No mikä ettei...
Taustatarina tällekin rempalla alunalkaen AC-hihnapyörän laakeririkko n. 350kkm lasissa, ja siitä sitten poiki kansiremppa, ja edelleen tee-se-itse viritelmiä siipeensä saaneen kompressorin laakerikaulan ja kytkinlevyn korjaamiseksi. Elikkä tee-se-itse korjaukset ei sitten toimineet ollenkaan vanhan kompressorin hihnapyörän laakerikaulan ja akselitapin suhteen. So. ei akselikeskiö eikä hihnapyörän laakerikeskiö näköjään menneet kohdakkain, kun aina kytkinlevyn kiinnityspultti M6 poikki (3 krt...). Lisäksi ensimmäisellä kerralla kytkinlevy hävisi jonnekin ja nyt onneksi myöhemmillä yrityksillä levy on onnellisesti lepäillyt pohjamuovin päällä, eikä remmi ole katkennut... . Vaikka k.levyt on olleet kiinni liimoilla ja kiilatapeilla, niin aina paketti on purkautunut. Ja näin kun on käynyt, niin k.levyn boorit kiillottuneet olemattomiin, ja lukkopultti poikki. Eli harjoitukset kemiallisilla metallleilla ja laakerilukitteilla olivat ns. ajanhukkaa tms. millä nimellä tätä paskartelua sitten haluaa kutsuakin. Etenkin kun uusi levy maksaa kuitenkin kymppejä sekin, eikä vanhoilla tehnyt mitään, kun boorit kiillottuneet pois. Koska kotikonstein ei näköjään rissojen ja akseleiden keskiöt kohdanneet, niin piti alentua tilaamaan kokonaan uusi kompressori. Aivan samanlainen kuin autossa ollut VALEO, virolaisesta nettikaupasta 295 EUR ja sentit päälle postilokeroon tuotuna ja öljyineen, toimitusaika alle viikko, l. olis pitänyt jo alunperin jättää kytkinlevyharjoitukset väliin. Etenkin, kun nämä tietysti laukes kuumimpien kelien aika. No nythän tälle ei enää tarvetta taida tälle syksylle tullakaan.
Itse vaihto:
auto V70 2.4D D5244T5 AUT, ehkä toi T5 on se mysteeritunnus.
Työkalut; jostain syystä EI yhtään TORX-pulttia, 10mm lenkkiavain ja 10mm hylsyt sopivat pohjamuovin ruuvikantoihin, kompressrin 3 kpl kiinnityspultteihin, ja vieläpä kompressorin kylmäaineputkien kiinnityspultteihin l. koko hoito 10mm avaimilla. (13mm mutterit uuden kompressorin tehdasasennetut kylmäaineputkien kiinnikkeilä - sopivat ja OK)
Ahdasta on, mutta kylmäaineputkien aukaisu onnistui 10mm lenkkiavaimella. Turbon puhallusputki on pikkuisen tiellä, mutta tässä tapauksessa onnistui avaaminen ilman lisäpurkuja. Tässä remmi on mallia venytettävä, mutta sekin meni paikalleen kun aikansa taisteli kiinnityspulttien, 3kpl, ja remmin hihnapyörään asettelun kanssa. Kun hätäiseen aukaisee putket, niin kompressori räkii öljyjä ulos muutaman tipan (huom. tässä oli käyty tyhjentämässä freonit kylmäkoneasentajan pumpulla ennen purkuja...). Kun näitä pultteja ja piuhoja aukoo, niin kannattaa avata kompurassa oleva johtosatsin kiinnitysklemmari (muovitappi-nippuside tms.) Itku pääsee, jos vanha kompura rojahtaa piuhojen varaa roikkumaan ja poikki meni...
Siis mitä vaihdoin? Pelkän kompressorin, vaikka alan asiantuntijat vaihdattavat mm. kuivaimen, tiivisteet, jnejne. Mulla sattui olemaan o-rengas satseja, joista vain toiseen putkeen löytyi uusi "pullea" tiiviste. Toisen putken vanha stefa oli paljon tuhdimmassa kunnossa kuin pakista löytyneet harakiri-renkaat l. vaihtamatta jäi toiseen putkeen.
Aikaa tähän kompuraharjoitukseen meni n. 1,5h. Etupyörää & lokaria en irrottanut, vaan koko homma alakautta (monttu hyvä). Putket "vapaasti" päät ilmassa ehkä noin max 10min, ja ei mitään kuivaimia tai paisuntaventtiileitä vaihdeltu.
Toimiiko? Enpä tiiä. Maanantaina selviää, kun pumpataan pois imetyt kaasut takaisin systeemiin.