Proturbo  Autodiagnoosi

Kulmiksen taivaspaikka

  • 1330 Vastauksia
  • 294338 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1155 : 16.06.2024, 08:44:13 »
Saako kohon paikkaa muutettua tankin sisällä? Laskisi vähän alaspäin, niin eikö sitä niin saisi vähän kompensoitua?

Siellä on tällainen anturi niin hieman varmaan hankalaa :(


Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1156 : 16.06.2024, 09:50:09 »
No juu. Eihän tuossa pysty käsittääkseni muuta säätämään kuin kohon alimmaista paikkaa tuolla muoviklipsukalla. Kai se sellainen on?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1157 : 16.06.2024, 10:33:57 »
Parin seuraavan pikkumurheen korjaamista tuli mietittyä eilen saunassa, eli bensamittari ja huohotus.

Mittari toimii skaalalla 16-158 ohm ja anturi 0-180 ohm. Tämä tarkoittanee sitä, että puolitankkia mittari näyttää oikein, mutta tyhjää ja täyttä liian aikaisin. Löysin netistä jonkun vastuslaskurin ja pääsin sellaiseen lopputulokseen, että mittarin rinnalle tulisi laittaa 700 ohm vastus ja anturin johdon kanssa sarjaan 16 ohm, niin oltaisiin aika lähellä oikeaa näyttämää. Voisiko ystävällisesti joku elektroniikasta enemmän ymmärtävä mahdollisesti vahvistaa tämän, tai todeta toimimattomaksi?

Toinen seikka on huohotus. Jos tekisi suljetun järjestelmän, kuten uudemmissa V8 moottoreissa, tai ylipäätään vaikka kuten vinokoneessa. Saisiko näin kampikammioon pienesti alipainetta, niin vaikuttaisiko se positiivisesti öljyvuotoihin?
Bensa mittarin skaalaukseen myydään valmiita bokseja. Tämä löytyi ekalla haulla, muitakin vaihtoehtoja varmaan on

https://www.ebay.co.uk/itm/404392578717?chn=ps&_ul=GB&norover=1&mkevt=1&mkrid=710-169684-076987-9&mkcid=2&itemid=404392578717&targetid=293946777986&device=m&mktype=pla&googleloc=9072483&poi=&campaignid=20646531284&mkgroupid=154544387436&rlsatarget=pla-293946777986&abcId=&merchantid=508432612&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwmrqzBhAoEiwAXVpgolYCOrePn61vvmhMONpoXDUVVieSl1iITX1fcdfA232BN9XMEkdhNRoCq3gQAvD_BwE
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1158 : 16.06.2024, 11:20:38 »
Bensa mittarin skaalaukseen myydään valmiita bokseja. Tämä löytyi ekalla haulla, muitakin vaihtoehtoja varmaan on

https://www.ebay.co.uk/itm/404392578717?chn=ps&_ul=GB&norover=1&mkevt=1&mkrid=710-169684-076987-9&mkcid=2&itemid=404392578717&targetid=293946777986&device=m&mktype=pla&googleloc=9072483&poi=&campaignid=20646531284&mkgroupid=154544387436&rlsatarget=pla-293946777986&abcId=&merchantid=508432612&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwmrqzBhAoEiwAXVpgolYCOrePn61vvmhMONpoXDUVVieSl1iITX1fcdfA232BN9XMEkdhNRoCq3gQAvD_BwE

Kaikenlaisia vehkeitä sitä löytyy :) Tämähän olisi varsin varteenotettava vaihtoehto. Hintaa toki monikymmenkertaisesti siihen nähden, jos niillä irtovastuksilla pääsisi kohtuulliseen lopputulokseen  ???

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1772
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1159 : 16.06.2024, 11:44:51 »
Eikös tän tyyliin ja aikakauteen sopis melkein semmonen mittatikkumallinen ratkaisu...? Johki puukeppiin vois skaalata ihan itteä parhaiten palvelevat asteikot. ;D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1160 : 03.07.2024, 20:00:00 »
Vähän on ollut hiljaiseloa, mutta sainpa jotain suunnittelemiani juttuja tehtyä. Tiivistin ilmastoinnin kompuran, kunnostin kuluneen kampiakselin hihnapyörän tiivistyspinnan ja muutin huohottimen suljetuksi systeemiksi. Kaikki meni sujuvasti samalla, kun kaikki osat piti toinen toistensa tieltä kuitenkin purkaa pois.

Huohotinputken lähtöön sorvasin adapterin pcv-venttiilille.


Jarrutehostimen alipaineletkuun t-haara.


Öljykorkin sisälle lisäsin suodatusta, kun nyt siitä menee ilma sisään päin.







Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1161 : 05.07.2024, 18:30:26 »
Kokemuksia muutoksista muutaman testilenkin jälkeen.

Pcv-venttiili pitää pientä sirinää. Tämä ei muuten haittaisi, mutta nyt kun jarrutehostin ja tietysti sen alipaineletku on hytissä, niin se ääni kulkee letkua pitkin hyttiin ja kuuluu tyhjäkäynnillä ärsyttävän selvästi. Laitoin letkun ympärille vaahtokumista putkieristettä, mutta se ei auttanut mitään.

Ajolenkin jälkeen noin 5min seisonnan jälkeen käynnistettäessä tulee pakoputkista sininen pölähdys. Tähän pitää vielä perehtyä tarkemmin.

Kummallista kyllä, niin maantieajossa tuntuu kulkevan jotenkin kevyemmin. Voikohan kone toimia herkemmin, kun kampikammiossa on lievä alipaine?

Kampiakselin etupää ei vuoda toistaiseksi lainkaan, eikä tietenkään huohotinputkikaan, kun ei sitä ole enää :D Kompura pitää öljynsä, mutta niin se piti ennenkin siihen asti, kun sinne täytti kylmäaineet. Uskon kyllä, että nyt se pitää sen jälkeenkin.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2024, 18:49:54 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa make s70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1162 : 06.07.2024, 05:15:40 »
Perusteellista tuotekehitystä O0 Onko jo paljon tullut kilometrejä mittariin? Jatkakaa... ilo seurata -H-

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1163 : 06.07.2024, 08:45:59 »
Perusteellista tuotekehitystä O0 Onko jo paljon tullut kilometrejä mittariin? Jatkakaa... ilo seurata -H-

Kiitos kiitos :) Kilometrejä on tullut noin 950, mikä on mun mittapuulla ihan mahdottoman paljon :D

Tuotekehitykseen palatakseni, niin sen huohottimen ei kuuluisi pitää mitään ääntä. Niitä pcv-venttiileitä on erilaisia riippuen siitä, miten suuren alipaineen moottori tuottaa. Hankala vaan valita sopivaa, kun ne myydään vaan aina johonkin moottorimalliin kuuluvana. Kaikki pakoputkesta tulevat pölähdykset liittyvät nyt kaiketi tähän samaan asiaan, eli järjestelmä vetää liikaa höyryjä moottorista imusarjaan.

Alipainelähtöön varmaan voisi ajatella jotain kuristintakin? Sellainenhan on B20 moottorin imusarjan nipassakin.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1164 : 06.07.2024, 10:31:00 »
Alipainelähtöön varmaan voisi ajatella jotain kuristintakin? Sellainenhan on B20 moottorin imusarjan nipassakin.
Kannattaa kokeilla. Eihän alipaineliitäntä ole vino- tai alkupään tinakoneissakaan kuin avustamassa huohotusta liekkilukon luona isoimman linjan mennessä kaasuläpän etupuolelle.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1165 : 06.07.2024, 14:56:03 »
Joo pitää ehdottomasti kokeilla. Löysin netistä keskustelun Holleyn ruiskuista ja niissä puhuttiin, että ruiskukin sekoaa, jos on tavallinen pcv. Sitä varten on olemassa vaan sellainen letkunippa, missä on 2,5mm reikä.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1166 : 07.07.2024, 08:18:20 »
Kylläpä tämä huohotus nyt aiheuttaa harmaita hiuksia.

Laitoin nyt letkuun 2,5mm kuristimen ja otin siitä pcv:stä jousen kokonaan pois. Nyt se toimii muuten mielestäni oikein, mutta netistä lukemieni juttujen perusteella väärin toimiva pcv aiheuttaa pärinää ja valkoista savua pakoputkesta ja tämä nyt sitten pölähtää oikein huolella, kun auto on lämpimänä hetken seissyt ja siitä kun sen käynnistää.

Lisäksi letkua pitkin hyttiin kantautuva suhina on nyt jotain ihan helvetillistä. Sitä ei tosiaankaan voi jättää näin.

Suhinasta voisi päästä eroon, jos laittaisi tehostimen takaiskuventtiilin konetilan puolelle ja öljynpölähdykseen saattaisi auttaa letkujen uudelleenreititys, kun nyt ne menee niin, että letkuun saattaa kertyä öljyä, mikä startatessa imeytyy imusarjaan.

Perhanan perhana...

Mietin myös, ett tuossa Sniperissa on tulpattuna ylimääräinen pieni alipainelähtö. Voisi vetää huohottimen letkun siihen, niin suhina voisi helpottaa. Vaikka kanavat lopulta yhtyvätkin, niin ei olisi tehostimen letkussa ainakaan mitään ylimääräisiä haaroja. Lisäksi siinä olisi sitten se kuristuskin valmiina.

Siis tuo tulppaamaton pikkunippa isomman vieressä.


« Viimeksi muokattu: 07.07.2024, 08:29:08 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1167 : 07.07.2024, 20:24:33 »
Laitoin nyt tehostimen letkun takaisin niin, kuin se alunperinkin oli ja ylimääräiset äänet loistavat poissaolollaan. Sitten laitoin sen huohottimen letkun siihen Sniperin pikkunippaan. Tokkopa nolla-alipaineella huohotushöyryt enää siitä mihinkään menee, mutta puhaltakoot siinä vaiheessa sitten öljykorkista ulos päin.

Käynnistyksen jälkeinen pölähdys on edelleen läsnä ja huomasin, että se tulee vaan toisesta putkesta. Ekana pelkäsin kannetiivisteen vuotoa, mutta hajuanalyysi kertoi sen kyllä olevan ihan vaan väkevää pakokaasua. Mitenhän se voi tulla vaan toisesta putkesta? Luulis ton ruiskun ruiskivan yhtä paljon molemmille kurkuille. Lambda on kyllä siinä putkessa, mutta tuskin se siitäkään johtuu.

Kotipihaan tullessani auto myös sammui ihan yhtäkkiä. Virrat jäi päälle ja pumppu surisi. Lähti heti käyntiin, kun starttasi, mutta sammui taas hetken päästä uudelleen. Virtavivun ränkkäämisen jälkeen kävi taas normaalisti, eikä minkään johtojen heiluttelukaan vaikuttanut mitään. Heitin uudelleen pienen testilenkin ja kaikki tuntuisi toimivan ok. Mikähän hitto sille tuli?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1168 : 07.07.2024, 23:20:07 »
Suutin vuotaa ruiskussa ja imusarjaan kertynyt bensa aiheuttaa käynnistyksessä pölähdyksen? Eihän Sniperitkaan ole aivan virheettömiä tainneet olla mitä ohimennen on tullut vastaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Kulmiksen taivaspaikka
« Vastaus #1169 : 08.07.2024, 16:25:57 »
Suutin vuotaa ruiskussa ja imusarjaan kertynyt bensa aiheuttaa käynnistyksessä pölähdyksen? Eihän Sniperitkaan ole aivan virheettömiä tainneet olla mitä ohimennen on tullut vastaan.

No sehän se vois hyvinkin olla. Olisi aika helppo kokeilla vaihtaa suuttimetkin päikseen, jos tilanne alkaa harmittaa liikaa.

edit.

Kyllä se on varmaan juurikin joku vuotava suutin tyyppinen ongelma. Kylmäkäynnistyksessä ei tule mitään pölähdystä ja molemmista putkista tulee ihan yhtä paljon höyryä, eli ylimääräinen palava materiaali ehtii yön aikana haihtua pois.

Yleisesti ottaen ihmettelen edelleen suuresti, että miten auto voi kulkea maantiellä niin paljon kevyemmin, mitä ennen huohotusmuutoksia?

Avasin myös virtakytkimen kontaktipinnat sen sammumismurheen takia ja toinen messinkinasta olikin ihan tummunut. Varsin erikoista sekin, kun olen ne kaikki putsannut ja rasvannut. Voikohan vääränlainen vaseliini saada messingin kanssa aikaan jonkun reaktion?
« Viimeksi muokattu: 08.07.2024, 18:18:05 kirjoittanut Kulmamies »

 

Autoracing  KL-varaosat