Oli taas D24 öljynvaihto edessä ja kanisterit ammotti tyhjyyttään. Tarjontaa selatessa osui Bilteman 20L tonkan tarjous silmiin. Oli hinta tippunut 139 -> 75e! Pahemmin ei ole tullut kiinnitettyä aikaisemmin noihin öljyjen luokituksiin sen kummempaa huomiota, mutta nyt kun oli kyse halpisöljystä niin tuli tuumattua aluksi uskaltaako ostaa.. Ensimmäiseksi täsmäsi tuo koneen venttiilikopastakin löytyvä VW 505.00 koodi

Loput koodit aukesi nettiä selaamalla:
ACEA-luokitus (European Automobile Manufacturers Association) ilmoittaa, millaisiin käyttöolosuhteisiin öljy on suunniteltu. A-luokka on bensiinimoottoreille, B-luokka dieselmoottoreille. ACEA-luokitus on API-luokitusta vaativampi, eurooppalaisten autonvalmistajien järjestön oma luokitus
*
A3/B3: Ympärivuotiseen käyttöön ja/tai vaikeisiin olosuhteisiin valmistajan ohjeiden mukaisesti, tarkoitettu pidennetyille vaihtoväleille suorituskykyisille bensiinimoottoreille sekä kevyeen dieselkalustoon.
*
A3/B4: Suorituskykyisiin bensiinimoottoreihin ja suoraruiskutus-dieselmoottoreihin. Voidaan käyttää autoissa, joissa vaatimus on A3/B3.
*
API-luokitus (American Petroleum Institute) ilmaisee myös millaiselle moottorille öljy on tarkoitettu
*
SN (Käytössä): Vuonna 2010 esitelty laatuluokitus, joka parantaa tiivisteyhteensopivuutta, mäntien suojaa karstoittumista vastaan korkeissa lämpötiloissa ja parantaa mustan lietteen kesto-ominaisuuksia. Tuloksena alhaisempi polttoaineenkulutus, parempi turboahtimen suojaus, yhteensopivuus päästöjärjestelmien kanssa ja etanolipolttoaineen (max 85%) kanssa.
*
SL (Käytössä): 2001 käyttöönotettu luokitus, jossa otetaan huomioon kolme suorituskykyvaatimusta; parempi polttoainetalous, parempi suoja päästöjä vähentäville osille, halu saada aikaan moottoriöljyjä, jotka tarjoavat mahdollisuuden pidempään käyttöikään. Uudet testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa
*
CF (Käytössä): 1994 esitelty, esikammiodieselmoottoreille tarkoitettu luokitus, korvaa CD-luokituksen
CD (Vanhentunut): Käyttö on tyypillistä ahdetuille dieselmoottoreille, jotka toimivat suurilla nopeuksilla ja suurilla tehoilla ja vaativat öljyltä erittäin hyvää kulumisen- ja karstoittumisenestokykyä
VW 505.00
Öljy on tarkoitettu "EI PD" ja "EI Longlife" -moottoreille. Se on siis tarkoitettu vanhemmille jakajapumpullisille TDI-moottoreille. Sama öljy käy myös esikammio-TD-moottoreille.
*
VW 505.00 – kaikille turbo- ja ei-turbodiesel VW-moottoreille, joissa on yksinkertaiset ruiskutussuuttimet, ilman hiukkassuodatinta; kiinteä ajettu 15000km.
*
VW 505 00 -öljyspesifikaatio on suunniteltu vanhemmille VW TDI-, TD- ja turbodieselmoottoreille. Tämä on suositeltu öljyspesifikaatio kaikille muille kuin Pumpe Duse TDI -dieselmoottoreille ennen vuotta 2004.
Niin kyllähän sitä tuollaisen litanian jälkeen uskalsi pari tonkkaa noukkia talteen.

Joitain vuosia sitten tarjouksesta ostetut - nyt jo pölyttyneetkin pullot - Forten puhdistus- ja huoltoaineita pääsi tosi toimiin. Ensiksi huuhtelu ohjeiden mukaan. Sitten vanhat litkut pois, uudet öljyt ja Bilteman bensakoneen pienempi halpissuodatin kiinni, pikku lenkki autolla ja öljyt ulos. Uudet öljyt ja kunnon suodatin paikoilleen. Lopuksi forten hoitoaineet perään niin taas mennään. Harvoin on Dieselmoottorin öljytikku kirkas, mutta tällä käsittelyllä onnistuu ja sitä voi tovin ihailla

.

Rikkoontunut öljynlämpöanturi vaihtui samalla ehjään. Öljynsuodattimen pahvikotelosta saa kätevän Kourun niin ei valu vanhat öljyt pitkin autoa.
