Kiitos paljon kaikille vastanneille, paljon hyviä vihjeitä jumipulttien irroitukseen.
Sitten tämä oma jarruremppa, mikä jatkui tänään ja ilmeisesti tuli valmiiksikin. Auto pysähtyy ja mikään pyörä eikä käsijarru ole jumissa, eikä haise palaneellekaan, ainakaan vielä.
Eli tulihan taas hölmöiltyä enemmänkin. Tuli sotkettua kunnolla, mikä se liukupultti onkaan. Oheisessa kuvassa olevia Torx-päisiä ruuveja tuli kiillotettua kuusiopäällä oikein huolella ja näillähän ei ole mitään tekemistä itse jarrupalojen vaihdon kanssa. Ennen pulttipyssyn huudatusta olis varmaan kannattanut kurkistaa jarruasetelman kääntöpuolelle, eikä vaan näppituntumalla kiertää vääriä ruuveja auki, ja etenkin jättää remonttikaljojen juonti vasta valmiin rempan jälkeen

Avaimet mitä tähän hommaan sitten tarvittiin:
Etujarrut:
7mm kuusioavain malli HD liukutappien irrotukseen ja vahvapäinen vääntörauta/iso meisseli, millä saa jousiasetelman auki, vasara tai moska voi olla hyvänä apuna, ja joku liimauspuristimen näköinen, millä saa jarrumännän varovasti(!) painettua sisään.
Takajarru:
13mm lenkkiavain, 15mm kiintoavain ei-lenkki, piuhaa & 9V..12V patteri käsijarrun avaamiseen, jos sattuu sähköinen olemaan. Liittimen varovainen avaaminen, pieni meisseli tms. millä sähköliittimen muoviklipareen saa auki. Liittimen vasempaan nastaan + ja oikea -, niin pitäs pyöriä sähkömoottori oikein päin. 10...15s pyöritystä ja männän joutuu painamaan sisään käsin-puristimella myös. Pelkkä sähkömoottorin huudatus ei riitä.
Eli kun tietää mitä tekee, niin ei ole kovin kummoinen juttu...
Ainakin oikeat irrotettavat osat kannattaa varmistaa ennenkuin jytyyttää ruuveja hakkaavilla koneilla.
Jossain varoiteltiin, että Volvon pääsylinterissä saa tiivisterenkaat/kumit lupsahtamaan "ympäri", kun jarrumäntiä painaa pyörän jarrusylinterin sisään. Ja siitä sitten seurauksena jarruton auto. Mutta tälläkertaa(kaan) ei käynyt näin, kun oikein varovasti painoi männät sisään.
Nyt autolla 397kkm mittarissa. Milloin Volvon jarrupääsylinteri on vaihokunnossa noin yleensä?
