Viimeisimmän
965:n lähdettyä pihasta sen ostajan kanssa oli puhetta, että 965:n syrjäyttämä 170hv 850 olisi joutilaana ja pienen harkinnan jälkeen kävin hakemassa se pois. Tähän tilanteeseen päädyin ihan vaan ImportTuningin takia ajatuksesta käydä kiertämässä radalla pääpiirteittäin vakiolla kalustolla(jonka ostohinta on rajattu). Ja koska ImportTuningilla on tarkoitukseen Primera GT, niin mikäpä sen parempi vastine kuin aikansa kilpakumppani BTCC:ssä

Ihan niin suoraviivaisella linjalla ei kuitenkaan päästä tähän pisteeseen, vaan syksyllä ostin ensin -92 170hv sedanin jota meinasin käyttää. Elvyttelin toimintaan eikä katsastukseen kovin kummoisia tarvitse, mutta kuitenkin enemmän teki mieli farkkua. Ja kovempaa käyttöä varten kone olisi ehkä syytä avata, koska männänrenkaat tuntuu jämähtäneen jossain määrin 10 vuoden seisonnan aikana

Nelipulttiset navatkaan ei helpota vanteiden valintaa.

Seuraavaksi alkukeväästä kyselin cc57:lta vieläkö 170hv farkunraato seisoo pihalla ja seisoihan se. "Suoraan ajosta." Käynnistellessä asukit kurkkivat konepellinäänieristeen välistä mitä tapahtuu


Alle 300tkm ajettu -94, lähes uusi kytkin, uusia pyöränlaakereita, jne., seissyt pari vuotta, ei penkkejä ja muutamaa muutakaan osaa. Sinällänsä hyvänoloinen aihio satunnaiseen hupiratailuun. Ruuvasin valot kiinni, teippasin nurkissa pyörineen takaluukun paikalleen, -92:sta kuskinpenkki kiinni ja tarroilla ajamalla kotiin. Hyvin toimi, mutta kannentiivisteviasta oli vähän viitteitä joten hetken mietinnän jälkeen sai jäädä reserviin uudemman oston myötä.
Lopullinen kohde eli -96 on pyörinyt paikkakunnalla vuosia kahdessa perheessä eri käyttäjillä ja sinällänsä ollut aika hyvällä pidolla. Maalipinta luonnollisesti haalistunut ja muuta ajan tuomaa perusjälkeä ympäriinsä. Helmat näyttäisivät olevan vielä ehjät, mutta takasisälokasuojissa oli ihan kunnon reiät. Tuore akku(jonka vaihdoin jo pienempään), laturi ja etupyöränlaakerit sekä ensi vuoden alkuun voimassa oleva katsastus.


Varustelista on aika kattava, mutta ilmastointia tai kattoluukkua ei ole nähty tarpeelliseksi. Nahkasisusta(myyty) mukitelineellisellä kyynärnojalla ja lämmitettävällä takapenkillä, etuovien ilmanohjaimet, keskuslukko kaukosäädöllä ja hälyllä, ajotietokone, vakkari, sähkölasit ja -peilit, etusumarit sekä irrotettava vetokoukku. En muista oliko takaspoileri ollut alunperin vai lisätty myöhemmin.


Heti oston jälkeen otin nosturille ja kävin paikkoja läpi. Auton liikkuessa kuulunut naputus johtui käsijarruvaijerin väärästä linjauksesta eli otti kiinni pyörään ja lyöntipainoon. Katsastuksessa oli tullut huomautus etulinnunluusta. Sen lisäksi molemmat alapallot sekä oikean etutukivarren helat oli väljiä, molemmissa etuiskareissa oli vuotoa ja molemmista etujarruletkuista parin sentin matkalta hieraantunut kudokset näkyviin tolpan kohdalta. Epäilisin ettei kaikki ole ehtinyt tulla katsastuksen jälkeen
Toissa viikolla aloittelin ehostusoperaatiota purkamalla -94:stä kotipihassa etutolpat ja tukivarret pois. Vaihdoin tolppiin uudet madallusjouset, paremmat yläjousituet B-osana ja pihalla siirsin ne -96:een. Madalsin yläjousituen keskiholkkia jotta iskarin yläpää ei anna niin paljoa turhaa joustoa. Paikkojen ollessa auki vaihdoin ylemmät tolpan kiinnityspultit jotta sai camberit maksimiin. Tulipa esiin, että vanha yläjousituki oli myös lievästi räjähtänyt. Olisi ehkä voinut katsastaja huomata senkin. Samalla sai hieman parempikuntoiset etujarrulevyt ja palat. Taakse en laittanutkaan madallusjousia vaan nipsasin paksummalla langalla olevasta vakiosta kaksi kierrosta. Takajarrulevyt ja palat vaihdan vielä, nykyiset on aika urilla.


Koska "luokan sääntöajatelmaan" kuuluu tekniikan pitäminen mekaanisilta osiltaan ja moottorinohjaukseltaan vakiona sekä vaparina, täytyy muuttaa sieltä mistä pystyy. Sisustan kevennys alkoi takapenkin, kontinpohjan verhoilujen ja takalasinpyyhkijänmoottorin poistolla. Jatkoa seurasi takalasinnostimien ja takaovenjohtosarjojen poistumisen myötä.


Alle eksyi pitkään joutavana olleet Galaxyt suht loppuunajetuilla 205/50 Hankookeilla ja ne meni aika pienellä vaivalla. Edessä riitti kaaren vetely ulospäin käsin(siitä iso rako oveen) ja takana kanttien naputtelu. Sopii aika kivasti ulkonäköön. Siinä ja tässä onko helmalinja suorassa vai hieman takakenossa, mutta perästä lähtee vielä painoa pois muutenkin kuin varapyörä ja työkalut.

Muunsin myös E85:lle ja se sujui suoraviivaisesti laittamalla 2.5T/T6 suuttimet. Moottoriöljyt vaihdoin ja kippasin tilalle 5W-50 Valvoline VR1. Ei ole juurikaan kuluttanut näillä ajoilla. Radalle 99-> öljypohja voisi olla ihan hyvä vaihtoehto lämmönvaihtimen takia. Ei tarvitse vaihtaa syyläriä tai laittaa öljyletkuja.
Vähän mietin takaosaston lasien vaihtoa polykarbonaattiin, mutta tässä vaiheessa taidan tyytyä vain helppoon vaihtoehtoon ja takaovenlasien korvaamiseen. Purin -92:sta etuovien veivimekanismit ja eilen vaihdoin ne ovipahveineen sähkölasien tilalle. Harmi ettei tullut punnittua veivimekanismia ennen vaihtoa, hyvin selvä painoero niissä. Jos haluaisi oikeasti kaiken ylimääräinen painon pois, pitäisi purkaa kaikki ylimääräiset johdotkin koska sarjoihin jää kaikenlaista turhaa. Mutta tyydytään tällaiseen vähän puolivillaiseen ratkaisuun
Meinasin tunkea apurungonhelojen väliin kakkoskoppasessa olleet insertit, mutta kokonaisena ei mennyt kuin yhteen. Sen verran tainnut jo keskiholkin päälle muodostunut ruoste kutistaa ilmarakoa. Päädyinpä sitten halkaisemaan yhden insertin kahtia, jolloin sen sai jaettua kahdelle helalle kampeamalla ja tunkemalla vain toiselle puolelle helaa siten, että apurunko tulisi mahdollisimman eteen casterin lisäämiseksi. Kokeilen myös etutukivarrenhelojen siirtoa casterin lisäämiseksi kunhan jossain välissä saa aikaiseksi.
Eilen tuli työstettyä yläpoikkituki konehuoneeseen. Se onkin melkein alkuperäisosista. Vanhaa vesijohtoputkea, pohjaksi 2kpl takavetokutosen apulaitteiden tukijalkoja pikkaisen jyrkemmäksi muotoiltuna ja lattapalat LH:n moottorinohjainlaitteen "suojaraudasta" leikattuna.


Yllättävän hyvä oli ajella jo ennen poikkituen laittoakin ja auttoihan tuki vielä lisää. Eteen säädin pikkaisen aurausta kadulle ja takapään nollaan. Noin muutenkin paljon mieluummin tällä on ajellut nyt kohta kaksi viikkoa kuin kakkoskoppasella. Viime viikonloppunakin tuli noin 660km

Sisustasta lähtee loputkin ekstrapaino kunhan puran verhoilut ja lainaan kupit valkeasta 245:stä tai Englantilaisesta. Sen lisäksi semisliksit alle jonka jälkeen tietää taittuuko se mihinkään. Ei ole kuitenkaan koskaan tullut edes huvikseen yritettyä ajaa etuvedolla kovempaa.
Jos oikeasti haluaisi yrittää, niin kaipaisi myös tiheämpiä välityksiä jolloin B5204S laatikko 4.45 perällä olisi helppo päivitys. Penkitystä olen koettanut sovitella, ensi viikolla voisi olla toiveita kokeilla miten paljon tehoista on karannut. Imusarjan pituuden muutos(VVIS) sentään tuntuisi toimivan ja imuilman esilämmityksen läpän ruuvasin jo jumiin putsarikotelosta.
Ja nyt näitä kamppeita on yhden sijaan kolme. Miten meni noin niin kuin omasta mielestä
