B19K -84

Poissa ryttynennakki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Mitä meinaat iskunvaimentin yläosan säätökiekolla  :o En tiedä muista säädöistä kuin tuo jousen alaosan säätökiekko ja että iskunvaimenninta pystyy säätään pidemmäksi? Vai onko sulla siihen joku erillinen yläpää?

Poissa TJA

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 492
  • www.vrcf.fi
Mitä meinaat iskunvaimentin yläosan säätökiekolla  :o En tiedä muista säädöistä kuin tuo jousen alaosan säätökiekko ja että iskunvaimenninta pystyy säätään pidemmäksi? Vai onko sulla siihen joku erillinen yläpää?

Eikös siinä iskarin yläpäässä ole se ruuvi mistä säädetään iskarin jäykkyys, sellainen musta nuppi missä nuoli ja kirjaimet / teksti?

Edit: olikin takapäästä kyse, sarjan mukana pitäisi tulla irrallinen "kuusiokoloavain" millä säädetään siitä iskarin yläpäästä sitä jäykkyyttä, portaallinen säätö.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2019, 23:01:24 kirjoittanut TJA »
S60 -05 "Dailydriven"
240 -89 "Pelastettu Museoinnilta"
V70 -98 "Käyttökulkine"
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=73370.0

Poissa ryttynennakki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Niimpäs olikin napsusäätö takapäässäkin. Etupäästä irroitin säätö namiskan ja säädin sillä nyt takapäätä maksimit ”kovemmalle”. Onko tästä säädöstä oikeasti paljon vaikutustakin?  :idiot2: Ainakin auto nyt jämäkämmältä tuntuu :) Kiitokset tästä  ja odotan vielä vastausta auraus kysymykseen!
Edit: täytyisi vielä takapäätä kumminkin korottaa hieman ylöspäin. Säädänkö iskariin lisää pituutta vai nostanko jousen alapään säätörengasta ylöspäin? Tällähetkellä iskunvaimennin lyhimmillään ja jousen alapään säätörengas puolessavälin.  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 15.10.2019, 23:18:13 kirjoittanut ryttynennakki »

 

KKD Motorsport  Samppasport