Elämme jännittäviä aikoja

Takaluukkua on vähän siistitty. Tältä se nyt näyttää tällä hetkellä.



Nopeusmittarin toimintaa ihmeteltiin Joni-:n kanssa yks ilta. Mulla on siis etunavassa tämmöinen triggeri:

Pyöriteltiin samanalista triggeriä porakoneella ja ihmeteltiin. Tultiin siihen tulokseen että 850 ABS anturilla (VR mallinen) tulee suurinpiirtein oikea määrä vaihtojännitettä, ja nopeusmittarikin saatiin sillä hereille. Kuvassa väärän mallinen V70mk1 99-00 Hall anturi joka ei toimi tässä.

Anturi tulee napaan jarrukilven paikkoihin.

Ajossa tuo jostain syystä käyttäytyy niin että nopeusmittari kyllä nousee oikelta tuntuvaa tahtia ja näyttää oikein, mutta tuntemattomasta syystä mittari laskee alas tosi hitaasti. 80:stä jos tiputtaa vauhdin noin 50:iin, niin useamman sata metriä mittari lipuu hiljalleen alas. Hankala hidastaa nopeuskameran kohdalla kun mittari näyttää vielä 80 vaikka vauhti on jo paljon hitaampi. Kokeiltiin 10 kilon vastusta tuonne anturin johtoihin mittarin taakse, jos se vetäis jännitteen nopeammin alas ja tekisi signaalista helpompilukuisen, mutta eipä auttanut mitään.

Sitten kokeilin rälläköidä triggerin hampaat kapeammiksi, nyt on samaa luokkaa kuin mitä perän triggerissäkin. Samalla shimmasin ilmarakoa anturilta vähän pienemmäksi, vaan eipä auttanut nämäkään.

Kaikenlisäksi saatiin semmoinen oire aikaiseksi että kun kiihdyttää kovemmin, niin auto sammuu yhtäkkiä. Ei nyi, ei pätki, ei yski, sammuu vaan. Pari kertaa tuota teki, niin ajoin kotiin. Mietin että meniköhän ilmarako liian pieneksi ja näin nopeusmittarin jännite liian korkeaksi? Laitoin yhden millin lisää prikkaa anturin alle ja uudelleen testilenkille.
Siitä tulikin jännittävä testilenkki. Pääsin tuohon isomman tien varteen ja lähdin kiihdyttämään. Kakkosen sian tupaan niin jäi vaihdekeppi käteen pyörimään tyhjää.

Sain auton käännettyä ympäri sopivalla bussipysäkillä, kuvasin videon siinä kotiin körötellessä, kakkosvaihteella. Kartaani sielä antaa siirtotangolle vähän vauhtia välillä.
Video:
http://imgur.com/kTZX1KuPyörällä pikku iltalenkille osia etsimään. Kepin pohjasta oli pidätinruuvi lähtenyt menemään. Yhdystappi ja puslat puuttui.
Tappi onneksi löytyi tien poskesta, uudet puslat ulostui 3d-tulostimesta. Nyt on keppi taas kasassa.

Loppuun vielä yhteiskuvat Jonin 242 kanssa.



