Autoracing  KL-varaosat

Eberspächer ei puhalla lämmintä sisälle jos auto lukossa / XC70 vm 2006

  • 14 Vastauksia
  • 3233 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Talviomena

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Moro!

Valtuutetussa Eberspächer-asennusliikkeessä asennettiin vm. 2006 XC70 2.5T -autooni (automaatti-ilmastoinnilla ja sisäilman laatujärjestelmä AQS:llä) Eberspächer-lämmitin etäohjauksella.
Lämmitin toimii muutoin; moottori lämpiää kyllä, mutta sisälle ei tule juurikaan lämmintä ilmaa. Kun Eberi on käynnissä, auton sisällä vain keskisuuttimista tulee vaisusti viileää ilmaa, riippumatta siitä mihin asentoon ilmastointilaitteen säätimet on jätetty autoa sammutettaessa.

Tutkin asiaa, ja havaitsin seuraavaa:

- kun auto on käynnissä, lämmin ja säädän ilmastoinnin puhaltamaan esim. tuulilasille ja lämmöt säädetty maksimille, tuulilasille puhaltaa lämmintä niin kuin pitääkin. Kun tässä vaiheessa käynnistän Eberin, ja sammutan auton moottorin, puhallus jatkuu tuulilasille lämpimänä, kuten edelleen pitääkin.

MUTTA, kun laitan auton ovet lukkoon (kokeilin tehdä näin samalla kun istuin vielä autossa sisällä), heti kun lukot napsahtavat kiinni, puhallus kääntyy pois tuulilasilta pelkästään keskisuuttimiin eikä sieltä enää tule niin lämmintä ilmaa. Kun käynnistän moottorin uudelleen, puhallus kääntyy takaisin tuulilasille ja tulee taas kuumaa ilmaa.

- Kokeilin myös niin, että sammutin käyntilämpöisen moottorin (Eberi ei ollut päällä) ja kuuntelin auton sisällä mitä tapahtuu kun lukitsen auton. Heti kun lukot napsahtaa kiinni, kojelaudasta kuuluu lyhyt surina - epäilen että ECC vetää "röörit kiinni" jostain syystä, ja luultavasti sulkee ulkoa tulevan ilmanoton kokonaan?

- Kokeilin myös sellaista, että jätin auton päivällä lukitsematta pihalle. Illalla kun laitoin Eberin etäohjauksella päälle, sisätilat lämpenivät hienosti!

-> Sama yllämainittu temppu, mutta ovet lukittuina: auto ei lämpene sisältä juuri lainkaan!

Näistä kaikista päättelin, että kun auton lukitsee, ilmastointilaite menee johonkin "lukkotilaan" / "lepotilaan" tms. jossa ilmeisesti ulkoilman sisäänotot menevät kiinni ja puhallus ohjautuu vain keskisuuttimiin, ja lämpö menee viileälle, riippumatta siitä mihin asentoon hanikat jättää. Vasta kun auton käynnistää uudelleen, ilmastoinnin puhallukset ja lämmöt yms. palaavat siihen moodiin mihin ne olivat sammutettaessa jätetty.

Oletan, että tämän vuoksi jälkiasennettu Eberi ei pelitä toivotusti, kun ECC ei auto lukittuna ime ilmaa lämppärin kennon kautta?

Tietääkö joku, onko tämä ilmastointilaitteen läppien sulkeutuminen tms. mitä siellä ikinä tapahtuukaan autoa lukittaessa, ohjelmoitavissa pois VIDAlla tai jollain muulla tavoin?

Mulle on ehdotettu, että autoon voisi asentaa jotain releitä, jotka katkaisevat virrat ilmastoinnin läppämekanismeilta kun moottorin sammuttaa, jolloin ilmalle jäisi avoin väylä lämmittimen kennolta sisään (?) vaikka auton lukitseekin, mutta pelkään että sähköjärjestelmän ronkkiminen sekoittaa ECC:n, AQS:n tai tuottaa erilaisia vikakoodeja, joten varmaan sivistynein tapa olisi suoraan modifioida ohjelmallisesti tämä toiminto pois ECC:stä?

Syysterveisin,
Talviomena

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5521
  • Volvo V70
« Viimeksi muokattu: 24.10.2021, 22:12:15 kirjoittanut anssi68 »
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Eikös tässä tapauksessa ipcu toimi ihan oikein, sehän kytketään vaan puhaltimen moottorin johdon väliin ja puhallinhan tuossa toimii oikein. 

Nyt pitäisi saada ilmastoinnin paneeli heräämään, jotta läpät kääntyvät oikein.

Vanhemmissa volvoissa oli paneelin takana nasta, johon piti syöttää jännitettä, jotta läpät kääntyivät oikein. Noissa MK2 koppasissa ei mahda moista tyhjää paikkaa olla, koska toimii can väylällä. :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 25.10.2021, 11:37:23 kirjoittanut Beagle »
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
En tiedä muuta, mutta todistetusti lähes vastaavassa (-06 XC70 D5) oli ihan onnistuneesti jälkiasennettu Eber. En tiedä, oliko siinä ipcun lisäksi jotain muuta ohjaavaa hilavitkutinta.

Asennusliikkeillä on käytössään suht seikkaperäiset mallikohtaiset asennusohjeet. Ensimmäisenä kannattaa tietenkin mennä reklamoimaan asennusliikkeeseen ja pyytää heitä korjaamaan ongelma. Voihan kyseessä olla ihan joku inhimillinen virhe, jotain jäänyt tekemättä tmv.

Poissa Talviomena

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Moro,

kiitoksia vastauksista! Olen ollut yhteydessä asennusliikkeeseen ja selvittelevät juuri asiaa Eberin maahantuojan kanssa. Tässä on vaan sellainen käytännön juttu, että asennusliike on eri puolella Suomea missä itse asun, joten toivon että tähän voisi löytyä ratkaisu ihan VIDA-ohjelmoinnilla jossain paikallisella pajalla, jos tuon ECC:n saisi jättämään läpät käyttöasentoon auton lukituksen yhteydessä  ???

Voisi kuvitella että tällainen onnistuisi jotenkin, koska vaikuttaa siltä että läpät jää kuitenkin oikein niin kauan kunnes auton ovet laittaa lukkoon, joten jos tuon sulkeutumisreaktion saisi jotenkin disabloitua, voisi olla ideaalein ratkaisu!

Tuli myös sellainen mieleen, että kerran aiemmin huollossa näyttivät mulle autoni vikakoodilistaa, ja siellä näkyi koodi AQS-ilmanlaatujärjestelmän anturiviasta. Ettei vaan tuo vaikuttaisi jotenkin asiaan ja sen takia luukut menisi kiinni? Jos tätä ei ehjässä autossa kuuluisikaan tapahtua...?
« Viimeksi muokattu: 25.10.2021, 14:13:03 kirjoittanut Talviomena »

Poissa disketti88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Hei

Minulla tämä tismalleen sama ongelma 2006 XC90 D5 volvossa.

Diagnoosia tähän asti:
Keskuslukituksen kun kaukosäätimellä lukitsee niin kuuluu kuinka läpät kääntyvät tiettyyn asentoon ja auton hyttiin ei sen jälkeen Eberspächer tuota lämmintä ilmaa, vaan suulakkeista tulee kylmää/haaleaa ilmaa.

Tämän jälkeen:
Pelkkä keskuslukituksen avaaminen ei vielä käännä läppiä lämpöasentoon.
Kun autoon kääntää virrat päälle niin kuulee kuinka läpät kääntyvät takaisin lämpöasentoihin ja lämmintä ilmaa tulee hyttiin samantien.

Huomattua:
Läpät jäävät "lämpö"/auki asentoon silloin kun auton lukitsee avaimella kuljettajan ovesta käsin, eikä käytä kaukosäätöistä keskuslukitusta ollenkaan.

Lisähuomiona:
Ajoneuvossani myös vikakoodina ilmanlaadun anturin vajaatoiminta

Täytynee siis lämmityskaudella käyttää auton lukitsemiseen avainta kunnes keksii keinon miten korjata tämä....
« Viimeksi muokattu: 29.01.2022, 20:11:23 kirjoittanut disketti88 »

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Sellainen tuli mieleen että johtuisiko tuo kylmän puhaltaminen sisälle siitä että kuuma ilma saattaisi laukaista hälyttimen sisätilan liiketunnistimen.
Kokeilpaakas laittaa hälyttimen liiketunnsitin pois päältä.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa disketti88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Sellainen tuli mieleen että johtuisiko tuo kylmän puhaltaminen sisälle siitä että kuuma ilma saattaisi laukaista hälyttimen sisätilan liiketunnistimen.
Kokeilpaakas laittaa hälyttimen liiketunnsitin pois päältä.

Hei

Liiketunnistimen pois kytkeminen/alennetun suojan kytkeminen ei poistanut ongelmaa.

Sellainen huomattu myös että kun ajoneuvon jättää lukitsematta niin hälytysjärjestelmä menee päälle n.2min kuluttua ja tällöin läpät kääntyvät kiinni.

Mutta jos ovet kääntää lukkoon kuljettajan ovesta niin tällöin ajoneuvon hälytysjärjestelmä ei mene päälle ja läpät jäävät auki.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Mikä sen hälyytysjärjestelmän voi käynnistää jos auto on lukitsematta?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa disketti88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Mikä sen hälyytysjärjestelmän voi käynnistää jos auto on lukitsematta?

Tietyillä markkina alueilla olleet mallit on ohjelmoitu tehtaalta käsin siten, että niissä menee hälyt automaattisesti päälle.

Oheinen autoni on alunperin belgian tuonti ja siellä on tämä automaatti-hälyt päälle.

Poissa disketti88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Lämmityskauden korjaus löytyi sillä kun apparin jalkatilasta verhoilumuovi irrottamalla ja nyppäsee alimmasta säätömoottorista virtapiuhan irti silloin kun kyseinen säätöyksikkö on "auki" asennossa.

Tämä kyseinen säätömoottori säätää ulkoa tulevan ilman läppää auki/kiinni.

Nyt kun läppä auki ja moottori joka sitä säätelee on virraton, ei mene ulkoilmaläppä kiinni hälyt päälle laitettaessa ja sisätilat lämpenevät.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Tuli vaan mieleen, että kyseinen sisäkierron läppä taitaa olla sama, jonka ilmanlaadun valvonta sulkee havaitessaan "likaista ilmaa". Ettei vaan aiheutuisi koko murhe siitä rikkinäisestä anturista. Sisäkiertoa ei oikeasti tarvii mihinkään, joten pääasia että lämmitys toimii.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa disketti88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Tuli vaan mieleen, että kyseinen sisäkierron läppä taitaa olla sama, jonka ilmanlaadun valvonta sulkee havaitessaan "likaista ilmaa". Ettei vaan aiheutuisi koko murhe siitä rikkinäisestä anturista. Sisäkiertoa ei oikeasti tarvii mihinkään, joten pääasia että lämmitys toimii.

Juuri näin, ilma jonka auto sisälle työntää tulee muutenkin aktiivihiili raitisilmasuodattimen kautta ja on "puhdasta".

Turhan kallis anturi tuo ilman laadun anturi. Mietin toki sitäkin että ottaisi anturin välistä pois ja kytkisi johdot suoraan toisiinsa, mahtaisiko järjestelmä tuolloin "luulla" ilman olevan puhdasta.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Juuri näin, ilma jonka auto sisälle työntää tulee muutenkin aktiivihiili raitisilmasuodattimen kautta ja on "puhdasta".

Turhan kallis anturi tuo ilman laadun anturi. Mietin toki sitäkin että ottaisi anturin välistä pois ja kytkisi johdot suoraan toisiinsa, mahtaisiko järjestelmä tuolloin "luulla" ilman olevan puhdasta.

Saattaa olla että vaatii oikean kokoisen vastuksen. Se että suoraan oikosulkee, niin voi aiheuttaa ongelmia tai polttaa sulakkeen jostain. Helpoin ratkaisu on pitää johto irti tai uusia tuo aqs sensori. Noin 60e autodocista
« Viimeksi muokattu: 01.02.2022, 11:38:20 kirjoittanut Beagle »
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Muistiinpanoistani tarjoan, jos tuo se ilmastointipaneelin vastus, jonkun sanomaa lausetta "ilmanlaadun haistelija jos hajoaa on se lämpöön reagoiva 10Kohm NTC vastus"
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Proturbo  Autodiagnoosi