Jossain määrin normaalia. Tämä TF80SC luistattelee turbiinia todella urakalla ja harrastaa ns. puolilukitusta myös. Turbiini vedetään täysin lukkoon vasta, kun nopeusmittari näyttää 105km/h lukemaa suurinpiirtein. Juuri ennen tätä nopeutta on myös se maaginen nopeus, jossa kierrokset humppaa hiukan, vaikka nopeus säilyisi vakiona ja cruise olisi päällä kuten sinulla taisi videossa olla. Sinulla kyllä oli tuossa videossa vauhtia jo 110km/h, mutta voi olla että sinulla on hiukan erilaiset välitykset vaihteistossa.
Avainkysymykset lienee:
- Onko turbiini täysin lukossa kuitenkin 120km/h nopeudessa?
- Onko tuo videolla esiintyvä humppaus lähinnä pienellä nopeusalueella tapahtuva ilmiö?
Jos vastasit molempiin kysymyksiin myöntävästi, niin uskaltaisin väittää että puhutaan ominaisuudesta. Eivät nämä uutena humpanneet tietenkään, vaan ilmiö tuli omien havaintojeni mukaan uusimman vaihteiston ohjausyksikön päivityksen mukana. Itselläni on kaksi tällä vaihteistolla olevaa autoa ajossa, toisessa täysin uusi laatikko, toimi hyvin, kunnes erehdyin päivittämään ohjausyksikön, tämän jälkeen tuokin alkoi humpata noin 103km/h nopeudessa. Toisella autolla on ajettu 445tkm ja sisässä on alkuperäinen laatikko, jota ei ole päivitetty 2009 vuoden jälkeen, tämä ei humppaile.
Yhteistä näille kuitenkin on se, että turbiini vedetään täysin lukkoon vasta ihmeellisen korkealla nopeudella. Tietenkin manuaalisesti, kun vaihteita vaihtaa niin tätä ongelmaa saa vähän kierrettyä, itse pidän esim. Kehä Ykkösellä 85km/h nopeudessa mieluummin manuaalisesti vitosta silmässä, jolloin kierrokset ovat reilu 2000rpm ja turbiini pysyy täysin lukossa. Automaattipuolella vastaavassa tilanteessa olisi sisässä kutosvaihde, joka luistelisi kokoajan.