Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 940 Classic vuosimalli 1998, B230FT ei ota kierroksia

  • 6 Vastauksia
  • 710 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 368
  • www.vrcf.fi
Moro!

Perjantaina - siis eilen iltana 30.09.2022 Volvo 940 Classiciin B230FT vaihdettiin jäähdytyskenno. Vaihdon jälkeen koekäyttö yli puoli tuntia, kaikki ok.

Lauantaina, siis tänään 01.10.2022 kello 11:30 yön yli pihalla ollunna, monta kertaa piti startata, ennen kuin käynnistyi.
Sitten käynnistymisen jälkeen 3 yritystä laittaa automaatti D-asentoon, ja joka kerta sammui. Sitten, kun antoi auton käydä pari minuuttia (=moottori lämpeni hieman), niin pystyi lähtemään liikkeelle ja auto pysyi käynnissä.
Mutta, kiihdytyksessä kaikki meni ok 3000 rpm asti, ahdin näytti 0,5 bar, mutta sitten kiihtyvyys loppui. Vaikka oli talla pohjassa, niin meni kymmeniä sekunteja, ennen kuin päästiin edes 4000 rpm. Myöskin kickdown takkusi.

Auto - kuten myös huhtikuussa 2022 asennettu eFlexFuel etanolisarjan app:i näyttivät ekan starttiyrityksen jälkeen, että laiha seos - nollasin app:ssa vikakoodin. Jäähdytyskennon vaihtaja oli jo sitä ennen nollannut saman normi ECU:n vikakoodin.
Ulkolämpötila ekaa kertaa tänään lauantaina startattaessa oli +6 C. Ei luulisi vielä etanolin kyykkäävän startissa noissa lämpötiloissa.

4 tuntia tuon ajon jälkeen kävin starttaamassa auton ja ihan heti lähti käyntiin. Laitoin vaihteen D-asentoon, en lähtenyt kuitenkaan liikkeelle, moottori toimi ok, eli ei sammunut. Moottori oli kuitenkin ns, kylmä - Volvon oman mittarin mukaan.

Olisiko kenelläkään mitään ehdotusta miten jatkaa vian etsimistä?

Kiitos jälleen!

-T

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4406
Vs: Volvo 940 Classic vuosimalli 1998, B230FT ei ota kierroksia
« Vastaus #1 : 01.10.2022, 22:01:12 »
Alle +10 astetta alkaa jo tuntua pelkällä etanolilla ja vanhemmalla eFlexillä. Mutta ei niin paljon, että olisin jotunut yrittämään käynnistystä monta kertaa. Tyhjäkäynti on kyllä aika heikko alkuun. Ajon jälkeen menee monta tuntia ennen kuin tämä "ongelma" palaa.

Oliko tässä orkkis suuttimet? Ainakin mulla näitti silloin kun boksin laitoin, ettei sovi yhteen matalaohmisten suuttimen kanssa. Ja minkälaisia aukioloaikoja appi näyttää? Vaparissa aukioloajat on lähellä 100% noilla kierroksilla kiihdytyksessä...

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940 Classic vuosimalli 1998, B230FT ei ota kierroksia
« Vastaus #2 : 01.10.2022, 23:51:59 »
Sanoisin samaa, suuttimet ei FT:ssä viinalla kyllä piisaa puhtaalle e85 ajoon, ja toisaalta nää koneet tarttee kylmänä keittoa aika hurjasti viinalla ajaessa, niin tuon boksin säätöjä joutunee ruuvailemaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 368
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Classic vuosimalli 1998, B230FT ei ota kierroksia
« Vastaus #3 : 02.10.2022, 04:59:36 »
Originaalisuuttimet on, mutta paketissa tuli mukana lisäsarja, joka asennnettiin suuttimien yhteyteen, tällä siis korjataan se matalaohmisten suuttimien ongelma. Ja tosiaan tähän asti on huhtikuusta ajettu ilman ongelmia.

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 368
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Classic vuosimalli 1998, B230FT ei ota kierroksia
« Vastaus #4 : 02.10.2022, 14:07:15 »
Tänään lämpöä 8°C, auto käynnistyi toisella yrittämällä, eikä sammunut, kun vaihteen laittoi D-asentoon. Ajossa ei muuta ongelmaa, kuin ne yläkierrokset, pikkuhiljaa ne tulee, mutta ei kuten ennen.

Nyt alan vainoharhaiseksi hetkeksi: mutta ei kai se etanoli moottoriltaan lämpöisessä autossa voi olla enää "kylmää" silloin, kun se ruisku heittää polttoainesumun sylinterille?

Palaan taas normiharhaiseksi... Olihan täällä Tampereella yksi aamu toissa viikolla +4 ja ei mitään ongelmaa. Toki kaikki ympäristö oli lämmintä - kun tuo lämpötila laski tosi nopeasti kyseisen yön aikana.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4406
Vs: Volvo 940 Classic vuosimalli 1998, B230FT ei ota kierroksia
« Vastaus #5 : 02.10.2022, 18:46:10 »
Oliko tossa mahdollisuutta seurata suuttimien aukioloa eFlexin appilla? Sillä saisi vähän vihjettä jos vetää laihalle sen takia.

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 368
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 Classic vuosimalli 1998, B230FT ei ota kierroksia
« Vastaus #6 : 03.10.2022, 15:04:48 »
Nytpäs en muista. Mutta valmistaja ilmoitti, että josko voisin tulla heidän pajalle (noin 10 km kotoani), niin he tekevät järjestelmätestin purkille. Ja tutkivat jotain muutakin. Mielestäni erittäin asiallista asiakaspalvelua.
Ja sitten se osio mistä en yhtään tykkää, eli tänään aamulla +6 ja töistä lähtiessä +8 kaikki toimi, kuin unelma. Kierrokset, tehot, kickdown, veto heti kylmänä ok. Nämä juupas eipäs viat ovat hankalia. Kun tuosta se syyläri halkesi, niin ei ollut kahta sanaa, mistä kyse...

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo