KL-varaosat  Race.fi

V60 takajarrut laahaa

  • 37 Vastauksia
  • 5922 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jasu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #15 : 15.10.2023, 11:31:31 »
Ei ole ihan sama tapa. Manuaalisesti kun vapautat jarrun, vapautuu se ennen liikkeellelähtöä, toisin kuin automaattisesti. Satulan eliniällä on eroa, riippuen kumpaa tapaa käyttää. Hiljalleen sitä metallihilettä alkaa sisälle kertymään, kun ei sitä manuaalisesti käytä ja se johtaa siihen, että mäntä ei mene enään pohjaan asti.
Volvo S80 V8

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #16 : 15.10.2023, 11:40:02 »
Hmm... Kyllähän käsijarrun pitäisi vapautua, kun hipaisee kaasuun vaihde päällä. Ovi toki pitää olla kiinni ja kuskin turvavyö kytkettynä.

En näe siinä mitään eroa, että vapauttaako jarrun käsin nappia painamalla vain automaattisesti liikkeelle lähtiessä. Tietokone vapauttaa jarrun täsmälleen samalla tavalla.

Minäpä vielä kokeilen tätä tänään ja otan vaikkapa videota todisteeksi. Muutaman kerran se on toiminut, useimmiten ei. Adaptiivisen vakkarin pysäytettyä auton, lähtee auto liikkeelle kaasua painettaessa.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #17 : 15.10.2023, 11:52:26 »
Ei ole ihan sama tapa. Manuaalisesti kun vapautat jarrun, vapautuu se ennen liikkeellelähtöä, toisin kuin automaattisesti. Satulan eliniällä on eroa, riippuen kumpaa tapaa käyttää. Hiljalleen sitä metallihilettä alkaa sisälle kertymään, kun ei sitä manuaalisesti käytä ja se johtaa siihen, että mäntä ei mene enään pohjaan asti.
Mikä tässä on pointti? Mistä sitä metallihilettä tulee ja mistä syystä? Eli, mikä noissa vapautustavoissa on eritavalla satulan kannalta?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #18 : 15.10.2023, 12:15:21 »
Mikä tässä on pointti? Mistä sitä metallihilettä tulee ja mistä syystä? Eli, mikä noissa vapautustavoissa on eritavalla satulan kannalta?

Mielenkiinnolla kanssa odotan lisätietoa...



Omassani, ajettu nyt 189 000km, käytän käsijarrua kesällä jonkun verran asuntovaunun kanssa ja talvella satunnaisesti pysäköidessä. Adaptiivinen vakkari päivittäin käytössä. Jarruremontissa takasatuloiden männät ei liikkuneet mihinkään ennen kuin suojakumien sisään painoi reilusti VP Jakaria. Sen jälkeen männät menivät kevyesti sisään. Eli, käyttää tai ei käytä käsijarrua, männät tekee niin pientä liikettä että kyllä ne vaan tahtovat leipoa jumiin.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #19 : 15.10.2023, 14:07:13 »
Mikä tässä on pointti? Mistä sitä metallihilettä tulee ja mistä syystä? Eli, mikä noissa vapautustavoissa on eritavalla satulan kannalta?

Jospa niin, että kytkettäessä päälle jarrua painamatta sen sähköisen käsijarrun tappi tms. jotenkin kairaa mäntää sisältä ja jalkajarrua painaessa taas pyörii ikään kuin vapaasti, kunnes nappaa kiinni levyyn. Kunhan arvailen.
Pitäisi jonkun, jolla vanhat satulat tallessa tsekata sisuskalut niistä, niin näkisi mistä kuluu.

Omassa oli kanssa tuota takalevyjen kuumumista ja kuskin puolella oli jarrunestettä siellä sähkömoottorissa asti. Molemmat satulat vaihtoon ja vielä parin päivän päästä mainittu sähkömoottori vaihtoon, kun ei irrottanut kunnolla.
 
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Heikki75

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 345
  • V60 D4 AWD
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #20 : 15.10.2023, 14:22:57 »
Jospa niin, että kytkettäessä päälle jarrua painamatta sen sähköisen käsijarrun tappi tms. jotenkin kairaa mäntää sisältä ja jalkajarrua painaessa taas pyörii ikään kuin vapaasti, kunnes nappaa kiinni levyyn. Kunhan arvailen.
Pitäisi jonkun, jolla vanhat satulat tallessa tsekata sisuskalut niistä, niin näkisi mistä kuluu.

Omassa oli kanssa tuota takalevyjen kuumumista ja kuskin puolella oli jarrunestettä siellä sähkömoottorissa asti. Molemmat satulat vaihtoon ja vielä parin päivän päästä mainittu sähkömoottori vaihtoon, kun ei irrottanut kunnolla.

No joo. Kytkettäessähän se ei taida edes alkaa kiristää satulaa ilman että siellä on poljin pohjassa samaan aikaan?
Mutta avattaessahan se on toki myös paineen alla siinä alkuvaiheessa, että siinä mielessä sitäkin helpottaa kun polkaisee paineen sylinteriin, ainakin teoriassa?
Toisaalta mäkilähtöavustinhan toimii juuri tuolla periaatteella, että käsijarru päällä vain lähdetään ajamaan ja se avaa itsestään.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #21 : 15.10.2023, 14:39:54 »
Kyllä manuaali V70:ssä ainakin kiristää kiinni ilman jarrun painamista myös virrattomana, pois päältä ei saa ilman virtoja ja jarrun painamista tai kytkimen nostamista ja kaasun painamista. Ilman kaasua pelkällä kytkimen nostolla kone sammuu tai sitten ei kerkiä avata kässäriä ja tyhjäkäynnillä sammuminen.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #22 : 15.10.2023, 14:42:46 »
No joo. Kytkettäessähän se ei taida edes alkaa kiristää satulaa ilman että siellä on poljin pohjassa samaan aikaan?
Mutta avattaessahan se on toki myös paineen alla siinä alkuvaiheessa, että siinä mielessä sitäkin helpottaa kun polkaisee paineen sylinteriin, ainakin teoriassa?
Toisaalta mäkilähtöavustinhan toimii juuri tuolla periaatteella, että käsijarru päällä vain lähdetään ajamaan ja se avaa itsestään.

Käsijarru menee päälle vaikka auto vielä liikkuu ilman jalkajarrun painamista.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #23 : 15.10.2023, 19:01:09 »
Hmm... Kyllähän käsijarrun pitäisi vapautua, kun hipaisee kaasuun vaihde päällä. Ovi toki pitää olla kiinni ja kuskin turvavyö kytkettynä.

En näe siinä mitään eroa, että vapauttaako jarrun käsin nappia painamalla vain automaattisesti liikkeelle lähtiessä. Tietokone vapauttaa jarrun täsmälleen samalla tavalla.

Käsi ylös virheen merkiksi. Turvavyö oli syy, miksi kotioven edestä lähtiessä käsijarru ei vapaudu. Turvavyö on aina kiinni kun auto lähtee pihasta, pihassa sitä ei vain tule autoa siirtäessä käytettyä.

Luin myös ohjekirjaa aiheesta. Kaikkea ei vain tule tavattua ennen kuin alkaa vastustamaan. Jo tämä auto pitää sisällään aivan järkyttävän määrän ominaisuuksia, niihin kun ei juurikaan aiemmassa elämässä ole päässyt käsiksi.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #24 : 15.10.2023, 20:23:02 »
Omassani, ajettu nyt 189 000km, käytän käsijarrua kesällä jonkun verran asuntovaunun kanssa ja talvella satunnaisesti pysäköidessä. Adaptiivinen vakkari päivittäin käytössä. Jarruremontissa takasatuloiden männät ei liikkuneet mihinkään ennen kuin suojakumien sisään painoi reilusti VP Jakaria. Sen jälkeen männät menivät kevyesti sisään. Eli, käyttää tai ei käytä käsijarrua, männät tekee niin pientä liikettä että kyllä ne vaan tahtovat leipoa jumiin.
Miten sähköistä pysäköintijarrua voi olla käyttämättä? Sehän menee aina päälle, kun auton sammuttaa - halusi tai ei.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #25 : 15.10.2023, 20:32:36 »
Näissä viimeisissä uusimmissa malleissa voi mennäkin, muttei vanhemmissa.
Tuolla parkkiksella oma Romu on vain ykkösvaihde päällä.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #26 : 15.10.2023, 20:32:49 »
Miten sähköistä pysäköintijarrua voi olla käyttämättä? Sehän menee aina päälle, kun auton sammuttaa - halusi tai ei.

Ei se kyllä mene päälle kuin vasta kytkimestä käytettynä. Ei tässä omassa P3:ssa eikä T8:ssa.


EDIT: T8:ssa näköjään valittavissa valikon kautta, meneekö seisontajarru automaattisesti päälle vai ei. Mutta se siitä, T8 ei liity tähän topiciin.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2023, 20:37:28 kirjoittanut Turbo 242 »
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa atma

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #27 : 15.10.2023, 22:01:16 »
2016 V60 tosiaan hantin puolen jarru laahasi niin että suhahti kun sylkäisi jarrulevyyn. Myyjän laskuun vaihtoivat uuden satulan. Nyt olen kokeeksi ajanut yli kymmenen kilometrin lenkkejä käyttämättä jarrua ollenkaan, jarruttanut vaihteilla. Levyt on takana kummallakin puolella käden lämpöiset, edessä ihan kylmät. Mutta ei liene vakavaa jos ei tuon enempää kuumene ja rengas ilmassa pyörii ihan hyvin. Sen olen tässä testaillessa huomannut että kun kepeästi jarruttelee niin takaset lämpiää enemmän kuin etuset.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #28 : 16.10.2023, 13:54:37 »
Ei se kyllä mene päälle kuin vasta kytkimestä käytettynä.
No sieltähän se syyllinen alkaa paljastua. Käsijarru on juminut kautta maailman sivu käytön puutteesta.

Omissa Volvoissa pysäköintijarru on mennyt automaattisesti päälle jo ainakin 12 vuotta. Ilmeisesti V60 toimii tässä suhteessa eri tavalla kuin V70 ja V90. Pahoittelut, oletin väärin.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3021
  • www.vrcf.fi
Vs: V60 takajarrut laahaa
« Vastaus #29 : 16.10.2023, 17:43:32 »
Älä suotta pahoittele, ihan ohjelmallisesti tuo jarrun toiminta on muutettavissa.

 

Proturbo  Autodiagnoosi