Futurez  Kulkukoira

Imuilman esilämmityksen putki 945 B230FD 2,3 85 kW M47 vm -93

  • 7 Vastauksia
  • 3343 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Imuilman esilämmityksen haitariputki (heat rise tube) irtoilee ja vaikuttaa hieman lyhyeltä. Minulta taitaa tosin puuttua lemmarit päistä. En ole vielä mitannut putkea, mutta sen sanotaan olevan 52 mm x 1100 mm tai pidempänä 1300 mm. Se on väriltään kirkas, jotain ohutta alumiinisotkua.   

Mistähän tuollaisen saa uuden kohtuuhintaan Helsingin seudulla ? Biltemassa ja Motonetissa ei ainakaan ole mitä olen netistä katsellut. Kumma kun näissä suomalaisissa nettikaupoissa ei ole Volvon varaosanumeroa kun viitataan osiin. Volvon osanumero voisi olla 946841 tai 9438274 netistä oppien.

Biliaan yritin soittaa mutta taisi olla huono aika näin illalla tuntia ennen sulkemisaikaa, sillä jonoa riittää varaosamyynnissä.

Netistä katseltuna ulkomailta löytyy hyvin ja halvallakin jostain Hollannista ja Saksasta Skandix.de/en
http://www.skandix.de/en/search/?q=946841
Kahta eri pituutta löytyy. Taitaa tulla postimaksuja sen verran että kannattaa ostaa Suomesta paikasta  mistä saa varastostavarana putken nopeammin.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2011, 17:48:31 kirjoittanut ari1956 »
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
En osaa sanoa mistä löytyy uutta, mutta kyseinen putki on täysin turha.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Oikeastaan sitä ei tarvitse kuin ihan äärimmäisissä pakkasissa. Imuilman ohjaus tapahtuu termostaattiläpällä, joilla on taipumusta jämähtää lämmitysasentoon. Tämä käräyttää IMM ennenaikaiseen hautaansa. Muissa merkeissä ko. termariläppää ei välttämättä ole ja näissä autoissa on IMM kestoikä pidempi kuin Volvoissa, sanoi joskus Boschin sedät...
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

hevonen

  • Vieras
Juuri näin. Ei kai ruiskuautossa ala kaasari jäätämään... tehokin on parempi kun ei imuilmaa lämmitetä.
Jopa volvon alkupään turboversioista löytyy imuilman esilämmitys. Ensin siis imuilmaa lämmitetään ja sitten välijäähdyttimessä koitetaan jäähdyttää paremman tehon toivossa. :idiot2:

s73

  • Vieras
melkein kaikki varaosaputkat myy tuota n10e metri. Motonet autoilu> letkut & putket taitaa myös löytyä.

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
melkein kaikki varaosaputkat myy tuota n10e metri. Motonet autoilu> letkut & putket taitaa myös löytyä.
Ei löytynyt Motonetin nettikaupasta kuin halk 50 mm, pit. 1,0 m pätkä suurimmillaan (oikea pituus on 1,1 m).
Paksuus voisi riittää. Skandixin putki oli 52 mm halkaisijaltaan ja heidän tietonsa mukaan hiukan liian paksu, joten pitää kiristää lemmarilla kunnolla.   
Putki lähtee jostain pakosarjan vaiheilta ja menee ilmanputsarin alaosaan.
Voi olla että jostain löytyy ns. metritavarana haluttu pidempi pätkä.
Putki taitaakin olla ehjä ja yllättäen oli nyt päällä. Olin aikaisemmin onnistunut venyttämään sitä vähän.
Pari kiinnityslemmaria siihen voisi laittaa, sillä molemmat puuttuvat.
Kaikki tosin väittää täällä että putkesta ei ole hyötyä. Enkä aja kovin kylmillä ilmoilla kun haluan säästää autoa ja se seisoo puolilämpimässä (ulkoilman lämpö +5 ast. C) hallissa usein. Työmatkat kuljen enimmäkseen muulla kuin omalla autolla.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2011, 23:51:42 kirjoittanut ari1956 »
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

s73

  • Vieras
ei siitä muuta hyötyä ole kuin lämpeää pakkasella nopeammin käyntilämpötilaan.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
ei siitä muuta hyötyä ole kuin lämpeää pakkasella nopeammin käyntilämpötilaan.
Tuotakin huomaa kuin korkeintaan laboratorimittauksilla ;D. Itse vedin sinne "termostaattilaatikkoon" vaijerin, jolla voi vetää sen pakolla ulkoa ottavaksi. Eli aina "kylmää ilmaa" ja pakkasillakin kylälle mennessä lämpö näytti täyttä tuossa neljän kilometrin kohdalla sitä käyntilämpöä ja sisällä tarkeni jo olla... Tietyissä olosuhteissa oli vanhalla forumilla todettu kyllä talvella pakkaslumipyryssä kaasuläpän jäätymistä, mutta osasyynä saattoi olla kaasuläpän likaisuus. Se menee sieltä "nurjalta puolelta" töhkään. Minulla oli puhdas läppä, enkä huomannut "sopivallakaan" kelillä ilmiötä. En tiedä saattoiko 16-venttiilinen moottori vaikutaa - tuskin? :D

 

RallyBaron  Samppasport