Samppasport  Futurez

s80 oudot jarrut

  • 46 Vastauksia
  • 6137 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juke4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
s80 oudot jarrut
« : 22.09.2021, 15:35:27 »
no joo täällä taas. nyt olisi mukava saada joltain tietäjältä apuja kun ostin s80 d5 04. katsastus remontti on tehty mutta ongelmia aiheuttaa outo jarru tuntuma. auton käydessä jarrupoljin painuu melkein lattiaan kun viitsii siinä jalkaansa pitää...  eli missä vikaa? asennus raudat on oikein. jarrupääsylinteri on vaihdettu = ei auttanut. ilmattu on. ei auta.jarrunesteet luonnollisesti vaihdettu, myös alipaine letku ja venttiili testattu toimivaksi. ja alipainepumppu toimii.. poljin on sellainen kumimainen eikä näitä toimenpiteistä huolimatta ole muuksi muuttunut. parkissa jarrua painaessa poljin on kova mutta moottorin käydessä poljin tuntuu kumimaiselle ja painuu lähelle lattiaa :-\ :o ajossa on nyt v70 01 ja siinä on poljin tuntuma ihan normaali. mutta tässä s80 ei...
« Viimeksi muokattu: 22.09.2021, 15:39:46 kirjoittanut juke4 »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6408
Vs: s80 oudot jarrut
« Vastaus #1 : 22.09.2021, 15:48:35 »
Jos hiljalleen laskee pohjaan painaessa, se on vähän diesel-autojen ominaisuus kai. Jos ylilöysältä tuntuu tai poljin ottaa alempaa mitä pitäisi, niin ne satulan rautalangat on usein tosiaan olleet väärin asennettu. Ei kuulu suhinaa jarrutehostimesta?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa juke4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 oudot jarrut
« Vastaus #2 : 22.09.2021, 18:43:37 »
juu ei kuulu mitään sihinää. ollaan sitäkin tässä kuulosteltu..   niin vaihdettiin vielä tuo jarrupolkimen asento tunnistin. kun herjasi jarru assistentti tarvitsee huollon. no se hävisi mutta luiston estoa herjaa vieläkin niin siihenkin tarvitsisi neuvoja :o. jarrupoljin tosiaan tuntuu ajossa että eka polkaisulla ottaa paremmin mutta jos ei kokonaan nosta poljinta ja painaa uudestaan niin painuu huomattavan syvään siis toisella polkaisulla??

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5525
  • Volvo V70
Vs: s80 oudot jarrut
« Vastaus #3 : 22.09.2021, 18:52:01 »
Taitaa vaan olla vielä ilmaa siellä järjestelmässä, joten ilmaisin uudestaan.

Abs-kehät kannattaa käydä läpi jos niistä löytyy murtumia niin absit sekoilee sen takia..
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa juke4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 oudot jarrut
« Vastaus #4 : 22.09.2021, 19:19:40 »
2 litraa on kierrätetty jarrunestettä läpi..  en oikein enää usko tuohon ilmaus vaihtoehtoon.. ja ja on ilmattu oikeassa järjestyksessä että ei voi olla siitäkään johtuvaa, ei herjaa abseja. ainoastaan sitä luistonestoa. minkäänlaisia vikakoodeja ei anna..

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6654
  • Global alligator
Vs: s80 oudot jarrut
« Vastaus #5 : 22.09.2021, 20:15:49 »
Meillä pikkuvolvossa on vähän samanlaista kun autossa on EBA. Se tuntuu olevan vähän niinkuin ominaisuus eikä vika
Ootko koittanut tehdä paniikkijarrutuksen? Jarrun painaminen nopeasti ja kovaa. Luulis pedaalin silloin olevan tanakampi.
Leimalle kuulemaan tuomio jos autossa jarrut on. :knuppel2:

Paitsi se luistonesto pitäis tietenkin ensin saada kuntoon, voihan siinä boksissa olla vain vikaa.
Ota liitin auki ja putsaa.

Milläs koititte vikoja katsoa?
« Viimeksi muokattu: 22.09.2021, 20:22:30 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3031
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 oudot jarrut
« Vastaus #6 : 22.09.2021, 20:53:39 »
Jarruletkut tarkastettu etteivät anna periksi?
Kumipallomainen poljin kyllä viittaa siihen että ilmaa järjestelmässä, letkut antaa myöten tai toimiiko jarrut oikein varmasti joka nurkassa.

Poissa juke4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 oudot jarrut
« Vastaus #7 : 22.09.2021, 21:33:40 »
jarrupaine anturia herjaa nyt. eli vahva epäilys että olisi abs pumpulla mahdollisesti ilmaa.. autocomilla on katsottu. antaa hyvin tietoa.. kyllä jarrut pelaa muuten jees ja pysähtyy.. poljin vaan on sellainen että en viitsi leimalle viedä koska hylsy tulee ihan varmasti

Poissa juke4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 oudot jarrut
« Vastaus #8 : 22.09.2021, 21:41:00 »
ja kun ei ole tästä kyseisestä autosta oikein muutenkaan tietoa kun vasta ostin ja leima oli mennyt vanhaksi. eikä ole mitään tietoa mitä tämä edellinen omistaja on tehnyt ja roplaillut.. autossa on kyllä kattava huoltohistoria mutta ei sekään kaikkea kerro.. itsellä tämä ei ole ollut liikenteessä muutakuin laittoon viedessä siirtolapuilla

Poissa J.partsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 oudot jarrut
« Vastaus #9 : 23.09.2021, 11:47:21 »
Laahaako jarru jossain nurkassa? Jos näin nii sitte vois kattella jarruletkuja kun saattavat turvota sisältäpäin, sehän selvittäis tuon ihmeellisen jarrupolkimen alas painumisen sekä myös ajonvakautus/absi ongelman kun jarruneste palautuu hitaasti männiltä takas.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2021, 11:49:46 kirjoittanut J.partsi »

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 344
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 oudot jarrut
« Vastaus #10 : 23.09.2021, 12:17:08 »
Jos ABS-yksikössä on ilmaa, niin joissain autoissa se pitää ilmata eri tavalla kuin jos vain letkuissa on ilmaa, eli pitäisi saada ohjattua ABS-pumppua/-venttiilejä ilmauksen aikana. Volvosta en kyllä tiedä. VIDAsta tms. voisi kyllä löytyä ohjeet, mutta itselläni ei moista ole.

Se, mitä voisi tee-se-itse-hengessä kokeilla, niin vaikka soralle ajamaan ja paljon jarrutuksia, joissa ABS hakkaa, jolloin ilma voisi teoriassa lähteä pumpusta eteenpäin, ehkä? Ja sitten tietty normi-ilmaus päälle, mieluusti niin, että paineistaa jarrunestesäiliön ja nipat vain auki eikä pumppaamalla jarrupoljinta.

Tämmönen halpa ilmauslaite on ihan toimiva tuohon ilmaushommaan, eli renkaan venttiilistä otetaan ilmaa, jolla saa nestesäiliön paineistettua ja sitten tuossa setissä on vielä tuollainen 0,5l pullo, joka syöttää uutta nestettä koko ajan säiliöön, joten sen loppumisesta ei tarvitse välittää, kunhan vaan tarkkailee pullon nestepintaa. Ja voi ilmailla yksin eikä tarvitse paineilmalaitteita alipainevaihtoa varten. Totesin toimivaksi, kun itse vaihdoin nesteet.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/765160/MTX-Tools-Basic-jarrunesteen-vaihto--ja-ilmaustyokalu
« Viimeksi muokattu: 24.09.2021, 11:33:23 kirjoittanut renee »

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6408
Vs: s80 oudot jarrut
« Vastaus #11 : 24.09.2021, 12:27:20 »
Ääni alipainelaitteelle, bilteman malli on sikäli hyvä että näyttää vähemmän herkästi kaatuvalta
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 oudot jarrut
« Vastaus #12 : 24.09.2021, 12:36:35 »
Jos alipaineella imee niin ottaa ilmausnipan kokonaan pois ja painaa kumituttia kädellä siihen reikään. Viimeistelyn voi tehdä nipan kanssa.

Näin sain ilmat pois 940:stä.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 344
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 oudot jarrut
« Vastaus #13 : 24.09.2021, 15:04:25 »
Joo, alipaineimu nipasta on varmasti ihan yhtä hyvä tapa kuin jarrunestesäiliön ylipaineistaminen, kumpikin menetelmä perustuu paine-eroon, eli teoriassa ihan sama lopputulos, käytännössä voi varmaan olla jotain eroja. Lähinnä tuossa ilmauksessa pumppausmenetelmällä, eli kaveri pumppaa jarruja ja nippaa avataan ja suljetaan tahdissa, ongelma voi tulla siitä, että siinä hyvin helposti käy niin, että neste (ja ilma) liikkuu hetkellisesti myös takaisinpäin, mikä ei ole toivottavaa.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 oudot jarrut
« Vastaus #14 : 24.09.2021, 16:28:58 »
Itse olen yksin työskennellessä ilmannut siten, että läpinäkyvää letkua ilmausnippaan ja letku pulloon. Sitten nippaa vähän löysälle ja pumppaa polkimella nestettä pulloon. Välillä lisää nestettä säiliöön. Läpinäkyvässä letkussa näkee kun neste on aivan kirkasta. Neste pysyy letkussa eikä järjestelmään pääse sitä kautta ilmaa vaikkei ilmausruuvia heti suljekaan. Aina on toiminut. Korjaamoilla ne tekee tämän siten, että valuttaa nestettä astiaan ja kaveri sulkee ilmausnipan samaan aikaan kun toinen painaa hitaasti jarrupoljinta. Ei vaan onnistu yksin.
« Viimeksi muokattu: 24.09.2021, 16:31:04 kirjoittanut Jorma »

 

Autoracing  KL-varaosat