RallyBaron  Samppasport

Alapallojen vaihto 900-srj?

  • 31 Vastauksia
  • 11115 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pakettivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Alapallojen vaihto 900-srj?
« : 14.12.2011, 16:21:54 »
Antakaapa vinkit, miten vaihdetaan alapallot tuohon mainittuun laitteeseen? Näyttää simppeliltä, mutta tarvitseeko tolpan kanssa tapella sen kummemmin? Ts. joutuuko vänkäämään sen paikalleen vai meneekö ihan helposti? Onko alapallossa jonkinlainen kartio tukivarren läpi, vai pelkkä pultti?
Ex: 340, 340, 340, 240, 460, 460, T4, V70 2,4 Nyt: V70 TDI, 940.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1580
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #1 : 14.12.2011, 17:04:28 »
alapallon Irroitus

1.Tunkkaa auto ylös
2.irroita rengas
3.Irroita 2 pulttia joilla alapallo on kiinni iskaritolpassa.
4.irroita mutteri joka pitää pallonivelen alatukivarressa kiinni. pallonivel on kartioliitoksella kiinni alatukivarresssa ja irtoaa kun laitat ison vasaran/moskan tukivarren toiselle puolelle ja toiselle puolelle lyöt vasaralla.

Eli erittäin simppeli puuha ja onnistuu varmasti ihan parkkipaikallakin perus työkaluilla.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4651
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #2 : 14.12.2011, 17:05:49 »
just silviissiin. :hello:
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Wille

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #3 : 14.12.2011, 17:42:01 »
Saattaa sitten hiukan vaatia uskoa se kartion irroittaminen. Just ohjeen mukaan lyömällä lähtee, mutta saattaa joutua oikein hiukan irvistämään kun lyöt siihen.  ;)

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3344
  • Boxy, but good
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #4 : 14.12.2011, 18:34:26 »


Tuollaista avuksi. Avaa ensin se alapuolinen mutteri ja sitä jokunen kierros, sitten paukutat tuollaisella irti sen, sit vasta ne 2kpl pultteja :)

Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa volvo740tic

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #5 : 14.12.2011, 19:46:40 »
Kunnollisella pallonivelen ulosvetimellä homma käy vielä simppelimmin, samalla välineellä kun saa yhtäkaikki raidetangon päätkin auki, eikä nivel kärsi tästä jos joutuu muun homman takia purkamaan ;)

The moose

  • Vieras
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #6 : 14.12.2011, 19:49:24 »
pyöränkulmat pitää sit suunnata uudelleen.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4218
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #7 : 14.12.2011, 20:09:11 »
pyöränkulmat pitää sit suunnata uudelleen.
No sanotaan näin että ne pitäis säätää, mutta en minä ainakaan säädä kun ei siellä niin väljiä reikiä ole että mihinkään vaikuttais.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4218
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #8 : 14.12.2011, 20:11:16 »
Antakaapa vinkit, miten vaihdetaan alapallot tuohon mainittuun laitteeseen? Näyttää simppeliltä, mutta tarvitseeko tolpan kanssa tapella sen kummemmin? Ts. joutuuko vänkäämään sen paikalleen vai meneekö ihan helposti? Onko alapallossa jonkinlainen kartio tukivarren läpi, vai pelkkä pultti?
Pikkusen joudut kangella vääntämään alaspäin että saat nivelen tolpassa olevaan pesäänsä. Auttaa kun nostat kummankin puolen autosta ylös.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #9 : 14.12.2011, 21:09:25 »
Saattaa sitten hiukan vaatia uskoa se kartion irroittaminen. Just ohjeen mukaan lyömällä lähtee, mutta saattaa joutua oikein hiukan irvistämään kun lyöt siihen.  ;)
Ja jos ei tunnu irtoavan, antaa olla pallon kii tolpassa, tunkkaa navasta reilusti jousta kasaan, puolen tuuman jatkovarsi pallon runko-osan ja tukivarren väliin ja antaa jousen pamauttaa kartio irti. Toimivaksi testattu konsti...

Muutenkin kannattaa ekana kokeilla, että kartio irtoaa, ja jos irrotat vakaajan tangot, hanki uudet "koiranluut" valmiiksi, koska se meleko helposti napsahtaa poikki jos irrottaa siitä vakaajan läpi menevästä päästä sen, tukivarren päästä irrottaessa se taas on yhtä huutamista ja manaamista laittaa takasin.

No sanotaan näin että ne pitäis säätää, mutta en minä ainakaan säädä kun ei siellä niin väljiä reikiä ole että mihinkään vaikuttais.
Niin, pallojen pulteissa on vaan ehkä 3-4mm molemmissa klappia, ei sillä varmaan 5 astetta enempää tule heittoa... ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

s73

  • Vieras
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #10 : 14.12.2011, 21:10:12 »
joo, pidin helppona hommana vaihtaa , meinas alapallon pultit nyljäytyä ja vein liikkeeseen. Kallistuksen vakaajan pultin irrottaminen voi  helpottaa nivelen irroitusta.

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #11 : 14.12.2011, 21:12:43 »
Niin, pallojen pulteissa on vaan ehkä 3-4mm molemmissa klappia, ei sillä varmaan 5 astetta enempää tule heittoa... ::)
Eikös se pallo kohdistunu  pesäänsä, ne pultit on vaan kiinnipysymiseen  ???

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1580
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #12 : 14.12.2011, 21:13:17 »
Voin kokemuksesta kyllä sanoa että kahdella pajavasaralla on tähän mennessä jokainen nivelten kartioliitos lähtenyt ihan vaivattomasti irti ilman minkäänlaisia ulosvetäjiä. Voimaa on joskus hieman saanut käyttää mutta alle 3min paukuttelulla ovat kaikki irronneet.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa maxy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #13 : 14.12.2011, 21:35:01 »
Tuommonen haarukkamallin ulosvetäjä särkee yleensä kumitiivisteet niistä nivelistä. Jos joutuu vanhan takasi vielä laittamaan. Äänet moskalle! Puhun kokemuksesta. Tullu autopurkaamolla oltua töissä ja siellä ei missään nimessä saanu irrottaa niveliä millään ulosvetimellä. Osat piti saada ehjänä irti myyntiin. :)
Lähtee ku purkka tukasta!

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Alapallojen vaihto 900-srj?
« Vastaus #14 : 14.12.2011, 23:40:49 »
Eikös se pallo kohdistunu  pesäänsä, ne pultit on vaan kiinnipysymiseen  ???
Kohdistuu joo, mutta joka ikisessä tähän asti (myös volvo original-nivelen tapauksessa) on ollut vähintään se 2-3mm klappia niissä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo