Kulkukoira  Proturbo

Volvo V50 2.0D, D3 vai D5

  • 5 Vastauksia
  • 2195 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Svolle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Volvo V50 2.0D, D3 vai D5
« : 12.10.2021, 19:55:59 »
Harkinnassa olisi nyt tuollainen V50 dieselinä ja automaattina. Vuosimalli siinä n. 08-2011, ja moottorina joko tuo PSA:n 2.0, tai volvon D3 tai D5.

Kyseinen auto on siinä mielessä tuttu, koska Fordien kanssa on tullut jonkun verran touhuttua ja näissähän on Focuksen alusta, ja tuo PSA:n moottori on sama mitä Fordeissa käytetään. Tuosta 2.0D:stä siis löytyykin jo jonkun verran tietoa ja kokemusta, joten lähinnä noista kahdesta Volvon omasta moottorista olisi kiva kuulla risuja ja ruusuja? Onko millaisia tyyppivikoja? Mitä pitäisi erityisesti katsoa koeajolla? Hihnan vaihtovälit?

Ja mites vaihteistot? Tuon 2.0D:n perässähän vissiin onkin sama powershift-laatikko mitä Fordikin käyttää. Ne ovat ainakin tarkkoja öljynvaihtovälistään. Mutta onko noiden Volvojen moottoreiden perässä täysin sama laatikko, vai onko jotain eroja?

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V50 2.0D, D3 vai D5
« Vastaus #1 : 13.10.2021, 10:30:44 »
2.0d vaihteisto V50:ssä ei ole Powershift vaan perinteinen automaatti. 1.6d automaattina on Powershift. 2.0D3/4 ja 2.4D5 facelift samoja 6-vaihteisia Aisinin laatikoita.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0D, D3 vai D5
« Vastaus #2 : 13.10.2021, 10:42:16 »
2.0d vaihteisto V50:ssä ei ole Powershift vaan perinteinen automaatti. 1.6d automaattina on Powershift. 2.0D3/4 ja 2.4D5 facelift samoja 6-vaihteisia Aisinin laatikoita.

Ainakin käyttöohjekirja väittää, että D5:n jatkona on 5-vaihteinen AW55-51 ja 2,0D:n kaverina kaksoiskytkinloota MPS6. Tuoreemmat käyttöohjekirjat eivät tyhjentävästi sano, että mikä on D3:n kaverina, mutta TF80-SC, eli 6-vaihteinen pitäisi olla siellä.

Tuolta sivut 280-281: https://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/b70d2a8bf9d7740a18e6453c2f3033bff2a5d37a/V50_owners_manual_MY10_FI_tp10854.pdf

V50:n korissa pitäisin D3/D4:aa parhaana vaihtoehtona juurikin tuon modernihkon oikean automaatin takia. Ei pitäisi olla myöskään nostajaongelmia, kuten D5:ssa.

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0D, D3 vai D5
« Vastaus #3 : 13.10.2021, 13:25:58 »
Ainakin käyttöohjekirja väittää, että D5:n jatkona on 5-vaihteinen AW55-51 ja 2,0D:n kaverina kaksoiskytkinloota MPS6. Tuoreemmat käyttöohjekirjat eivät tyhjentävästi sano, että mikä on D3:n kaverina, mutta TF80-SC, eli 6-vaihteinen pitäisi olla siellä.

Tuolta sivut 280-281: https://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/b70d2a8bf9d7740a18e6453c2f3033bff2a5d37a/V50_owners_manual_MY10_FI_tp10854.pdf

V50:n korissa pitäisin D3/D4:aa parhaana vaihtoehtona juurikin tuon modernihkon oikean automaatin takia. Ei pitäisi olla myöskään nostajaongelmia, kuten D5:ssa.

Vuosimallissa 2011 (Classicissa) tarjolla on ollut dieselinä 1.6D DRIVe start/stop (pelkästään manuaalina) sekä D3 ja D4, joissa molemmissa automaattina on "kuusivaihteinen geartronic":

https://drive.google.com/file/d/1Ou8tY3v5g75LD9gWOP_eqNn8TaEh5N0p/view?usp=sharing

Kuusivaihteinen automaatti lienee tosiaankin TF-80SC. Minulla on kokemusta sekä AW55-51:stä (kahden XC70:n verran) että TF-80SC:stä (V70:n, V60:n ja XC70:n verran) ja jos noista kahdesta vaihteistosta pitää valita, niin valinta olisi koska tahansa TF-80SC. Huomattavasti sulavammat vaihdot eikä tarvetta käyttää käsivalintamahdollisuutta juurikaan ollut, kun vaihteisto ei noin 60 km/h nopeudessa valinnut oletuksena turhan pientä vaihdetta, vaikka isommallakin olisi veto riittänyt. Sen sijaan AW55-51:n kanssa sai 60 km/h nopeudella olla jatkuvasti vaihtamassa manuaalisesti viitoselle, kun vaihteisto jostain syystä halusi ajaa nelosella, jos kiihdytti hitaammasta nopeudesta tuohon nopeuteen. Sen sijaan, jos ajoi vaikka 80 km/h ja hidasti kuuteenkymppiin, vaihde säilyi kyllä viitosella.
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2136
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo V50 2.0D, D3 vai D5
« Vastaus #4 : 13.10.2021, 21:09:41 »
Ainakin käyttöohjekirja väittää, että D5:n jatkona on 5-vaihteinen AW55-51 ja 2,0D:n kaverina kaksoiskytkinloota MPS6. Tuoreemmat käyttöohjekirjat eivät tyhjentävästi sano, että mikä on D3:n kaverina, mutta TF80-SC, eli 6-vaihteinen pitäisi olla siellä.

Tuolta sivut 280-281: https://az685612.vo.msecnd.net/pdfs/b70d2a8bf9d7740a18e6453c2f3033bff2a5d37a/V50_owners_manual_MY10_FI_tp10854.pdf

V50:n korissa pitäisin D3/D4:aa parhaana vaihtoehtona juurikin tuon modernihkon oikean automaatin takia. Ei pitäisi olla myöskään nostajaongelmia, kuten D5:ssa.

Juu siis D5:ssa on perinteinen automaatti, mutta 5-vaihteinen eikä 6-vaihteinen.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Junker

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V50 2.0D, D3 vai D5
« Vastaus #5 : 14.10.2021, 00:11:49 »
D3 ehdottomasti

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo