Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 mk3 D5 biturbon termostaatti

• 3 Vastauksia
  • 1305 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Osmo-73

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
V70 mk3 D5 biturbon termostaatti
« : 06.10.2021, 19:41:47 »
Tervehdys volvoilijat :)

Oman V70 mk3 moottorin lämmöt heiluivat aikalailla joka aiheutti välillä hieman jännitystä. Autossani on D5244T10 mallin moottori.
Olen asentanut omaan kulkupeliin ulkoisen OBD-porttiin tulevan kiinteän mittarin, jolla pystyy tarkkailemaan auton eri arvoja ja toimintoja.  Lämpötilat ovat heiluneet normaalin 90 -115 asteen välillä, mikä sinällään on suht normaalia. Lisäksi omassa autossani jäähdytin nestepinnan eläminen on ollut todella rajua ja siitä johtuen termostaatin vaihtoa oli pakko suunnitella.
Sain auton tuossa vasta huollosta ja pyysin asentajaa jättämään tuon vanhan termarin takakonttiin. Autoa hakiessa asentaja mainitsi että todella erikoinen sen irroitetun termostaatin jousi, josta kuvat liitteenä tässä viestissä.
Osaako kukaan sanoa että onko tuo Volvon alkuperäinen termostaatti? Olisi ihan kiva tietää, kun en ole varma mikä tässä oli sitten paikoillaan.

Poissa Scraab

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 mk3 D5 biturbon termostaatti
« Vastaus #1 : 07.10.2021, 08:34:49 »
Näyttäisi jousen "tukilevy" murtuneen. Minulla on B5234T3:n alkuperäistermostaatille käynyt samoin, se kylläkin sytytti myös vikavalon.

Poissa Osmo-73

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 07.10.2021, 12:24:58 »
Näyttäisi jousen "tukilevy" murtuneen. Minulla on B5234T3:n alkuperäistermostaatille käynyt samoin, se kylläkin sytytti myös vikavalon.

Kappas, eli sinulla siis sytytti vikavalon? Eli mitä ilmeisemmin sinulla auto kävi liian kylmänä? Minulla ei sitä ongelmaa ollut, päinvastoin, liian kuumana meinasi käydä.
Itse minulla ei ole tietoa oliko tuo alkuperäinen.
Kiitoksia paljon vastauksestasi

Poissa Scraab

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 07.10.2021, 13:14:07 »
Auton oman mittarin mukaan lämpö oli ihan normaali, kun vikavalo syttyi. Ajoin suoraan Sinisen pihaan, jossa omamekaanikko tuli kannettavan lukijan kanssa vilkaisemaan ja antoi vinkin mahdollisesta termostaattiongelmasta. En muista, mikä vikakoodi oli kysymyksessä.

Ostin osan, tein reissuni, ja kotona avasin termostaatin, joka oli jousi vinksallaan, kuten sinullakin. Väsymislujuuden raja oli tullut vastaan.

Futurez  Kulkukoira