07 S60 B5244S2 automaatilla (olikohan AW-50, ei geartronic) Oireillunna satunnaisesti "ajovakautus. tilap. pois" tai välillä "ABS/ajonvakautus vaatii huollon". Oire mennyt välillä ajossa ohi, mutta eilen ehtoolla näytti uusia puolia.
Nopeusmittari jäi jumiin 25km/h kohdille, välillä nytkähti hieman, vaihteisto ei vaihtanut kakkosta suuremmalle vaan olisi varmasti huudattanut punarajalle asti jos olisi jatkanut ajoa.
No tänään lähdin koodin luvulle, nopeusmittari pelas ja vaihteet vaihtui nätisti, mutta moottorin vikavalo, abs ja luikkarin valo palo (eikä sammunut vaikka soitti virsiä radiosta).
Kysymys kuuluu, mistä tulee tuo nopeustieto mittarille, eikös täällä ole vaihteistossa tunnistinta ja sitten tietysti abs tunnistimia?
Haaviin takertui:
ECM-510D (Speed signal, faulty)
BCM-0021 (ABS tunnistin , etu oik. virheellinen signaali)
BCM-0022 (ABS tunnistin, etu oik. mekaaninen vika)
BCM-0121 (Kallistuskulma-anturi??) BCM-0100 (Kommunikaatio-ongelma ECM kanssa)
BCM-0108 (kommunikaatio-ongelma SAS, "Control module not initiated"
BCM-0109(Kommunikaatio-ongelma SAS, sisäinen vika) Löytyi huoltokirjasta sopivasti merkintä oik, etu, ABS kehän vaihdosta, tarkoituksena on nyt aloittaa ABS anturista ja kehästä, kerta ne KL varaosilta löytyy, eikä maksa maltaita.
Nuo mustennetut koodit hieman mystisiä, voivatko olla seurausta siitä että esim yksi anturi puuttuu kontrolleriverkosta?
Ja olikos näissä ABS kehiä vaihtaessa jotain erikoista?
Toki jos tässä nyt ollaan ihan hakoteillä, niin saa vinkkaista järkevämmästä tavasta toimia!

Kiitosta etukäteen!