Elekma  Autoracing

Vikakoodi ECM-671C ja ajoitus

  • 11 Vastauksia
  • 1288 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 344
  • www.vrcf.fi
Vikakoodi ECM-671C ja ajoitus
« : 05.10.2022, 14:19:21 »
Vaihdoin kesällä V70 2.5T-moottoriin pakopuolen VVT-pyörän käyttäen nokkien lukitustyökalua, sen jälkeen on tullut ajeltua useamman tuhat kilometriä ilman ongelmia.

Nyt viime päivinä on alkanut tulla vikakoodia ECM-671C (välillä tulee pelkkä koodi ilman vikavaloa ja välillä syttyy koodin mukana moottorivalokin), joka tarkoittaa sitä, että pakonokka olisi vähän edellä kampiakselia, jos nyt oikein ymmärsin.

https://www.dtcdecode.com/Volvo/ECM-671C

Koska tein tuon VVT-rempan kesällä, niin oletus on, että siinä on ajoitus voinut mennä vähän pieleen, vaikkakin auto toimi ihan hyvin ja ilman vikakoodeja pari kuukautta. Voi vika varmaan olla muuallakin ja sen vuoksi putsasin ja testasin VVT-solenoidin, se toimii hyvin, mutta vika ei poistunut.

Nyt ajattelin, että jos siirtäisin pakopuolen pyörää yhden hampaan verran vastapäivään, tämähän onnistuisi helpohkosti vaikka parkkipaikalla. Onko kokeilemisen arvoinen temppu vai olisiko muita ehdotuksia mahdollisesta viasta tai mitä voisi kokeilla? Toki löytyy se nokkien lukitustyökalu, joten voisihan tuon ihan viimesen päälle tsekata, mutta siinä pitää kuitenkin vähän jo purkaa ja ennemmin tekisin vähemmän kuin enemmän...

Lisättäköön vielä, että auto käy ja toimii normaalisti vikakoodista huolimatta. Lisäksi aina ei tuo moottorin vikavalo syty, vaan pelkkä koodi ilmestyy lukijaan ja silloin kyse lienee pienemmästä poikkeamasta sallitusta. Voisiko olla, että ollaan ihan siinä rajoilla, että ajoitus on lähes kunnossa? Asennuksessa esim. hihna mennyt liian kireälle ja/tai hampaat eivät VVT:n vaihdon jälkeen ole olleet ihan kohdillaan? Menisikö ihan vaan niitä hienosäätöruuveja löystämällä ja sitä kautta säätämällä?

Vidalla saisi dataa ulos, mutta sellaista ei ole.
« Viimeksi muokattu: 05.10.2022, 16:22:35 kirjoittanut renee »

Poissa Volsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodi ECM-671C ja ajoitus
« Vastaus #1 : 05.10.2022, 21:08:22 »
Ajoitus saa heittää -+ 10 astetta, ennen kun tulee vikakoodi.
Vidalla tosiaan tämä heitto on mahdollista nähdä ja mihinkä suuntaan sitä on. En tiedä sitten, että näkeekö myös esim. Delphillä.
Ehkä sieltä päästä joku höveliäs vidan käyttäjä löytyy, joka auttaa miestä mäessä  :)
Pyörissä olevilla soikkorei'illä taitaa kahden hampaan verran pystyä säätämään.
Mihinkä momenttiin laitoit pakonokan pyörän?
« Viimeksi muokattu: 05.10.2022, 21:22:22 kirjoittanut Volsa »
S80 2.5T AWD VM. 2004. Only E85 by JC Performance.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 344
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodi ECM-671C ja ajoitus
« Vastaus #2 : 05.10.2022, 22:40:00 »
Ajoitus saa heittää -+ 10 astetta, ennen kun tulee vikakoodi.
Vidalla tosiaan tämä heitto on mahdollista nähdä ja mihinkä suuntaan sitä on. En tiedä sitten, että näkeekö myös esim. Delphillä.
Ehkä sieltä päästä joku höveliäs vidan käyttäjä löytyy, joka auttaa miestä mäessä  :)
Pyörissä olevilla soikkorei'illä taitaa kahden hampaan verran pystyä säätämään.
Mihinkä momenttiin laitoit pakonokan pyörän?
Momentiksi laitoin 120 Nm ja pultti oli uusi ja kuiva, koska sellainen tuli VVT-pyörän mukana. Sekin kyllä kävi mielessä, että olisiko löystynyt ja sitä kautta vähän päässyt elämään, kun oireet alkoivat vasta nyt. Ilmat ovat myös vähän viilentyneet.

Poissa Volsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodi ECM-671C ja ajoitus
« Vastaus #3 : 05.10.2022, 23:30:38 »
Senhän vain pitäisi olla oikea momentti.
Tulipahan ihan vain semmonen mieleen, että oletko kattonut onko koneessa tarpeeksi öjyä?  :D
Jollain foorumilla tuli vastaan moinen kun oli ollut öljyt vähissä, niin oli herjannut VVT pyöristä.
Selittäisi yhtäkkisen herjailun.
S80 2.5T AWD VM. 2004. Only E85 by JC Performance.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 344
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodi ECM-671C ja ajoitus
« Vastaus #4 : 06.10.2022, 00:28:32 »
Öljytaso on tsekattu ja öljy on melko tuoretta.

VVT-solenoidin purin osiin ja puhdistin. 9V patterilla naksuttelin solenoidia ja sen testin perusteella toimi hyvin. Toki voi johdotuksissa olla vikaa tai vastaavaa. Hommasin siihen uuden tiivisteen, niin teinpä muuten sellaisen havainnon, että vanhassa tiivisteessä ei ollut enää öljysihtiä... En tiedä onko koskaan ollutkaan, mutta jos on, niin jonnekin se on kadonnut, eli ei ollut enää solenoidin sisällä.

Nokka-akselin asentoanturi voisi kai myös olla viallinen? En tiedä.

Taidanpa kokeilla säätää ajoitusta noiden kolmen pultin avulla, säädin ne VVT:n vaihdon yhteydessä muistaakseni aika lailla hahlon keskikohtaan, joten säätövaraa olisi jonkin verran. Se ainakin olisi simppeli kokeilu eikä tarvitsisi ottaa hihnaakaan pois.

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodi ECM-671C ja ajoitus
« Vastaus #5 : 06.10.2022, 18:07:47 »
Käänsitkö vvt liikevaran ääriasentoon jousta vasten ennen hihnan laittoa?

Nokan peräpään lukitusuran tulee olla vaakasuorassa, kun käännät koneen kampiakselin merkkiin. Huom! oikea pyörimissuunta, ei saa pakittaa.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 344
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodi ECM-671C ja ajoitus
« Vastaus #6 : 06.10.2022, 20:13:50 »
Omassa 2.5T-moottorissa ei ole jousia, joten ei tarvinnut erikseen kääntää niitä vasten, mutta tosiaan ääriasentoon myötäpäivään säädin merkkeihin. Ja oli tosiaan nokkien urat vaakatasossa, lukitustyökalulla sen pystyi helposti varmistamaankin.

Nyt testasin niistä kolmesta VVT-rattaan pulltista säätää ajoitusta, eli pultit olivat aika tarkalleen keskikohdassa, niin pystyin kokeilemaan n. yhden hampaan verran molempiin suuntiin, mutta samaa vikakoodia pukkaa edelleen, eli ECM-671C.

Eli ehkä pitää sitten jossain välissä tarkastaa tuo ajoitus kunnolla tai yrittää keksiä muita mahdollisia vikakohteita.

Poissa Volsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodi ECM-671C ja ajoitus
« Vastaus #7 : 07.10.2022, 08:57:36 »
Entäs ne akseleitten toisessa päässä olevat hulikat, joista anturit lukevat paikkansa?
Voiko olla, että huonosti menneet hahloihinsa ja ovat nyt löysällä.
Kyllähän tämä vähän hakuammuntaa on ilman koodien lukua  :-\
S80 2.5T AWD VM. 2004. Only E85 by JC Performance.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6663
  • Global alligator
Vs: Vikakoodi ECM-671C ja ajoitus
« Vastaus #8 : 07.10.2022, 09:04:39 »
Aloittaisin siitä että laittaa ne pyörät niinkuin ohjeissa sanotaan ja kattoo sit jos häröilee.
Oot niitä ruuvaillu niin jako on nyt vähän niinku sinnepäin.

Jos solenoidi on ok niin voihan vvt pyörä vikaantua. Mistäs sen vvtn hommasit?
« Viimeksi muokattu: 07.10.2022, 09:20:06 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 344
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodi ECM-671C ja ajoitus
« Vastaus #9 : 07.10.2022, 09:45:51 »
Aloittaisin siitä että laittaa ne pyörät niinkuin ohjeissa sanotaan ja kattoo sit jos häröilee.
Oot niitä ruuvaillu niin jako on nyt vähän niinku sinnepäin.

Jos solenoidi on ok niin voihan vvt pyörä vikaantua. Mistäs sen vvtn hommasit?
Merkkasin ton kohdan, missä säätöruuvit olivat, eli palautin samaan kohtaan ja se ajoitushan ei tosiaan ole ihan millistä kiinni, kun ajoitusta ei Volvon epämääräisten ajoitusmerkkien avulla saa millintarkasti millään, vaan pitää katsoa Vidalla, jos haluaisi hifistellä. Mutta tietty ajoitus pitää tarkastaa, kun tällaista vikakoodia pukkaa. Mulla on se VVT-remontin peruina hankittu nokkien lukitustyökalu (ja myös kampiakselin lukituspalikka löytyy), niin saan ajoituksen kyllä niin tarkkaan asetettua kuin sen vain ilman Vidaa saa, mutta laiskuus on toistaiseksi estänyt tämän toimenpiteen. Ja se, että enimmät työkalut ovat mökillä eikä ole nyt tullut käytyä.

Periaatteessa voisi ajatella, että ajoitus on kohtalaisen hyvin kohdallaan, koska ajoituksen siirto n. hampaan verran molempiin suuntiin ei aiheuttanut käyntihäiriöitä.

Toi solenoidi voi tietty edelleen olla viallinen, eli putsasin ja sen jälkeen testasin ulkoisella virralla, että solenoidi kyllä naksuu ja "mäntä" liikkuu hyvin, mutta voihan se olla, että ei toimi esim. kuumana tai toimii huonosti/katkonaisesti. Pitää vielä mittailla yleismittarilla. Nettikeskustelujen perusteella solenoidiviat eivät ole mitenkään harvinaisia, joten joo, tämä on edelleen mahdollinen vikakohde.

VVT-pyörä voi tietty olla vikaantunut nuorella iällä. Se on nettikaupasta hommattu, mutta näitähän ei valmista kuin INA, eli sinänsä pitäisi olla ihan ok kamaa, mutta maanantaikappaleita tulee tehtaalta kuin tehtaalta.
« Viimeksi muokattu: 07.10.2022, 10:55:39 kirjoittanut renee »

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 344
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodi ECM-671C ja ajoitus
« Vastaus #10 : 08.10.2022, 19:13:00 »
Ongelma taisi ratketa, mutta syy on vähän epäselvä. Ajoitus tarkastettu ja hienosäädetty niin tarkasti kuin vain sen sain. Lisäksi mittailin ja testailin uudelleen VVT-solenoidia.

Kun auton löi takaisin läjään, niin vikakoodia ei enää tule. Tuli ajettua pitkähkö matka sisältäen useita startteja ja täyskaasukiihdytyksiä.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 344
  • www.vrcf.fi
Vs: Vikakoodi ECM-671C ja ajoitus
« Vastaus #11 : 09.10.2022, 02:08:13 »
Entäs ne akseleitten toisessa päässä olevat hulikat, joista anturit lukevat paikkansa?
Voiko olla, että huonosti menneet hahloihinsa ja ovat nyt löysällä.
Kyllähän tämä vähän hakuammuntaa on ilman koodien lukua  :-\
Tämäkin saattoi olla syynä. Eli tosiaan enää ei vikakoodia tule, vaikka ajelin autolla kymmeniä kilometrejä hyvin vaihtelevasti ja sammuttelin sekä starttailin useaan kertaan.

Tein siis ajoituksen tarkastuksen ja siinä irrotin myös nuo nokkien asentoanturit ja holkit, kun laitoin lukitustyökalun paikalleen.

Lisäksi ronklasin VVT-solenoidia uudestaan ja mittailin vastuksia ja jänniteitä.

Eli jos joku pultti tai liitin tms. on ollut huonosti kiinni, niin sellainen voi tietty korjata tilanteen. Tai no toivon, ettei vika enää uusi.

 

Futurez  Kulkukoira