Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

940, b230fk, ei käynnisty

  • 8 Vastauksia
  • 1218 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leku

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
940, b230fk, ei käynnisty
« : 28.07.2022, 02:47:50 »
940 -96 lopetti käynnistymisen toistaiseksi. pari kertaa varoitti niin, että ei lähtenyt käyntiin, mutta kun muutaman tunnin päästä kokeilin uudelleen, niin käynnistyi normaalisti. Viime syksynä kun viimeksi varoitti, niin sen jälkeen ei enää ole lähtenyt yhtään kertaa. Ei edes yritä. Auto odottelee kotopuolessa hiukan kauempana, joten testailu ja kokeilu vie aikaa.

Bensaa tulee jakotukille n. 3 bar paineella. Kaikki tulpat vilkuttelee keltaista startatessa tulpat irtaallaan. Vauhtipyörän kiekka-anturi uusittu varalta. (Tässä ei ole jakajalla toista). Sytkäpääte uusittu. Ei vikakoodeja (1-1-1). Vikadiagnostiikalla kokeilemalla suuttimet naksuttaa... - mutta startatessa ei hörähtele.

Oma arvioni on, että suuttimet eivät jostain syystä startatessa aukene, vaikka testiohjelmalla aukeavatkin.
Onkohan tässä nyt niin, että se on selvästikin LH tai EZK kaput? Vieläkö vika mahtuu johonkin muualle vai alanko hakemaan korvaavaa boxia? (Tai tietysti entinen pitää ensin aukaista ja kattoa mitä se on syönyt).

Poissa Kaasarimakkara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • Ongelmien suhde on vakio
    • Instagram: @redbrick240
Vs: 940, b230fk, ei käynnisty
« Vastaus #1 : 28.07.2022, 06:56:28 »
Voi olla ECUsta suuttimia ohjaava transistori rikki/huonot kontaktit.
Itsellä oli 240 näin eikä suuttimet auenneet. Onneksi ei tarvinnut trankkua vaihtaa, vaan riitti ett tinasi liitokset uudestaan.
Volvo 240 1990

Poissa LAIRA

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: 940, b230fk, ei käynnisty
« Vastaus #2 : 28.07.2022, 09:02:34 »
Mulla on juuri tuo samanvuotinen ja yksi joka aiheutti juuri samat oireet oli tuo suutinrele, joka on siinä vasemmalla yläreunassa sytkäpäätteen vieressä. Motonetissa taitaa olla jollain yleisrele nimikkeellä?
Syitä voi tietysti olla muitakin.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6640
  • Global alligator
Vs: 940, b230fk, ei käynnisty
« Vastaus #3 : 28.07.2022, 09:10:02 »
Sama tuli mieleen ensimmäisenä.
Se on helppo testata jos autossa on ilmastointi, vaihtaa releiden paikkaa keskenään. Jos toimii niin siinähän se sit.

Helppo se rele on kyllä uusikskin tinata.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Leku

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: 940, b230fk, ei käynnisty
« Vastaus #4 : 30.07.2022, 21:24:14 »
Sikäli kun sytkärele on se akun lähellä sytkäpäätteen vierellä oleva johtonipun päässä pellin reunassa oleva pyöreäpinninen nelinapainen rele, niin näyttäisi vastusmittauksen mukaan olevan kunnossa. Akku totaali tyhjä, joten en nyt päässyt vielä varmentmaan, että varmasti toimii. Voisiko tämä kuitenkaan olla syynä nyt kun testiohjelmalla suuttimet naksuu, mutta startatessa ei. Kuvittelen, että virran saanti on molemmissa käyttötavoissa sama, mutta ohjauksessa/komennossa on ero. Se taas viittaisi sytytyksenohjauksen tai polttoaineohjauksen suuntaan.

Tunteeko joku LHta ja Ezkaa tarkemmin, mikä ero testiohjelma komennolla ja starttaus komennolla on HW mielessä? Eli pääsisikö vikakohtaa haarukoimaan tarkemmin?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940, b230fk, ei käynnisty
« Vastaus #5 : 30.07.2022, 22:54:20 »
Jos naksuu testaamalla, rele on luultavasti OK. Luultavasti siksi, että startatessa jännite laskee, ja jos sillon rele ei enää jaksa ns oikeasti vetää niin ongelma voi silti olla siellä.

Toimintalogiikka on selkeä, EZK ampuu kipinän kun vaan pyörimistieto tulee oikein, ja täten auto pitäisi käydä esim huikalla tai bräkkärillä. LH taas tahtoo EZK:lta pyörimistiedon ennenkon ampuu ainetta, paitsi testitilassa. Ellei esim IMM arvo ole täysin pielessä (liian pieni ilmavirtaama saa aikaan saman ei ruiskutusta-tilanteen) ts immu todella hassusti rikki, niin ongelma on pyörimisnopeuden perille tulemisessa tai em suutinreleasia. Toki teoriassa miksei boksikin voisi olla rikki, olisi kyllä ensimmäinen  ???
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6640
  • Global alligator
Vs: 940, b230fk, ei käynnisty
« Vastaus #6 : 30.07.2022, 23:00:46 »
Jos tulpat kastuu startatessa niin pensaa tulee ja vika sytkässä, jos tulpat pysyy kuivina niin varmaan ei pensaa tule.
Sanoit että tulpat antaa keltaista kipinää, eikös se ole heikon kipunan merkki?
Sähköhän on sinistä ja sattuu...

Mutta jos bensanpaine on ja tulpat pysyy kuivana niin vikahan sitten siellä boksissa tai johdoissa. *nuqquun->

Oon jo niin vanhuudenhöperö että en tiiä kuin nää peruasiat, joskus muistin oman nimenikin. :o

Oho, tulihan sieltä grandmasterin lausunto ensin, myöhästyin.
« Viimeksi muokattu: 30.07.2022, 23:04:37 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa LAIRA

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Vs: 940, b230fk, ei käynnisty
« Vastaus #7 : 01.08.2022, 12:57:44 »
Toivottavasti vika on jo löytynyt, mutta tuli taas pitkästä aikaa kurkattua noita sijainteja ja ,(muisti näköjään taas heittää). Se suutinrele onkin abs-yksikköä ja ohjaustehostimen öljypurkkia lähinnä. Ne suuttimien etuvastukset on siinä sytkäpäätteen lähellä näköjään.

Poissa Leku

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: 940, b230fk, ei käynnisty
« Vastaus #8 : 03.08.2022, 22:36:32 »
Jos naksuu testaamalla, rele on luultavasti OK. Luultavasti siksi, että startatessa jännite laskee, ja jos sillon rele ei enää jaksa ns oikeasti vetää niin ongelma voi silti olla siellä.
//Leku: tämän pystyy tietysti vielä varmentamaan, mutta akku on ollut välillä hyvässäkin latingissa eikä yritäkkään hörähtää, joten ei isoja panoksia tälle vedolle.

Toimintalogiikka on selkeä, EZK ampuu kipinän kun vaan pyörimistieto tulee oikein, ja täten auto pitäisi käydä esim huikalla tai bräkkärillä.
//Leku: Tämän testaan myös. Pyörimistieto tulee, koska on edes jonkinlainen kipinä. Kipinän laatua en voi kehua, mutta pitäisi kai edes yritellä jos saa sopivasti märkää.

LH taas tahtoo EZK:lta pyörimistiedon ennenkon ampuu ainetta, paitsi testitilassa. Ellei esim IMM arvo ole täysin pielessä (liian pieni ilmavirtaama saa aikaan saman ei ruiskutusta-tilanteen) ts immu todella hassusti rikki, niin ongelma on pyörimisnopeuden perille tulemisessa tai em suutinreleasia. Toki teoriassa miksei boksikin voisi olla rikki, olisi kyllä ensimmäinen  ???
//Leku: Miten voin todeta saako LH EZKlta pyörimistiedon? Miten totean immun toiminnan kohtuullisesti? Tämän viimeisimmän osion aavistelen olevan lähimpänä ongelman ydintä.

Pääsen vasta reilun kahden viikon päästä asiaa tutkimaan lisää, joten prosessi venyy... tähän joutuu pakosta suhtautumaan kärsivällisesti. Onhan se kuitenkin hyvä jos on jotain hajua mitä tutkii seuraavaksi kun pääsee paikan päälle.

 

Carcom Oy  Elekma