Viime aikoina ajomäärä on lisääntynyt suht paljon ja nykyisillä polttoaineenhinnoilla voisi rahaa käyttää vähän muuhunkin kuin E85:n ostoon

D24T ei ole itseä juurikaan houkutellut vaikka niitäkin on muutama ollut ajossa ja vetotapakin olisi "oikea". Ainoa vaihtoehto korvikkeeksi oli D5 nelikko manuaalina. Tarjonta ei ole suurta ja halvinhan se oli ostettava, ajettukin vasta 497tkm

Myyjän mukaan ei kannattaisi lähteä ajamaan kovin pitkälle ykkösen ja pakin kytkeytymisongelmien takia, mutta luetun ja puhutun perusteella ei vaikuttanut mitenkään pahalle ja nelikonkin pitäisi toimia. Kulmamies kävi suorittamassa tutustumisen tuotteeseen

sen jälkeen kun myyjän kanssa oli jo hinnasta päästy sopuun ja senkin perusteella auto vaikutti sopivalta. Lämppärinmoottori ei lähtenyt kolistelemallakaan toimimaan joten otin purkuraadosta toisen mukaan.
Viikko sitten sunnuntaina käytiin hakemassa. Kuvissa näytti siivolta sisältä ja päältä ja niin myös luonnossa. Tottakai jotain pientä hommaa on. Vähän lumien putsailua, vaihdoin lämppärinmoottorin, samassa yhteydessä raitisilmansuodattimen sekä pyyhkijänsulat ja lähdettiin 450km mittaiselle paluumatkalle joka sekin sujui ongelmitta.


Varustelistalla on xenonit, parkkitutka, spaceball, Ardic ja musta puolinahkasisusta kontin suojaverholla. Tuotu Suomeen 2010. Huoltohistoriaa oli merkitty jonkin verran ja puheiden mukaan edellisen omistajan aikana tehty lähinnä ylläpitohuoltoja. Haldex pumppu ja suodatin on ulkonäön perusteella vaihdettu joskus, siitäkin on jo aikaa. Oli jäänyt viime syksynä pois käytöstä kun jostain syystä ykkönen tai pakki ei olleet menneet päälle ja oli hevoskärri hevosineen perässä. Liekö eksynyt ilmakupla tai kytkinlevy takertunut boorilla. Kytkin tuntuu kuitenkin aivan normaalilta.
Nelikko toimii, Ardicin ohjainlaitteessa on luultavasti vikaa(ei yhteyttä ja sulake palaa auton ollessa käynnissä), parkkitutka ei toimi koska pakkivalokytkin on rikki(siitä on myös yksi anturi rikki), vain oikea sivupeili taittuu napista ja etutukivarsien helat alkaa olemaan vaihtokunnossa. Oikealta edestä tullut kova kolina johtui siitä että yläpään sakaramutteri oli noin sentin auki

Oikea etujarruletku oli kierteellä, joku jarruja rassannut kääntänyt satulaa kierroksen ja jättänyt sen tarkemmin katsomatta miten letku jää. Oikea takaovi ja takakylki on maalattu joskus uusiksi ja pinta on mattaantunut. Pesurinmoottori pyörii mutta mitään ei tule, onkohan jäätynyt ja siipi irronnut.
Viikon aikana kilsoja on tullut hakureissu mukaanlukien 1200 ja hyvin se on kuljettanut. Samaan aikaan olen tehnyt suht laajan perushuollon josta oikeastaan puuttuu enää booriholkin ja nelikon öljyjen vaihto.
Huoltolistaan kuuluu:
- Vasen alapallo ja etulinnunluu.
- Moottoriöljyt ja suodatin, polttoainesuodatin, ilmansuodatin.
- Jakopää, apulaitehihna ja yksi ohjainrulla. Apulaitehihnankiristin oli jumissa seisonnan jäljiltä, toista ei ollut laittaa tilalle joten irrotusöljyä sisään ja sen sai nitkuteltua takaisin herkäksi. Jakohihnan kiristinrulla oli
kuiva, vaikka on vaihdettu -18(valmistettu 7/17) ja ajettu noin 110tkm.
- Ajovalojen kiillotus. Vasemmasta tuli aivan hyvä, oikea oli sisältä pinttynyt pilalle ulkonurkkaan tulleen osuman takia. Vaihdoin paremman polttimon oikealta vasemmalle jotta saa suurimman hyödyn irti hyvästä valosta. cc57:lta löytyi siisti umpio jossa oli kaiken lisäksi yhtä hyvä xenon kuin autossa ollut. Kiillotin "uuden" umpion vaihdon jälkeen ja nyt näkee lähivaloillakin jotain eikä ole silmäpuoli. Vielä parempaa jos haluaa, niin uudet pinnat ja polttimot jossain vaiheessa. Umpionvaihdon yhteydessä vetäisin lokasuojannurkkaa ulospäin sen verran, että on samassa linjassa puskurin kanssa.


Mikä valokuvio?


- Laitoin keulaan nykyaikaista valotekniikkaa halvalla löytyneiden Hella FF200 ref37,5 muodossa ja niihin Osram Night Breakerit.
- Perjantai-illan viihteenä nostimien ja keinujen vaihto. Koneessa oli lievä naputus josta oli Kulmamiehenkin kanssa puhetta ja halusin pelata varman päälle enkä ajaa niin pitkään kunnes ääni pahenee. Onneksi suuttimia ei tarvinnut taistella irti vaan lähtivät todella helposti. Moottorin mekaaniset äänet hiljentyivät todella paljon, millonkohan viimeksi kuullut noin nätisti käyvän D5:n

Samalla putsailin imusarjan sisältä ja sai liimattua uusiksi koska saumassa oli pari pientä vuotoa. Löytyi myös pakovuoto EGR:n ja pakosarjalta tulevan putken laipasta.


Lauantaina olikin oikeasti tarve nelikolle kun joutui puskemaan ~25m matkan osin umpeen tuiskuttanutta keskellä peltoa menevää tietä. Vanteissa oli sen jäljiltä jotain:

Lähtee käymään kylmiltään -17 pakkasellakin kakistelematta ja lämpöä piisaa sisälle ilman keulan peittämistä. Ardicin kunnostus ja letkulämmittimen asennus on molemmat listalla.
Ulkokuvia voisi ottaa kunhan jossain välissä saa pestyä. Jotain isompaakin laitoa on näkyvissä. Pääsee purkamaan laatikon kunhan keväämmällä jättää seisomaan, koska alkoi sylkemään kutosta pois päältä. Kovin suurta haittaa siitä ei ole kuin hyvin pieni lisä kulutukseen. Saattaa olla ongelma kytkentärenkaassa tai siirtäjässä, vitonenhan ei mene paikallaan ollessa päälle. Voi vahvasti harkita uutta kytkintä ja vauhtipyörää samaan yhteyteen.