RallyBaron  Samppasport

V70 VVT ajoitus

  • 11 Vastauksia
  • 3644 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mainiomanu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
V70 VVT ajoitus
« : 27.02.2022, 14:48:49 »
Tere taas. Korjausopas ei vastausta tähän anna enkä googlesta satavarman oloista tietoa löytänyt; Otetaanko vvt pyörän löysät vasta- vai myötäpäivään kun hihnaa laitetaan paikalleen? Kampuran merkki ja nokkien urat oikeassa asennossa, nyt pitäisi tietää kumpaan reunaan nuo vvt pyörän välykset säädetään?

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1802
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: V70 VVT ajoitus
« Vastaus #1 : 27.02.2022, 15:30:40 »
Myötäpäivään käännät pyörät ja siihen merkit kohdilleen ja sitten hihna paikalleen
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6648
  • Global alligator
Vs: V70 VVT ajoitus
« Vastaus #2 : 27.02.2022, 15:40:58 »
Jep, käännät siis jousen kireelle... :)

Vai ootko mennyt löysäämään ne pikkuruuvit jotka pitää sen keskiön paikallaan. :knuppel2:

Nii ja mikä kone ja auton vm?
« Viimeksi muokattu: 27.02.2022, 15:44:44 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Mainiomanu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 VVT ajoitus
« Vastaus #3 : 27.02.2022, 22:53:17 »
Jep, käännät siis jousen kireelle... :)

Vai ootko mennyt löysäämään ne pikkuruuvit jotka pitää sen keskiön paikallaan. :knuppel2:

Nii ja mikä kone ja auton vm?

Vm00 b5244s, 2,4. Varaosa kannen mukana tulee nokat ja myyjä purkanut nokkapyörät irti akseleista. Tuskin on niihin pieniin pultteihin koskenut. Eli eli onko homma niinkin yksinkertainen että vvt pyörä akselille, pultti oikeaan momenttiin, kaikki ajoituksmerkit kohdilleen ja vvt pyörästä löysät myötäpäivään. Hihna kiinni ja kovaa ajoa?  ???

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6648
  • Global alligator
Vs: V70 VVT ajoitus
« Vastaus #4 : 28.02.2022, 14:07:10 »
Löysät pois niin että silloin on merkki kohdillaan kun pyörä on käännettynä myötäpäivään jousivoimaa vasten toppariin asti ja sit hihna paikalleen.
Pari kierrosta käsin pyörittäen konetta ja merkkien tarkistus.

Paremmin en osaa selittää.

Vähä elävää kuvaa... https://youtu.be/o4uLvH151-c
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Mainiomanu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 VVT ajoitus
« Vastaus #5 : 28.02.2022, 18:59:06 »
Löysät pois niin että silloin on merkki kohdillaan kun pyörä on käännettynä myötäpäivään jousivoimaa vasten toppariin asti ja sit hihna paikalleen.
Pari kierrosta käsin pyörittäen konetta ja merkkien tarkistus.

Paremmin en osaa selittää.

Vähä elävää kuvaa... https://youtu.be/o4uLvH151-c

Joo selvensi, kiitos. Mutta heräsi pelko/epäilys kun eihän mulla ole hajuakaan missä asennossa vvt-pyörä kuuluu akselilla olla, kun käsitin että riittää että nokkien ja kampuran ajoitus on oikein ja sitten vaan välykset vvt:stä myötäpäivään. Eli mulla ei ole minkäänlaisia merkkejä missä asennossa vvt on aksiaalisesti ollut nokka-akselilla.  :buck2: Tuntuu nyt taas siltä että alettiin remontoimaan ennenkuin oli selvillä mitä tehdään ja miten tehdään  ::)

Poissa Mainiomanu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 VVT ajoitus
« Vastaus #6 : 28.02.2022, 19:10:40 »
Pahoittelen spämmiä, siinä itse vvt-pyörässä taitaa olla valmistajan stanssaama merkki joka pitää osua jakopään suojassa olevan merkin kanssa kohdilleen, silloin kun nokat oikeassa asennossa. Nyt tais aueta mullekin, kyllä se sieltä tulee kun vähän potkii.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6648
  • Global alligator
Vs: V70 VVT ajoitus
« Vastaus #7 : 28.02.2022, 19:51:33 »
No joo, siitä ohuesta urastahan se katotaan, mikä siinä hammaskehän reunassa on.
 :nuhtelu Potkitaan kohta lisää jos ei muuten...
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1802
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: V70 VVT ajoitus
« Vastaus #8 : 05.03.2022, 09:48:13 »
Pahoittelen spämmiä, siinä itse vvt-pyörässä taitaa olla valmistajan stanssaama merkki joka pitää osua jakopään suojassa olevan merkin kanssa kohdilleen, silloin kun nokat oikeassa asennossa. Nyt tais aueta mullekin, kyllä se sieltä tulee kun vähän potkii.


Väännetäänpäs nyt rautalangasta... ;D

Eli lukitset nokka-akselit takapäistä, urat kannen mukaisesti vaakatasoon. Imunokan ura taisi olla keskitason yläpuolella ja pakonokan ura alapuolella.
Sen jälkeen on periaatteessa ihan sama mihin kohtaan kiristät vvt-pyörän, koska kun se on kireellä niin sitten käännät löysät pois myötäpäivään ja hihna paikalleen. Voit siihen sitten piirtää vaikka maalitussilla uuden merkin esim. jakokoppaan jos haluat, koska tärkeintä on vain se, että vvt:stä otetaan ne löysät ja oikeaan suuntaan.
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa Mainiomanu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 VVT ajoitus
« Vastaus #9 : 07.03.2022, 08:48:48 »
Kiitos rautalangasta. Eli näyttäs siltä että kansiremontti oli lähes onnistunut. Ja vvt ajoitus näyttäs pelaavan kans nätisti. Auto kuitenkin käy huonosti tyhjäkäynnillä ja antoi koodit p0300 ja p1670. Ajossa toimii normaalisti. Jostain luin että p1670 viittais ajonestoon mutta mutta.. auto kuitenkin pysyy käynnissä, tyhjäkäynnillä meinaa sammua ja kierrokset seilaa 500-1100rpm välillä. Tuo p0300 on vissiin missfire, ja se nyt voi johtua miljoonasta asiasta, tiedän. Ideoita kellään?

Niin ja huohottaa runsaasti, höyryää öljytikun aukosta kun tikun nostaa pois. Oisko öljyloukku/letkut tukossa? Ei ollut tälläistä ongelmaa ennen remonttia...
« Viimeksi muokattu: 07.03.2022, 14:38:02 kirjoittanut Mainiomanu »

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1802
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: V70 VVT ajoitus
« Vastaus #10 : 08.03.2022, 22:32:40 »
Kiitos rautalangasta. Eli näyttäs siltä että kansiremontti oli lähes onnistunut. Ja vvt ajoitus näyttäs pelaavan kans nätisti. Auto kuitenkin käy huonosti tyhjäkäynnillä ja antoi koodit p0300 ja p1670. Ajossa toimii normaalisti. Jostain luin että p1670 viittais ajonestoon mutta mutta.. auto kuitenkin pysyy käynnissä, tyhjäkäynnillä meinaa sammua ja kierrokset seilaa 500-1100rpm välillä. Tuo p0300 on vissiin missfire, ja se nyt voi johtua miljoonasta asiasta, tiedän. Ideoita kellään?

Niin ja huohottaa runsaasti, höyryää öljytikun aukosta kun tikun nostaa pois. Oisko öljyloukku/letkut tukossa? Ei ollut tälläistä ongelmaa ennen remonttia...

Joo, tsekkaappas se huohotinpömpeli imusarjan alta+sen putket ja samalla ne lohkoon menevät reiät, että ovat auki.
Oisko joku puolista viallinen, esim. se kumitutti puolan päässä haljennut ja nyt iskee kipinää maihin välillä ja onko sullat tulpat missä kunnossa?
« Viimeksi muokattu: 08.03.2022, 22:36:02 kirjoittanut arska11 »
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa Mainiomanu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 VVT ajoitus
« Vastaus #11 : 13.03.2022, 20:36:31 »
Joo, tsekkaappas se huohotinpömpeli imusarjan alta+sen putket ja samalla ne lohkoon menevät reiät, että ovat auki.
Oisko joku puolista viallinen, esim. se kumitutti puolan päässä haljennut ja nyt iskee kipinää maihin välillä ja onko sullat tulpat missä kunnossa?

Missfire-koodi hävisi tulppien vaihdolla. Mutta vielä tyhjäkäynti takkuaa ja tänään taisi kampuran stefasta työntää öljyt läpi. Muuta en keksi kuin paineen koneen sisällä, eli viittaisi tosiaan huohotus vikaan. Eikös järjestelmässä pitäisi olla alipaine, eli öljytikun reijästä pitäisi imeä eikä puhaltaa? Purin tuon öljyloukun ja sen letkut ja putsasin hirveillä liuotinmyrkyillä ja paineilmalla. Ei auttanut. Antaa vikakoodia P1672. Uskaltaako niitä huohottimen reikiä lohkossa puhaltaa paineilmalla? 

Öljyloukku ei tuntunut olevan tukossa, siitä ja kaikista letkuista lirisi kyllä pesumyrkyt ja paineilma nätisti läpi. Voiko vaan olla että kone on niin väljä... Ja sellainenkin hassu juttu 200km ajetut öljyt on vieläkin täysin kirkkaat, yleensä mennyt kyllä ekan käynnistyksen jälkeen tummiksi kun sekoittuu vanhoihin jäämiin.  Kiertääkö siellä öljy ollenkaan??  ;D
« Viimeksi muokattu: 13.03.2022, 21:30:37 kirjoittanut Mainiomanu »

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy