Futurez  Kulkukoira

Sähköisen ohj.tehostajan vaihto s80 II

  • 11 Vastauksia
  • 1882 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Unique387

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi / s80 p3 2.5t
Sähköisen ohj.tehostajan vaihto s80 II
« : 29.05.2022, 11:59:44 »
Tervehdys rasvanäpit.  Onko työläs/hinnakas s80 2008 II vaihtaa/vaihdattaa sähköinen ohjaustehostaja moiseen?  Ymmärtääkseni siinä vaihtuisi vain se pumppu sähkötoimiseksi ja mihinkään ohjausakseliin tai itse rattiinkaan ei tarvis kajota. -10 mallista asti kuulemma on jo sähköinen mutta kun tämä sattui olemaan se neekerimalli niin siitä saa kärsiä koko kroppa
s80 2,5t -08, 745GLT -89, 740GL -89, 360GL -89, 242 viistonokka -75.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6841
  • Global alligator
Vs: Sähköisen ohj.tehostajan vaihto s80 II
« Vastaus #1 : 29.05.2022, 14:42:28 »
En mitään varmaksi sano mutta taitaa olla melkomoinen savotta.
Sähköisessä se tehostus riippuu nopeudesta ja ratin kääntämisen nopeudesta.
Liekö sillä autolla aivoja ja johtoja sellaiseen?

Saako kysyä mikä laittaa haluamaan sähköistä?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Unique387

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi / s80 p3 2.5t
Vs: Sähköisen ohj.tehostajan vaihto s80 II
« Vastaus #2 : 29.05.2022, 15:33:42 »
Risa ranne, lopullisesti. Tässähän on se perinteinen hydraulipumppuineen, hihnoineen. Pihoissa, parkki ruuduissa pyörittäessä käytännössä tyhjäkäynnillä, tehostus on olematonta. Maantiellä ei ole mitään vaivaa. Pari edellistä oli sähköisellä (vag,honda). Kyllä jäi kaipaamaan. Ja vielä liukas ratti.
s80 2,5t -08, 745GLT -89, 740GL -89, 360GL -89, 242 viistonokka -75.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4224
Vs: Sähköisen ohj.tehostajan vaihto s80 II
« Vastaus #3 : 30.05.2022, 05:45:31 »
Vaihda ehjä pumppu siihen niin muuttuu taas kevyeksi. Sähköhydr. vs. hydraulinen ei ole mitään eroa tehostusvoimassa jos molemmat on kunnossa.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6841
  • Global alligator
Vs: Sähköisen ohj.tehostajan vaihto s80 II
« Vastaus #4 : 30.05.2022, 08:50:01 »
Joo, usein nesteiden vaihtokin keventää kääntöä.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Unique387

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi / s80 p3 2.5t
Vs: Sähköisen ohj.tehostajan vaihto s80 II
« Vastaus #5 : 30.05.2022, 12:21:44 »
Just vaihdettu uusi pumppu ja tietysti samalla nesteet. Ei tullut mitään eroa edelliseen. Jolla kans oli ajettu sentään vain 150000km.Renkaat on 215/60 16 ja paineeet kohdillaan. Kuten sanottu mun risalle ranteelle tyhjäkäynnillä ja parkkiruuduissa ei ole riittävän herkkä. Tyhjäkäyntiä ei oikein viitsi nostaa kun on automaatti. Sähköisillä, kaikilla mitä olen kokeillu, ei ole mitään ongelmaa. Summum varusteltunahan näissä pystyi itse valitsemaan 3 eri herkkyyttä. Liekö on silloin sama pumppu käytössä, en tiedä. Joku tietäjä tietäisi.

Tuli juuri mieleen että kai sitä tyhjäkäyntiä vois sentään nykyisestä 700 kokeilla edes 800 sataan nostaa? Ryömimäänhän se tietysti pyrkii enemmän.
« Viimeksi muokattu: 30.05.2022, 13:02:12 kirjoittanut Unique387 »
s80 2,5t -08, 745GLT -89, 740GL -89, 360GL -89, 242 viistonokka -75.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12755
Vs: Sähköisen ohj.tehostajan vaihto s80 II
« Vastaus #6 : 30.05.2022, 13:03:15 »
3 asentoinen ohjaustehostus ollut kaikissa varustetasoissa muistaakseni lisävaruste.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Unique387

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi / s80 p3 2.5t
Vs: Sähköisen ohj.tehostajan vaihto s80 II
« Vastaus #7 : 30.05.2022, 15:25:18 »
Joo, valinnais-/lisävaruste ollut. Mutta kiinnostais tietää että miten ne eri herkkyydet on saatu aikaiseksi? Tarvitaanko siihen erilainen pumppu vai samaa pumppua jotenkin ruuvailemalla?  Eri paineista luulis olevan kysymys. Mutta sitä maallikko luulee niin paljon . . .
s80 2,5t -08, 745GLT -89, 740GL -89, 360GL -89, 242 viistonokka -75.

Poissa Unique387

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi / s80 p3 2.5t
Vs: Sähköisen ohj.tehostajan vaihto s80 II
« Vastaus #8 : 02.06.2022, 17:19:40 »
Vielä asian tietäviltä olisin kysynyt että kun näitä on kolme eri herkkyyttä ohjaustehostajaan mahdollista säätää, joissain autoissa. Niin onko autoissa kuitenkin mahdollisesti sama pumppu? Vai miten ne erot saadaan aikaiseksi? Kuinka Volvo sen tekee?

Juuri jostain luin että herkimmällä asetuksella kaverin tehostus oli ollut todella kevyt ruuvailla.
« Viimeksi muokattu: 02.06.2022, 19:23:51 kirjoittanut Unique387 »
s80 2,5t -08, 745GLT -89, 740GL -89, 360GL -89, 242 viistonokka -75.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1501
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköisen ohj.tehostajan vaihto s80 II
« Vastaus #9 : 04.06.2022, 14:51:06 »
Ei siitä millään saa oikean sähkötehostimen veroista, ei ainakaan helpolla. Mutta väitän että joku on rikki mikäli kierrosten nosto vaikuttaa tehostukseen, jos kerran pumppu on uusi niin ohjausvaihde silloin laskee paineet läpi.
V70 D5A AWD -08
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Unique387

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi / s80 p3 2.5t
Vs: Sähköisen ohj.tehostajan vaihto s80 II
« Vastaus #10 : 07.06.2022, 20:53:50 »
Joo, se oli vaan ajatus kokeilla vähän nostaa tyhjäkäyntiä. En ole nostanut. Ja ei kai näistä ihan rukarilla pysty edes nostamaan niinkuin ennenvanhaan. Eikös näissä toimi sähköisesti ”kaasukin”. Ei ainekaan ulkoisia vuotoja missään ja sentään ”vaan”150t. ajettu niin en oikeen uskois että se risa on.
kaveri edellä vakuutti että  ”sähköhydr. vs. hydraulinen ei ole mitään eroa tehostusvoimassa jos molemmat on kunnossa”. Varmaakin näin. Kun saisi lopulta jostain sen tiedon että kuinka ne 3 eri tehostustuntumaa siinä ”paremmassa mallissa” saadaan aikaiseksi? Painettako järjestelmässä muuttamalla?
Vai vaatiiko se silloin peräti erilaisen pumpun?

Kyllä se joku Joulu vielä selviää.
s80 2,5t -08, 745GLT -89, 740GL -89, 360GL -89, 242 viistonokka -75.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1501
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköisen ohj.tehostajan vaihto s80 II
« Vastaus #11 : 07.06.2022, 21:12:46 »
Tietääkseni painetta muutetaan muuttuvan tehostuksen kanssa. Muutos tehdään uskoakseni ohjausvaihteen päässä. Siinä pumpussa taitaa lukea se painearvo jossain kohdin. Ja useampi pumppu on ollut vaihtokunnossa alle 200tkm, ei tämä nykyinen öljy tunnu olevan hyvä pitkäikäisyyden kannalta.

Tehostusvoimassa ei varmastikaan ole eroa sähköisen ja hydraulisen välillä, mutta siinä tuntumassa on, täyssähköisen(rattiakselilla, ei lainkaan öljyä missään) hyväksi, omasta kokemuksesta.
V70 D5A AWD -08
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

 

Futurez  Kulkukoira