Autoracing  KL-varaosat

Autossa vika kiihdyttäessä/koodinluku/vikakoodi P0244

  • 9 Vastauksia
  • 2027 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J.S V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Auto 2003 D5 V70.
Tänä talvena on ilmaantunut ongelma, että pakkaskeleillä kiihdytettäessä maantievauhtiin (pidempi veto) tulee välillä moottori järjestelmä vaatii huollon -teksti.
Auto menee limp modeen joka poistuu sammuttamalla auton ja käynnistämällä uudestaan.
Olen putsannut kerran map anturin, joka on siinä välijäähdyttimessä kiinni. Minusta sen jälkeen vaikka miten antoi kenkää ei vähään aikaan herjaillut.

Nyt on taas herjannut ja hankin tässä välissä elekmalta icarsoft vol 2.0 volvo/vikakoodin lukija.
Vikakoodi oli muistiin jäänyt ja se oli P0244 turbocharger wastegate solenoid.
Mitä tämä tarkoittaa?

En löytänyt koodia lukulaitteen mukana tulleesta Volvon vikakoodiluettelosta
Lisäksi en päässyt vikakoodinlukijalla lukemaan kaikkia merkkikohtaisia valikkoja vaan yleisvalikosta löytyi tuo koodi.
Eli siis kun tuossa lukijalla valitaan autoksi Volvo tai Saab ja malli/vuosimalli niin sieltä valikosta en vikakoodeja löytänyt enkä päässyt joka valikkoon.
Yleisnäytöltä punaisella ympyröidyn valikon takaa sain tuola vikakoodin näkyviin.

Osaako joku kertoa tuosta viasta tarkemmin ja osaako kertoa tuosta lukulaitteesta/sen käytöstä?







« Viimeksi muokattu: 18.01.2022, 22:28:32 kirjoittanut J.S V70 »
XC70 -15 D5 & V70 -03 D5

Poissa Rautakopra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Autossa vika kiihdyttäessä/koodinluku/vikakoodi P0244
« Vastaus #1 : 18.01.2022, 22:33:23 »
Morjensta.

Ei ole tuo vikakoodinlukija tuttu, mutta ilmeisesti ahtopaineen säätöventtiiliin liittyvä koodihan tuo näyttäisi olevan. Solenoidi on aika pienen purun jälkeen käsissä tarkastettavissa. Tässä löytyi youtubesta ihan näppärä ohjevideo puhdistusta varten. https://www.youtube.com/watch?v=BPtABczQk3E

Omasta D5:sta olen kerran tuon putsannut ja jonkun verran röpöä siellä suodatinverkossa muistini mukaan olikin.

Voihan se olla ettei tuo sinun vikasi suoraan tuohon liity tai pelkällä putsauksella tule kuntoon, mutta tuosta ainakin ite lähtisin liikenteeseen. Samalla vaivaa kannattaa kaikki muutkin alipaineputket ja liitokset katsella läpi.
« Viimeksi muokattu: 18.01.2022, 22:35:04 kirjoittanut Rautakopra »

Poissa J.S V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Autossa vika kiihdyttäessä/koodinluku/vikakoodi P0244
« Vastaus #2 : 18.01.2022, 22:44:18 »
Ok, kiitos.
Pitää kokeilla putsausta. Onko tuota pötikkää saatavissa hyllystä uutena ja mihin hintaan eli jos kokeilee suoraan uuden vaihtaa tilalle?

Alipainevuodoista sen verran, että onko yleiskattavasti seuraava testi sellainen että se paljastaisi kaikki alipaineeseen liittyvät vuodot, kun ilmanputsarin kyljessä on kiinni klipsillä TCV mihin tulee alipaineletku ja kun letkun irroittaa ja imu tuntuu sormessa niin kaikki on on? Vai onko muita vastaavia/vastaavasti kokeiltavia paikkoja?
XC70 -15 D5 & V70 -03 D5

Poissa J.S V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Autossa vika kiihdyttäessä/koodinluku/vikakoodi P0244
« Vastaus #3 : 18.01.2022, 23:20:44 »
Lueskelin foorumia ja käytin hakutoimintoa ja sieltä osui silmiin, että P0244 olisi ECM-6805 vikakoodi ja että jollain oli käynyt näin:


Omasta vuosien kokemuksesta voin sanoa, että muistakaa antaa noille juuttuvasiipisille kenkää... Omassa D5:ssa on kahdesti ollut tuota samaa ahtopaineen säätelyongelmaa. Molemmilla kerroilla ongelmat alkoivat kun auto oli pitemmän jakson vain vaimon käytössä :)  Ja kummallakin kerralla ongelmat ovat poistuneet kun on käynyt ajamassa reilun pätkän motaria kolmosvaihteella kierrokset punarajalla. Ja tämän 'puhdistusoperaation' jälkeen kun muistaa ennaltaehkäisevästi vetäistä reippaita kiihdytyksiä silloin tällöin, niin ongelma ei toistu. Taloudellisesta ajotyylistä viis, kunhan ei ala temppuilemaan - nimittäin tuo nilkutusmoodiin tippuminen kesken ohituksen, jolloin se tyypillisesti tapahtuu, ei ole kivaa...

No tämä juuri minullakin on käynyt, että vaimollahan tuo auto on käytössä ollut nyt tämän talven suurimmalta osin, olen käynyt silloin tällöin vain tuolla ajamassa.

Minun koodinlukijan mukanatulleen vihkon mukaan ECM-6805 olisi Turbocharger (TC) control valve - Turboahtimen ohjausventtiili
« Viimeksi muokattu: 18.01.2022, 23:24:15 kirjoittanut J.S V70 »
XC70 -15 D5 & V70 -03 D5

Poissa Rautakopra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Autossa vika kiihdyttäessä/koodinluku/vikakoodi P0244
« Vastaus #4 : 19.01.2022, 06:54:23 »
Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta luulisi että jumittavat turbon siivetkin voisi tuohon ahtopaineen ohjaukseen liittyvää herjaa heittävän. Jos on pidemmän aikaa on auto ollut kovinkin yli nätillä ajolla, niin se ainakin olisi ihan loogista.

Alipainevuotoja voi toki tuolla kuvailemallasi tyylillä lähteä metsästämään. Näissä ei kuitenkaan niin paljoa noita alipaineputkia ole, että itse olen ihan putket ja liitosholkit irrottamalla tutkinut. Yhdessäkin Opeliksessa vastaavanlaista vikatilaan potkimista aiheutti ahtopaineen säädön alipaineputken liitosholkki. Oli niin sopivasti halki, että välillä piti ja välillä letku taas siirtyi ja vuosi jälleen. Tuonkin löysi vasta kun purki  tutkittavaksi.

Jos alipainetta tuntuu katoavan ja linjasto näyttää ehjältä, niin kannattaa kokeilla heittää testilenkkiä moottorin tukityynyille menevä letku tulpattuna, niidenkin kauttakin kun alipaine osaa karata tyynyn ollessa rikki.

Tuota ahtopaineen säätöventtiiliä ei näyttänyt äkkiseltään esim. motonetin haku tuntevan. Voihan tuo jonkun verran hyllyltä haettuna maksaa, joten nuo muut testit tekisin ite ennen osan vaihtoa.

Toivotaan että auto tulee kuntoon ihan vaikka tuolla alemman viestin karstanpoisto vinkillä!  :)

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6408
Vs: Autossa vika kiihdyttäessä/koodinluku/vikakoodi P0244
« Vastaus #5 : 19.01.2022, 09:16:13 »
Jos pakkaskeleillä ahdistaa niin onhan myös dieselsuodatin vaihdettu?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa J.S V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Autossa vika kiihdyttäessä/koodinluku/vikakoodi P0244
« Vastaus #6 : 19.01.2022, 09:29:54 »
Jos pakkaskeleillä ahdistaa niin onhan myös dieselsuodatin vaihdettu?
Kyllä, syksyn alussa ennakoivasti talvea varten vaihdettu.
XC70 -15 D5 & V70 -03 D5

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6653
  • Global alligator
Vs: Autossa vika kiihdyttäessä/koodinluku/vikakoodi P0244
« Vastaus #7 : 19.01.2022, 09:44:44 »
Kannattaa siinä lukijassa käyttää auton valinnassa sitä automaattihakua.

Jos ei jotain pääse lukemaan niin sitä ei varmaan autossa ole.
ECM read codes ja varmasti piuha hyvin kiinni ja virta päällä koko ajan, 2 asennossa.

Jos ei onnaa ja ostit elekmalta, soita sinne kyllä ne neuvoo tai sitten vaihdetaan lukija uuteen.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa J.S V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: Autossa vika kiihdyttäessä/koodinluku/vikakoodi P0244
« Vastaus #8 : 19.01.2022, 14:17:27 »
Kannattaa siinä lukijassa käyttää auton valinnassa sitä automaattihakua.

Jos ei jotain pääse lukemaan niin sitä ei varmaan autossa ole.
ECM read codes ja varmasti piuha hyvin kiinni ja virta päällä koko ajan, 2 asennossa.

Jos ei onnaa ja ostit elekmalta, soita sinne kyllä ne neuvoo tai sitten vaihdetaan lukija uuteen.


Täytyy koittaa vielä.
Sinällään tuli kyllä olo, että meni rahat hukkaan kun merkille tarkoitettu lukulaite ei toimi kunnolla. Ajattelin jo että paskan myivät.
XC70 -15 D5 & V70 -03 D5

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6653
  • Global alligator
Vs: Autossa vika kiihdyttäessä/koodinluku/vikakoodi P0244
« Vastaus #9 : 19.01.2022, 19:57:39 »
Meillä on noita bensoja, ei ole toiminnassa valittamista ollut.
Joskus on valittanut tuota yhteyden puutetta mutta sekin ollut oma moka kun räplätessä jäänyt avain ykkösasentoon. :facepalm:
Plussaa iso näyttö ja napakat napit vrt noihin alta satasen lukijoihin ja huom. Made in usa... :P
Haukkunut hintansa hyvin takaisin ja säästänyt turhalta itkupotku raivarilta.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

Proturbo  Autodiagnoosi