Carcom Oy  Elekma

s80 oudot jarrut

• 46 Vastauksia
  • 6134 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa renee

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Vs: s80 oudot jarrut
« Vastaus #15 : 24.09.2021, 16:52:02 »
Itse olen yksin työskennellessä ilmannut siten, että läpinäkyvää letkua ilmausnippaan ja letku pulloon. Sitten nippaa vähän löysälle ja pumppaa polkimella nestettä pulloon. Välillä lisää nestettä säiliöön. Läpinäkyvässä letkussa näkee kun neste on aivan kirkasta. Neste pysyy letkussa eikä järjestelmään pääse sitä kautta ilmaa vaikkei ilmausruuvia heti suljekaan. Aina on toiminut. Korjaamoilla ne tekee tämän siten, että valuttaa nestettä astiaan ja kaveri sulkee ilmausnipan samaan aikaan kun toinen painaa hitaasti jarrupoljinta. Ei vaan onnistu yksin.
Tolleenhan se onnistuu normaalisti ihan hyvin myös, samoin on niitä takaiskuventtiilillä varustettuja letkuja, eli voi periaatteessa huoletta painella poljinta yksin nippa auki. Näissä vaan on se pieni riski siihen, että on joku ilmavuoto jossain ja imasee vähän sitä ilmaa taaksepäin, mutta huolellisuudellahan siitä selviää.

Jos tuossa ABS-yksikössä on ilmaa, niin mitenkäs se oikeaoppisesti Volvossa ilmataan, kun sen rakenne lienee sellainen (venttiiliejä, pumppu ja "kammioita"), että ilmataskuille löytynee sopivia koloja, jolloin perusilmaus ei ehkä ihan niin hyvin toimi. Pitäisikö siinä virallisten ohjeiden mukaan käskyttää ABS-järjestelmää ilmauksen aikana vai mikä on Volvon tehdasohje?

Poissa J.partsi

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #16 : 24.09.2021, 18:50:16 »
Auto pukeille, starttaa tulille ja ilmaat jarrut kuten normaalistikkin jarrua polkien  ja nippaa availlen mutta, auto käynnissä.
Näin saat ilmat pois abs yksiköstä.
« Viimeksi muokattu: 24.09.2021, 18:51:48 kirjoittanut J.partsi »

Poissa juke4

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #17 : 27.09.2021, 00:28:24 »
no niin..  nyt sitä on ilmailtu vähän kaikilla konsteilla ja tulihan sieltä vielä ilmaa.. poljintuntuma on jo toisenlainen. tai niin tämä kaveri kuka sitä laittaa sanoi.. sitä absin pumppua piti pyörittää testerillä jne..  vielä on pieni epäilys että pääsylinteri valskaa.. mutta joo..  sitten tämä toinen vika eli ajonvakautus järjestelmä..  sieltä tuli vikakoodia ja se lähtikin hetkeksi pois mutta ei se lysti kauaa kestänyt.. eli saako sitä ratin tunnistin sensoria korjattua jos niin missä? koska näyttää siltä että tämä on kulutus tavaraa ja maksaa maltaita kun sitä uutena ostaa.. tähänkin autoon se on historian mukaan vaihdettu jo ainakin 4 kertaa >:( tai jos sattuisi vaikka jollain palstalaisella sellainen myydä niin olisin kiinnostunut. auto tosiaan on 05 mutta loppuvuodesta 04 otettu käyttöön. enkä oikein varmaksi tiedä miltä aikaväliltä näissä on samat osat siis tunnistimet jne..
« Viimeksi muokattu: 27.09.2021, 00:32:42 kirjoittanut juke4 »

Poissa renee

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #18 : 28.09.2021, 00:18:09 »
no niin..  nyt sitä on ilmailtu vähän kaikilla konsteilla ja tulihan sieltä vielä ilmaa.. poljintuntuma on jo toisenlainen. tai niin tämä kaveri kuka sitä laittaa sanoi.. sitä absin pumppua piti pyörittää testerillä jne..  vielä on pieni epäilys että pääsylinteri valskaa.. mutta joo..  sitten tämä toinen vika eli ajonvakautus järjestelmä..  sieltä tuli vikakoodia ja se lähtikin hetkeksi pois mutta ei se lysti kauaa kestänyt.. eli saako sitä ratin tunnistin sensoria korjattua jos niin missä? koska näyttää siltä että tämä on kulutus tavaraa ja maksaa maltaita kun sitä uutena ostaa.. tähänkin autoon se on historian mukaan vaihdettu jo ainakin 4 kertaa >:( tai jos sattuisi vaikka jollain palstalaisella sellainen myydä niin olisin kiinnostunut. auto tosiaan on 05 mutta loppuvuodesta 04 otettu käyttöön. enkä oikein varmaksi tiedä miltä aikaväliltä näissä on samat osat siis tunnistimet jne..
On kieltämättä kallis osa... Toisaalta itellä 315 tkm ajettu vm -05 V70 (myös -04 rekattu), jossa ei kuittien perusteella ole koskaan vaihdettu tuota osaa ja itse 100 tkm ajanut vaihtamatta, joten ihan kulutusosa se ei varmaan ole. Antaako vikakoodiksi juuri tuota ohjauspyörän asentoanturia vai jotain muuta? Tuo ajonvakautusvika kun tosiaan voi johtua vaikka niistä ABS-kehistä, jotka itse juuri vaihdoin molemmin puolin eteen ja ne ovat ainakin halpoja (10e/kpl). Ajonvakautus on myös antanut virhettä viallisesta jarrupolkimen asentoanturista, joka sekin on selvästi alle satkun vekotin. Mutta jos antaa virhekoodia juuri tuosta ohjauspyörän asentoanturista, niin siitähän se on lähdettävä ja maksaa ikävän paljon...
« Viimeksi muokattu: 28.09.2021, 00:19:49 kirjoittanut renee »

Poissa juke4

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #19 : 28.09.2021, 00:52:44 »
no joo kyllä se siitä sen antaa ja jarrupolkimen asento anturi on jo vaihdettu...  ja kyllä se minusta aika kulutus osalta vaikuttaa kun on jo 4 kertaa vaihdettu.. joka kerta liikkeessä kun kuitteja löytyi äkkiä vilkaistuna ainakin 4 vaihdosta.. ei oikein kiinnostaisi heti rynnätä uutta ostamaan.. jos käytetylläkin pärjäis..tähän tietoon orkkis osa olisi 330 halvin..  löytyi tänään onneksi käytetty niin jospa se edes hetken toimisi.. vasta tein tohon omaan ajoautoon katsastus rempan.( terveisiä vaan sille idiootille joka sitä korjaili jos sattuu lukemaan että tekemäsi vahingot on vieläkin korvaamatta...) nyt pitäisi vielä tähän volvoon ja emännän nykyiseen kauppakassiin saada leimat niin ei viitsi reppukaupalla uusia osia ostella yhteen autoon..
« Viimeksi muokattu: 28.09.2021, 01:36:07 kirjoittanut juke4 »

Poissa juke4

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #20 : 28.09.2021, 01:13:26 »
enkä ole täysin varma vaikuttaako tuo leimaan mitään kun absit pelaa ihan normaalisti..  toisaalta kun se on vaimolle menossa ajoon ja lasten kuskaukseen niin hyvähän siinä olisi kaikki olla kunnossa..  ei ole aiemmin tälläistä ollut niin ei oikein ole vertailukohdetta tuosta jarrupolkimen tuntumasta... tuossa v70 mikä minulla on jarrupolkimen tuntuma on ns normaali..  kun täällä näkyi joku kirjoittaneen että jarruvoima oli leimalla normaali mutta hylsy tuli kun poljin meni inssin mielestä liian lähelle lattiaa...  ota tästä nyt sitten selvää..

Poissa Buster

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #21 : 30.09.2021, 19:02:57 »
Koitas tehdä kunnon lukkojarrutuksia. Silleen sain omani lopulta pelaamaan.

Poissa juke4

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #22 : 10.10.2021, 16:41:22 »
no joo...   nyt on sitten vaihdettu pääjarrusylinteri(useamman kerran) ilmattu jarrut useamman kerran  >:( vaihdettu jarru tehostin..   eikä jarrut muutu miksikään  >:( perkele että alkaa ärsyttämään.. ei pullistele jarruletkut.. eikä vuoda mistään nestettä..  vähän rupeaa turhauttamaan kun jarrupoljin tuntuu että painais jotain kumipalloa  :tickedoff: :tickedoff: :tickedoff:

Poissa juke4

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #23 : 10.10.2021, 16:52:50 »
lisätään tähän nyt vielä että absit toimii ei polta varoitus valoa eikä muutenkaan anna vikakoodia.. on minulla ollut volvoja paljonkin mutta eipä ole yhdessäkään tälläistä ominaisuutta ollut..
« Viimeksi muokattu: 10.10.2021, 16:56:08 kirjoittanut juke4 »

Poissa jak900

• Turbo
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #24 : 10.10.2021, 20:45:40 »
Jonkin pyörän sylinteri ei nyt toimi niin kuin pitäisi.

Poissa juke4

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #25 : 11.10.2021, 00:44:08 »
edessä ei ainakaan puolla kun voi päästää kädet ratista kun polkaisee jarrua ihan kunnolla..

Poissa renee

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #26 : 11.10.2021, 01:43:54 »
Jarrudynamossa kannattaa käydä, niin näkee sen, jos jossain tietyssä kulmassa on vikaa ja helpottaa jatkotoimia. Ei kai tommonen maksa kuin pari kymppiä ja vaivan, eli melkein itse kävisin testauttamassa voimat.

Mulla on varmaan suht samanlaiset jarrut (V70 -05 2.5T, edessä 305mm levy ja takana 288mm), niin voimat ovat olleet katsastuksessa joka kerta edessä vähän päälle 3 kN/pyörä ja takana vähän päälle 2 kN/pyörä, eli voisi olla ihan hyvä referenssiarvo, jolloin tietäisi jarruvoimien olevan kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2021, 11:30:16 kirjoittanut renee »

Poissa Itsok

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #27 : 11.10.2021, 13:49:10 »
edessä ei ainakaan puolla kun voi päästää kädet ratista kun polkaisee jarrua ihan kunnolla..

Mulla oli edellisessä S60 Volvossa 29% heittoa alkuperäisillä satuloilla edessä ja silläkin kärsi polkea jarrua pitämättä ratista kiinni ilman minkäänlaista puoltamista.

Kirjoitit jo ensimmäisessä viestissä että satuloissa olevat lankasangat on oikein asennettu. Onhan tämä tarkistettu vielä toistamiseen? Tämä kun aiheuttaa epämääräistä tuntumaan jarruihin. Tietty varmasti on kun uudemman kerran ilmattu jarruja oikein ajatuksen kanssa.

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #28 : 11.10.2021, 15:06:06 »
Utelias olen mä.
Miten ne sangat saa väärin?
Eihän ne myöskään liene kuin lähinnä värinänvaimentimet.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Itsok

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #29 : 11.10.2021, 15:23:35 »
Utelias olen mä.
Miten ne sangat saa väärin?
Eihän ne myöskään liene kuin lähinnä värinänvaimentimet.

https://www.youtube.com/watch?v=SKWDpkJsOhY 5.19 kohdalla ainakin näkyy hyvin tuo sanka. Olikohan se, että ne saa asennettua vahingossa aika helposti noiden kiinteän osan käpälien toiselle puolelle. Jostain syystä aiheuttaa kumipallomaisen jarrutuntuman. Harvoin jarruremppaa tekevillä käy helpommin tuollainen asennusvirhe. Mullekin on meinannut käydä virhe tuossa, mutta olen osannut tietoisesti sen aina tarkistaa asentaessa.

Samppasport  Futurez