Kulkukoira  Proturbo

Miten tehdä 850 1995 vetoakselin sis. suojakumin vaihto, vasen puoli

• 10 Vastauksia
  • 2171 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vkona

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Volvo 850, vuodelta 1995, automaattivaihteisto, vetoakselin sisemmän suojakumin vaihto, vasemmalle puolelle on hommana.

Miten tuo sisempi nivel purkautuu?
En löydä sieltä mitään lukkorengasta tms. minkä irroittamalla nivelen saisi ensin kahteen osaan.
Interwebistä löysin maininnan, että nuo vanhemmat sisemmät nivelet on tiukkoja, ja vaatii vähän voimaa, että saa purettua.
Samaisesta paikasta löytyi tieto, että VIDA tarjoaisi ratkaisuksi ulomman nivelen purkamista, ja sitä kautta sisemmän suojakumin vaihtoa.
tällöihän ei tietenkään tarvitse purkaa sisempää niveltä.

Onko kellä asiasta omakohtaisia kokemuksia, miten tuo homma hoituu tyylikkäästi?

Poissa J.partsi

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi

Poissa laatikkovika

• Turbo+
  • Global alligator
Ota ulompi nivel pois jos kerta akseli on pöydällä, noissa vanhemmissa on tuo hankala lukitus.
Itse ostaisin liimattavan, ei tarvis purkaa mitään.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa vkona

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Ohjeistus löytyi niinkin läheltä kuin Haynesin tekemästä korjausoppaasta. 
Tuon vanhemman mallisen vetoakselin sisemmän nivelen purkamiseksi pitää taivutella nivelen 'pesän' reunat auki.
Sitten saa vedettyä osat toisistaan irti.
Ei siis toimi kuten Robertin videossa näkyy.

Mutta joo, pöydällä se vetoakseli on, ja nyt purettu ja kasattu.
Taivitetut reunat naputtelin vasaralla takaisin.
Vetoakselin paikoilleen asennus odottaa vielä vaihteistoon öljytiivisteen (stefan) vaihtoa.

Poissa MLAINE

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Minulla samanlainen se sisempi nivel -98 C70. En vaan lyödä mistään sopivaa uutta suojakumia siihen :buck2:
Edit: sinullakin näköjään automaatti, mistä halvatusta löysit sen kumin siihen? :o
« Viimeksi muokattu: 31.10.2021, 23:26:45 kirjoittanut MLAINE »

Poissa Scraab

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Minulla samanlainen se sisempi nivel -98 C70. En vaan lyödä mistään sopivaa uutta suojakumia siihen :buck2:
Edit: sinullakin näköjään automaatti, mistä halvatusta löysit sen kumin siihen? :o
Omaani ostin Skandixilta, kun oli muutakin tavaraa tulossa. Löytyy sekä alkuperäistä että tarviketta (n. 50,- / n. 20,-), jos laatikko on AW 50-42.

Poissa MLAINE

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Omaani ostin Skandixilta, kun oli muutakin tavaraa tulossa. Löytyy sekä alkuperäistä että tarviketta (n. 50,- / n. 20,-), jos laatikko on AW 50-42.

No sieltähän se, kuvasta jo näkee että nyt oikea malli kyseessä!
Harmi kun pelkät lähetyskulut jo 30E ja olisi kiirekkin...
Virosta saisi koko täydellisen kuskin puolen lyhyemmän vetoakselin 74E :o Ei ole vaan ihan täyttä luottoa että olisi sopiva vaikka tuo sama vaihteisto tyyppi mainitaan tiedoissa (mutta silti että sekä manuaali että autom.), reilun 10E kalliimman skf vaihtoehdon sanotaan käyvän vain manuaaliin, ota näistä nyt selvää...
« Viimeksi muokattu: 01.11.2021, 11:01:32 kirjoittanut MLAINE »

Poissa Anttu193

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Villi kysymys tähän että miksi ei liimattava suojakumi? Toimii mulla ainakin hyvin eikä tarvi purkaa mitään.
Nimimerkillä v70 nivel hajosi osiin ja joutu kuulat asetteleen yksitellen paikalle vaihdelaatikon kyljessä.  ???

https://www.motonet.fi/fi/tuote/172947/Vetonivelen-suojakumi-liimattava-ei-purkamista-90mm

Poissa vkona

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Villi kysymys tähän että miksi ei liimattava suojakumi? Toimii mulla ainakin hyvin eikä tarvi purkaa mitään.
Nimimerkillä v70 nivel hajosi osiin ja joutu kuulat asetteleen yksitellen paikalle vaihdelaatikon kyljessä.  ???

Hyvä kysymys, voin kysyä, että miksi ei alkuperäinen?
Ihan mukava oli purkaa ja kasata tuo vetoakseli pöydällä.
Tässä mallissa (vuosimalli 1995, turbo, automaatti) ei sisemmän nivelen 'kuulat/laakerointi' levinneet, joten sen suhteen ei ollut mitään haastetta.
Samalla vaihdoin laatikkon puolelle vetoakselin öljytiivisteen, ja alatukivarren, joten ei tuo vetoakselin irroitus tuottanut häiritsevän paljon ylimääräistä työtä.

Poissa Anttu193

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Hyvä kysymys, voin kysyä, että miksi ei alkuperäinen?
Ihan mukava oli purkaa ja kasata tuo vetoakseli pöydällä.
Tässä mallissa (vuosimalli 1995, turbo, automaatti) ei sisemmän nivelen 'kuulat/laakerointi' levinneet, joten sen suhteen ei ollut mitään haastetta.
Samalla vaihdoin laatikkon puolelle vetoakselin öljytiivisteen, ja alatukivarren, joten ei tuo vetoakselin irroitus tuottanut häiritsevän paljon ylimääräistä työtä.

Joo tottakai jos vaan homma toimii ja lähtee osat irti niinku pitää. Mulla tais olla vaan huono tuuri  ???

Poissa vkona

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Joo tottakai jos vaan homma toimii ja lähtee osat irti niinku pitää. Mulla tais olla vaan huono tuuri  ???

Taitaa olla eroja eri vuosimallien suhteen, minulla on ilmeisesti tuo vanha malli, jossa sitä niveltä ei oikein tarkoituksellakaan meinannut saada purettua.
Piti siis oikeasti vääntää sitä kaulusta auki, että sai nivelen purettua.
Aikalailla erinäköinen kuin tuo sinun kuvan nivel.
Myös ne kolme 'laakerirullaa' olivat lukkorenkaallisia, eivätkä levittäneet osiaan ympäriinsä.

Elekma  Autoracing