Kulkukoira  Proturbo

242 etujarrut kuumenee ja jumittuu ajossa takajarrurempan jälkeen

  • 19 Vastauksia
  • 3066 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Tämä tuli jo projektipäiväkirjaan mutta laitetaan kopypastena tänne myös avunpyyntö.

Auto leimattu pitkästä aikaa. Takajarrut oli keskimäärin hyvät, toinen täysin kiinni ja toinen täysin auki  :D

Ne kun sain fiksailtua ja leiman hankittua niin neitsytajolla etujarrut löi jumiin... motivaation puutteessa auto sitten seisoi pari viikkoa. Sitten kun piti alkaa korjata niin totesinkin että kaikki toimii... havainnon todistaakseni kävin heittämässä pienet lenkit ja sen jälkeen molemmat etujarrut erittäin kuumat.

Mitäs tässä nyt oikein tapahtuu ja mitä pitäis tehdä?

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Jarrut jää laahaamaan. Voi olla että letkut on turvonneet tukkoon tai männät jumittaavat
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Omituisuus tässä on se että tilanne korjaantuu odottamalla. Jotenkin ajattelisin että ainoa mahdollisuus on että paine jää jotenkin päälle ja sitten ”vuotaa” pois. Kokemuksieni mukaan jumittava mäntä ei noin tee. Letkuista ei kokemusta.

Ajoin nyt uuden lenkin. Alko jumittaan pahasti, auto seis ja poltin tupakan rauhassa, taas kulkee. Jarrutuksen kun sen jälkeen tein niin taas alkoi jumitus...

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Pääsylinterille ääni. Koputa sitä vasaralla ja kokeile alkaako rullaamaan.

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Pääsylinterille ääni. Koputa sitä vasaralla ja kokeile alkaako rullaamaan.

Tämähän kuulostaisi mukavasti budjettiin sopivalta korjaukselta.  ;D

Huomenna koputteleen

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Noo, jos hyvin käy niin koputtelu auttaa mut todennäköisesti se pitää uusia. Lähinnä tuo koputtelu antaisi varmuuden että vika on siinä.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Mutta jos vika pääsylkässä niin miksei takajarrut jää laahaamaan? Kuitenkin piirit on ristikkäisiin kulmiin eikä eteen / taakse jaettuna. En toki kiellä etteikö voisi olla pääsylkässäkin vika muttei vaan käy omaan ajattelumalliin.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Etupainoiset jarrut. Liukkaallakin kun painat kevyesti poljinta, eturenkaat menee lukkoon kun takarenkaat vielä pyörii.

Tokihan voi vika olla jo mainittu jarruletkukin. Etenkin kun molemmat etujarrut on samassa piirissä kuin toinen takajarru.

 Tämä pääsylinteri on vain yksi vaihtoehto ja sillä ehdotin sitä koputtelua loppuuko laahaminen.
« Viimeksi muokattu: 22.07.2021, 22:41:36 kirjoittanut Huikkoster »

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vasaran kanssa koeajolla.

En saanut kyllä huomattavaa eroa aikaiseksi naputtelulla vs pelkällä odottelulla.

Eipä tuo pääsylkkä näytä olevan kun 50e motonetissa nii kai sen vois hakea. Vaikea tosiaan kuvitella että ois missään muussa vikaa kun ne molemmat etuset laahaa... Ulkoisestikin tuo vanha sylkkä on sen näköinen että loppu kohta hapelta metalli kesken :)

Varmaan letkutkin ottaa samalla.

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Pääsylkkä vaihdettu. Ilmaantu viä ihan vaan polkemalla. Vikaan tosin ei auttanut.

Letkujen kimppuun siis.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1072
  • vapari
Jos jarruletkut turvonneet, niin jarrut vapautuu kun avaat ilmausnipat.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
Jos jarruletkut turvonneet, niin jarrut vapautuu kun avaat ilmausnipat.
Eli tämäkö tehdään jokaisen jarrutuksen jälkeen?
Eiköhän tässä ole kyse vaan mekaanisesta jumituksesta eli satulat työn alle tai vaihtoon...
Mäntien /jarrupalojen/tappien herkistelyä. (Tai uudet satulat).
« Viimeksi muokattu: 23.07.2021, 17:23:02 kirjoittanut HarPes »

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2403
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Eli tämäkö tehdään jokaisen jarrutuksen jälkeen?
Eiköhän tässä ole kyse vaan mekaanisesta jumituksesta eli satulat työn alle tai vaihtoon...
Mäntien /jarrupalojen/tappien herkistelyä. (Tai uudet satulat).

Ei tietenkään jokaisen jarrutuksen jälkeen mutta jos tuo ilmausnipan aukaisu auttaa niin voi todeta että vika on letkussa.

Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
Ei tietenkään jokaisen jarrutuksen jälkeen mutta jos tuo ilmausnipan aukaisu auttaa niin voi todeta että vika on letkussa.

Hmm... joitakin kymmeniä vuosia näit äkin rassaillu mutta en tuollaiseen ole törmännyt että letku ei päästä painetta/nestettä palautumaan.. mutta lukemattomia on ne kerrat että palat/liukutapit kanittaa tai männät on jumissa. 

Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
Tarkoitukseni oli tietenkin sanoa, että hyvä jos letkujen vaihto auttaa tuohon ongelmaan  mutta epäilen sitä kylläkin. Letkujen vaihto tietysti sinänsä ihan hyvä juttu.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron