Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Kulmiksen taivaspaikka

• 1330 Vastauksia
  • 294212 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1140 : 12.06.2024, 21:48:30 »
Kardaanihan on varmaan tehty hyväks? :-[
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
« Vastaus #1141 : 13.06.2024, 14:50:27 »
Kardaanihan on varmaan tehty hyväks? :-[

No kyl mä luulisin. Ristikot on samassa linjassa ja valmis tuote tasapainoitettu.

Kyllä nyt tältä erää annan sen olla. Eikä nettijuttujen perusteella nivelien kulmat edes vaikutaa ääneen, vaan tärinään, mutta halusin kokeilla :)

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #1142 : 15.06.2024, 08:37:50 »
Parin seuraavan pikkumurheen korjaamista tuli mietittyä eilen saunassa, eli bensamittari ja huohotus.

Mittari toimii skaalalla 16-158 ohm ja anturi 0-180 ohm. Tämä tarkoittanee sitä, että puolitankkia mittari näyttää oikein, mutta tyhjää ja täyttä liian aikaisin. Löysin netistä jonkun vastuslaskurin ja pääsin sellaiseen lopputulokseen, että mittarin rinnalle tulisi laittaa 700 ohm vastus ja anturin johdon kanssa sarjaan 16 ohm, niin oltaisiin aika lähellä oikeaa näyttämää. Voisiko ystävällisesti joku elektroniikasta enemmän ymmärtävä mahdollisesti vahvistaa tämän, tai todeta toimimattomaksi?

Toinen seikka on huohotus. Jos tekisi suljetun järjestelmän, kuten uudemmissa V8 moottoreissa, tai ylipäätään vaikka kuten vinokoneessa. Saisiko näin kampikammioon pienesti alipainetta, niin vaikuttaisiko se positiivisesti öljyvuotoihin?
« Viimeksi muokattu: 15.06.2024, 09:05:27 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa hessu80

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
« Vastaus #1143 : 15.06.2024, 09:13:50 »
Mittari toimii skaalalla 16-158 ohm ja anturi 0-180 ohm. Tämä tarkoittanee sitä, että puolitankkia mittari näyttää oikein, mutta tyhjää ja täyttä liian aikaisin. Löysin netistä jonkun vastuslaskurin ja pääsin sellaiseen lopputulokseen, että mittarin rinnalle tulisi laittaa 700 ohm vastus ja anturin johdon kanssa sarjaan 16 ohm, niin oltaisiin aika lähellä oikeaa näyttämää. Voisiko ystävällisesti joku elektroniikasta enemmän ymmärtävä mahdollisesti vahvistaa tämän, tai todeta toimimattomaksi?
Ääripäät toimivat noilla vastuksilla paremmin oikein, mutta tankin ollessa puolillaan, mittari näyttää 10% liikaa (tai liian vähän). Itse en muokkaisi. Nykyisellään mittarin toiminta on ns. varman puolella eli jää vähän reserviä tankkiin.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa leka

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #1144 : 15.06.2024, 09:19:56 »
Kyllä nuo vastukset minusta kannattaa sinne ainakin kokeilla.
Teoriassa pitäisi toimia juuri kuten aiemmin mainittu.
144-70

Poissa Jule

• Grand Touring
  • 264GLE + 245GL + B10M
« Vastaus #1145 : 15.06.2024, 09:56:26 »
Paljonko siellä tankissa on ainesta kun mittari näyttää tyhjää? Lähinnä, onko niin paljon että imuputki saa vielä hörittyä sitä? Sillähän ei ole väliä vaikka tankissa olisi vielä bensaa, mutta sitä ei saa käytettyä, käytännön tasolla bensa on silloin loppu. Täydellä tankilla tuolla virheellä ei suurta merkitystä ole.

Mitään kokemusta mulla ei noista kangastiivisteistä ole, mutta loogisesti ajateltuna alipaine vähentäisi vuotoa, mutta epäilen että merkittävä osa siitä vuodosta on öljyllä kyllästyneen huovan sisältä valuvaa öljyä.

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #1146 : 15.06.2024, 13:46:08 »
Ääripäät toimivat noilla vastuksilla paremmin oikein, mutta tankin ollessa puolillaan, mittari näyttää 10% liikaa (tai liian vähän). Itse en muokkaisi. Nykyisellään mittarin toiminta on ns. varman puolella eli jää vähän reserviä tankkiin.

No se on kyllä totta, etä ei ainakaan pääse bensa yllättäen loppumaan tällä nykyisellä asetuksella. Tuntuu vaan, että bensaa menee niin pirusti, kun se mittari näyttää vaan joku 20-80% välillä. Tokihan sitä taitaa kyllä mennä ihan oikeastikin aika paljon :D

Kyllä nuo vastukset minusta kannattaa sinne ainakin kokeilla.
Teoriassa pitäisi toimia juuri kuten aiemmin mainittu.

Aika pienellä vaivalla se olisi kokeiltu, eikä tuollaiset komponentitkaan mitään juuri maksa.

Paljonko siellä tankissa on ainesta kun mittari näyttää tyhjää? Lähinnä, onko niin paljon että imuputki saa vielä hörittyä sitä? Sillähän ei ole väliä vaikka tankissa olisi vielä bensaa, mutta sitä ei saa käytettyä, käytännön tasolla bensa on silloin loppu. Täydellä tankilla tuolla virheellä ei suurta merkitystä ole.

Mitään kokemusta mulla ei noista kangastiivisteistä ole, mutta loogisesti ajateltuna alipaine vähentäisi vuotoa, mutta epäilen että merkittävä osa siitä vuodosta on öljyllä kyllästyneen huovan sisältä valuvaa öljyä.

Mittarin näyttäessä nolla bensaa on varmaan ainakin 15 litraa. Tässä vaiheessa se anturin vastus on varmaan siinä 16 ohmin paikkeilla.  Viisari menee kyllä paljon vielä nollan alapuolellekin ja vielä riittää tankissa ainetta käytettäväksi asti.

Vinokonetyyppinen huohotus olisi tähän aika helposti toteutettavissa. V8 moottoreista tuttu systeemi missä on PCV-venttiili olisi jo vähän monimutkaisempi. Niin ja eikös jossain moottoreissa ole niin kova alipaine, että käyntikin sekoaa, kun avaa öljykorkin?

Poissa Jule

• Grand Touring
  • 264GLE + 245GL + B10M
« Vastaus #1147 : 15.06.2024, 15:39:44 »
Joo, no tuo 15l vara on jo vähän turhan pessimistinen. Laittamalla sen 16 ohmin sarjavastuksen saisi edes mittarin 0 tason paikalleen, se että yläpäässä ei aluksi tapahdu mitään ei ole niin raskauttavaa.

Jos jonkun vinokoneen huohottimen saa helposti siihen patentoitua ihan testiksi, niin sillähän se selviää. Jos se toimii, niin toteuttaa sen sitten lopullisemmin.

Mä olen kyllä siinä käsityksessä että ne huopatiivisteet saa pitämään vain vaihtamalla ne kumisiin, jos tuollainen pelkkä huohotusfiksaus olisi toimiva ratkaisu, eikö sitä käytettäisi ihan yleisesti? Tosin on sitä ennenkin keksitty yksinkertaisia asioita.

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #1148 : 15.06.2024, 16:19:53 »
No kyllä se huopakin aikanaan piti oman aikansa.
Liekö huopa huonontunut. :)
PIDÄ TUNKKIS!       

Paikalla HammerDown

• Grand Touring
  • It's Hip To Be Square
« Vastaus #1149 : 15.06.2024, 17:17:03 »
Joo, no tuo 15l vara on jo vähän turhan pessimistinen.

No emmänyttiiä... Ite aina funtsinut niin, että reissun päällä on (olisi  ::)) ihan hyvä, jos bensamittarin merkkivalon, punarajan tai minkäpä tahansa indikaattorin ensi kertaa hälyytellessä, vetelee vielä jonkun sata kilometriä huoletta.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

• Grand Touring
  • 264GLE + 245GL + B10M
« Vastaus #1150 : 15.06.2024, 17:29:13 »
No emmänyttiiä... Ite aina funtsinut niin, että reissun päällä on (olisi  ::)) ihan hyvä, jos bensamittarin merkkivalon, punarajan tai minkäpä tahansa indikaattorin ensi kertaa hälyytellessä, vetelee vielä jonkun sata kilometriä huoletta.
Omien kokemusten mukaan tuollainen ei ole hyvä. Edellisessä työautossa oli urpo digitaalinen mittari, joka viimeisen palkin sammutuksessa sytytti valon ja sanoi että nyt on loppu. ~140km sillä vielä ajeli, ja käytännössä piti muistaa aina trippimittari nollata kun valo syttyi. Mittari jossa tyhjä tarkoittaa tyhjää on paljon parempi, ja paras olisi että se toimisi jostain puolen tankin paikkeilta asti lineaarisesti.

Paikalla HammerDown

• Grand Touring
  • It's Hip To Be Square
« Vastaus #1151 : 15.06.2024, 17:42:28 »
Lienee makuasia. Itselle sopii, että tankin vinkkaillessa tyhjenemistään, voi suunnitella rauhassa, milloin ja missä käy tankilla, eikä tartte vetää ensimmäiselle mahdolliselle asemalle tai ajella varakanisterin kanssa jossain iivantiirassa.

Toisaalta en ole kokenut pakottavaa tarvetta vetää tankkia aivan kuivaksi, ennenkuin sen raaskii taas täyttää. Ihan saman se syö, vaikka tankkaisi tiheämminkin... :D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Kulmamies

• Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #1152 : 15.06.2024, 19:02:08 »
Joo, no tuo 15l vara on jo vähän turhan pessimistinen. Laittamalla sen 16 ohmin sarjavastuksen saisi edes mittarin 0 tason paikalleen, se että yläpäässä ei aluksi tapahdu mitään ei ole niin raskauttavaa.

Jos jonkun vinokoneen huohottimen saa helposti siihen patentoitua ihan testiksi, niin sillähän se selviää. Jos se toimii, niin toteuttaa sen sitten lopullisemmin.

Mä olen kyllä siinä käsityksessä että ne huopatiivisteet saa pitämään vain vaihtamalla ne kumisiin, jos tuollainen pelkkä huohotusfiksaus olisi toimiva ratkaisu, eikö sitä käytettäisi ihan yleisesti? Tosin on sitä ennenkin keksitty yksinkertaisia asioita.

No kyllä se huopakin aikanaan piti oman aikansa.
Liekö huopa huonontunut. :)

Niin no on ainakin turvallisella puolella :D

Tässä ei ole huopatiivisteitä, vaan jossain grafiitti tjms. töhnässä imeytettyä narua. Vastaava systeemi on myös 60-luvun Opeleissa ja ihan ok ne velipojan autoissa on pitänyt. Enkä mä nyt oleta, että se vuoto kokonaan loppuisi huohotusta muuttamalla, mutta jos edes vähän vähenisi.

Lienee makuasia. Itselle sopii, että tankin vinkkaillessa tyhjenemistään, voi suunnitella rauhassa, milloin ja missä käy tankilla, eikä tartte vetää ensimmäiselle mahdolliselle asemalle tai ajella varakanisterin kanssa jossain iivantiirassa.

Toisaalta en ole kokenut pakottavaa tarvetta vetää tankkia aivan kuivaksi, ennenkuin sen raaskii taas täyttää. Ihan saman se syö, vaikka tankkaisi tiheämminkin... :D

Juu aikalailla samanlaiset käytöstavat itselläkin :)

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
« Vastaus #1153 : 15.06.2024, 21:43:11 »
Itse aikanaan jo koulussa tuli lätkittyä tuota miksisitänytsanoisi narua tiivisteeksi ja ihmeteltyä voiko se pitää mutta kylläpä vaan kun huolella teki.
Huolellisuusnumero mulla olikin kiitettävä, nopeus vaan keskitasoa. Vähän purnasin käytäntöpuolen opettajalle että pitääkö näitä nyt hosumalla tehä. Eihän sillain tule kuin... ;)
PIDÄ TUNKKIS!       

Poissa puppet

• Grand Touring
  • Näpräilijä
« Vastaus #1154 : 15.06.2024, 22:21:28 »
Saako kohon paikkaa muutettua tankin sisällä? Laskisi vähän alaspäin, niin eikö sitä niin saisi vähän kompensoitua?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

RallyBaron  Samppasport