Moro!
Valtuutetussa Eberspächer-asennusliikkeessä asennettiin vm. 2006 XC70 2.5T -autooni (automaatti-ilmastoinnilla ja sisäilman laatujärjestelmä AQS:llä) Eberspächer-lämmitin etäohjauksella.
Lämmitin toimii muutoin; moottori lämpiää kyllä, mutta sisälle ei tule juurikaan lämmintä ilmaa. Kun Eberi on käynnissä, auton sisällä vain keskisuuttimista tulee vaisusti viileää ilmaa, riippumatta siitä mihin asentoon ilmastointilaitteen säätimet on jätetty autoa sammutettaessa.
Tutkin asiaa, ja havaitsin seuraavaa:
- kun auto on käynnissä, lämmin ja säädän ilmastoinnin puhaltamaan esim. tuulilasille ja lämmöt säädetty maksimille, tuulilasille puhaltaa lämmintä niin kuin pitääkin. Kun tässä vaiheessa käynnistän Eberin, ja sammutan auton moottorin, puhallus jatkuu tuulilasille lämpimänä, kuten edelleen pitääkin.
MUTTA, kun laitan auton ovet lukkoon (kokeilin tehdä näin samalla kun istuin vielä autossa sisällä), heti kun lukot napsahtavat kiinni, puhallus kääntyy pois tuulilasilta pelkästään keskisuuttimiin eikä sieltä enää tule niin lämmintä ilmaa. Kun käynnistän moottorin uudelleen, puhallus kääntyy takaisin tuulilasille ja tulee taas kuumaa ilmaa.
- Kokeilin myös niin, että sammutin käyntilämpöisen moottorin (Eberi ei ollut päällä) ja kuuntelin auton sisällä mitä tapahtuu kun lukitsen auton. Heti kun lukot napsahtaa kiinni, kojelaudasta kuuluu lyhyt surina - epäilen että ECC vetää "röörit kiinni" jostain syystä, ja luultavasti sulkee ulkoa tulevan ilmanoton kokonaan?
- Kokeilin myös sellaista, että jätin auton päivällä lukitsematta pihalle. Illalla kun laitoin Eberin etäohjauksella päälle, sisätilat lämpenivät hienosti!
-> Sama yllämainittu temppu, mutta ovet lukittuina: auto ei lämpene sisältä juuri lainkaan!
Näistä kaikista päättelin, että kun auton lukitsee, ilmastointilaite menee johonkin "lukkotilaan" / "lepotilaan" tms. jossa ilmeisesti ulkoilman sisäänotot menevät kiinni ja puhallus ohjautuu vain keskisuuttimiin, ja lämpö menee viileälle, riippumatta siitä mihin asentoon hanikat jättää. Vasta kun auton käynnistää uudelleen, ilmastoinnin puhallukset ja lämmöt yms. palaavat siihen moodiin mihin ne olivat sammutettaessa jätetty.
Oletan, että tämän vuoksi jälkiasennettu Eberi ei pelitä toivotusti, kun ECC ei auto lukittuna ime ilmaa lämppärin kennon kautta?
Tietääkö joku, onko tämä ilmastointilaitteen läppien sulkeutuminen tms. mitä siellä ikinä tapahtuukaan autoa lukittaessa, ohjelmoitavissa pois VIDAlla tai jollain muulla tavoin?
Mulle on ehdotettu, että autoon voisi asentaa jotain releitä, jotka katkaisevat virrat ilmastoinnin läppämekanismeilta kun moottorin sammuttaa, jolloin ilmalle jäisi avoin väylä lämmittimen kennolta sisään (?) vaikka auton lukitseekin, mutta pelkään että sähköjärjestelmän ronkkiminen sekoittaa ECC:n, AQS:n tai tuottaa erilaisia vikakoodeja, joten varmaan sivistynein tapa olisi suoraan modifioida ohjelmallisesti tämä toiminto pois ECC:stä?
Syysterveisin,
Talviomena