Elekma  Autoracing

D5 2003 käynnistys pakkasella

  • 53 Vastauksia
  • 6445 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
D5 2003 käynnistys pakkasella
« : 19.10.2021, 20:49:15 »
Elikkä ei vieläkään lähde käyntiin jos on 0-astetta tai pakkasta ilman esilämmitystä.

Hehkut toimii ja lämpiää kunnolla.
Ruiskusuuttimet mitattu VIDA:lla ja arvot oli seuraavat 700rpm nopeudella.
1:-0.23mm³
2:-0,31mm³
3:-0,15mm³
4:+0,52mm³
5:+0,24mm³

Sallittu arvo -3mm³/+3mm³ (lähintä nollaa paras)

Ohi vuotoa ei vielä ole mitattu paluu puolelta. Lämpimänä kun kenkäisee niin mustaa tulee putkesta että juuri näkee sivupeilistä.

Kone käy muuten moitteetta paitsi papatusta tulee öljykorkkia avatessa.
Kumityynyt ei aiheuta papatusta.(testattu tulppaamalla ne pois)
Huohotuskanavat juuri puhdistettu.
Startti on vaihdettu viime vuoden puolella.
Akkun kunto on mitattu ja antaa 780A
Kylmänä ei jaksa siltikään kunnolla pyörittää konetta. Maa pisteet tarkistettu ja lisätty muutama lisää.

Ideoita mistä vikaa lähteä hakemaan?
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6409
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #1 : 19.10.2021, 21:15:35 »
Mulla oli samanikäisessä niin pahat paluulinjan ohivuodot että vaihdatin kaikki suuttimet kolmen vuoden sisään, sitä mukaa mitä pahasti vuosivat yli ohjearvojen. Lämpimänä/esilämmitettynä ei huomannut mitään vikaa. Nyt lähtee pakkasellakin avaimesta käyntiin kylmänä. Ei ollut halpaa mut tuli pelko persiiseen että jos ei noille tee kohta jotain niin.. Mitään sylinteriin vuotoon viittaavaa ei ollut ja kaikki lähti hellposti irti. Ennen korjausta auto oli haastava startata jo plus viidessä asteessa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4208
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #2 : 20.10.2021, 05:14:46 »
Komppaan Mustalaatikkoa, tee suuttimille paluuvuotojen mittaus ja vika todennäköisesti löytyy sieltä.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #3 : 20.10.2021, 06:09:40 »
Meen tekemään testin tänään, jos vaikka selviäisi jotain.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #4 : 20.10.2021, 17:31:30 »
Dodih. Testi tehty VIDA:n ohjeistuksella.
Eli käynnistys, antaa käydä minuutin ja tutkii paljonko tuli. Max:40ml
3-sylinteri antoi eniten ja sekin vain 18ml.
Muut jäi vain muutamia ml vähemmäksi.

Mistä lähden seuraavaksi hakemaan vikaa?
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3036
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #5 : 20.10.2021, 20:43:33 »
Kai se yksinkertaisin eli polttoainesuodatin on kuitenkin vaihdettu ?

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #6 : 20.10.2021, 21:43:21 »
Kai se yksinkertaisin eli polttoainesuodatin on kuitenkin vaihdettu ?

Perushuollot suoritettu ajallaan. Ja polttoainesuodatin vaihdettu n.23tkm sitten.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa suomipioneeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #7 : 21.10.2021, 09:19:13 »
Oliko akku minkä ikäinen? Voi antaa testissä hyviä tuloksia, vaikka käytännössä ei anna virtaa kunnolla ulos.
Nykyinen.Volvo XC70 2005 D5 AWD aut.---Ex.Volvo S60 2005 2.5T Aut.---Ex.Volvo V70 2009 2,4D Aut. "Wanha Taxi"---Ex.Volvo S60 2000 2.4i Aut.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6409
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #8 : 21.10.2021, 10:53:30 »
Onko paluuvuototesti tehty kylmällä koneella? Muita mitä ehkä voisi miettiä on polttoaineen painetta ja auttaako apuvirta starttiin
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #9 : 21.10.2021, 19:37:38 »
Oliko akku minkä ikäinen? Voi antaa testissä hyviä tuloksia, vaikka käytännössä ei anna virtaa kunnolla ulos.

Toisesta akusta antaen virtaa koneeseen samanaikaisesti ei muuta startin pyörimisvoimaa nyt enään kun uusi startti joten luulisi akun olevan ihan hyvä vielä.

Onko paluuvuototesti tehty kylmällä koneella? Muita mitä ehkä voisi miettiä on polttoaineen painetta ja auttaako apuvirta starttiin

Se tehtiin kyllä lämpimällä, mut teen sen vielä kylmällä uudestaan, kun sää kiristyy.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #10 : 29.10.2021, 09:37:48 »
Kylmällä koneella tehty, ulkolämpötila +9°C

Pitkä starttaus oli ja kun lähti käymään niin minuutin annoin käydä.
4sylinteri antoi suurimman 25ml
3sylinteri antoi 23ml
Muut antoi 20ml

« Viimeksi muokattu: 29.10.2021, 09:43:13 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #11 : 29.10.2021, 10:44:02 »
Onhan tankkipumppu pelissä mukana? Ainakin uudemmissa D5:issa käynnistyminen on tuskaista ilman tankkipumppua.
Polttoainesuodin voi mennä pienilläkin kilometreillä melko tukkoon jos onnistuu saamaan vesipitoista dieseliä.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #12 : 29.10.2021, 11:19:09 »
Onhan tankkipumppu pelissä mukana? Ainakin uudemmissa D5:issa käynnistyminen on tuskaista ilman tankkipumppua.
Polttoainesuodin voi mennä pienilläkin kilometreillä melko tukkoon jos onnistuu saamaan vesipitoista dieseliä.

Viime suodattimen vaihdosta en ainakaan huomannut että olisi ollut vettä siellä eikä mitään roskia/parafiinia. ???
Pumppu ainakin surisee ja tankki tyhjenee ajaen kun tankkaa sen täyteen.
En sitten tiedä mistä saisi mitattua polttoainepaineet ennen commonrail pumppua. Tätä käynnistys ongelmaa on ollut jo 3-vuotta ja auto ollut mulla kohta 5-vuotta. Suodatin vaihdettu 2-kertaa omistukseni aikana.
Yks meinas että nostajissa/nokka-akselissa voisi olla ongelma. 624tkm ajettu kumminkin.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Jorma

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1110
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #13 : 29.10.2021, 13:51:19 »
Tämä paluuvuototesti, laitoit siis letkut paluuputkien laippoihin ja näit määrät niistä?
On nimittäin monesti niin, että jos hehkut toimii niin käynnistysongelmat kylmässä johtuvat liian pienestä rail paineesta ja se taas yleensä jonkun suuttimen liian suuresta paluuvuodosta. Seuraaksi tulee mieleen huono startti, hapettunut akun minus-kaapeli siinä startin vieressä eli pyörittää liian hitaasti tai ihan vaan huono akku.
Omassa '02 D5 miinus-kaapeli oli poikki liittimen sisältä moottorin kyljessä ja lopulta ei startannut lainkaan.
Jos polttoainetta ei tulisi tankista normaalisti, vaikea ymmärtää, miksi vähän lämpimämpi ilma oleellisesti auttaisi siihen.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: D5 2003 käynnistys pakkasella
« Vastaus #14 : 29.10.2021, 14:05:37 »
Tämä paluuvuototesti, laitoit siis letkut paluuputkien laippoihin ja näit määrät niistä?
On nimittäin monesti niin, että jos hehkut toimii niin käynnistysongelmat kylmässä johtuvat liian pienestä rail paineesta ja se taas yleensä jonkun suuttimen liian suuresta paluuvuodosta. Seuraaksi tulee mieleen huono startti, hapettunut akun minus-kaapeli siinä startin vieressä eli pyörittää liian hitaasti tai ihan vaan huono akku.
Omassa '02 D5 miinus-kaapeli oli poikki liittimen sisältä moottorin kyljessä ja lopulta ei startannut lainkaan.
Jos polttoainetta ei tulisi tankista normaalisti, vaikea ymmärtää, miksi vähän lämpimämpi ilma oleellisesti auttaisi siihen.

Sain veljeltä testiletkut joissa pullot toisessa päässä, eli ihan virallinen paluulinjan testisarja.

Olen koittanut apuvirralla että plussa toisesta akusta konehuoneessa olevaan plussaan ja maakaapeli suoraan starttin kiinni. Tämä tuli siten rinnan sen auton oman akun kanssa. Ei vaikuttanut pyörittämiseen voimaan/nopeuteen mitenkään.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

 

Elekma  Autoracing