Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

uusien volvojen lämmitys?

  • 341 Vastauksia
  • 60462 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #285 : 08.10.2024, 08:38:13 »
Eihän webasto koskaan ole lämmittänyt varsinaisesti moottoria, vaan lämmitysjärjestelmän läpi kiertävän veden. Eli vesi on järjestelmässä lämmin kun käynnistät auton, jolloin moottori ei joudu tänäkään päivänä yhtään sen kovemmalle kuin se on ennenkään joutunut.
Mitä yrität siis sanoa?  :idiot2:

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #286 : 08.10.2024, 11:38:11 »
Eihän webasto koskaan ole lämmittänyt varsinaisesti moottoria, vaan lämmitysjärjestelmän läpi kiertävän veden. Eli vesi on järjestelmässä lämmin kun käynnistät auton, jolloin moottori ei joudu tänäkään päivänä yhtään sen kovemmalle kuin se on ennenkään joutunut.
Paitsi että ennen ei ole ollut venttiiliä joka sulkee kierron moottorille... eli se lämmin vesi ei pääse sinne moottorille
V60 D3AWD -20,  V70 T5 2005, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #287 : 08.10.2024, 11:41:30 »
Itselläni myös 19 mallin V60 D3 ja eilen testailin ekaa kertaa webastoa yöpakkasten jälkeen ja vocilla kun näpäytti puhelimesta webaston pöhisemään, niin 40min huusi ja lämmöt oli noussu kahdeksanteen pykälään, eli lähelle normaalia ajolämpötilaa. Vanheni faktatieto melko nopeaa.
Juu, testaa kovilla pakkasilla, siis silloin kun haluais sinne moottorille sen lämmön ennen kuin hyttiin. Mielummin lämmitän vaikka 20 min ja lähden haalealla moottorilla ja viileällä hytillä kuin että kuuma hytti ja kylmä kone.

Sulla ollut tuo uudesta ? Tiedät että ei ole muutettu ohjelmallisesti tai johto irti ?
V60 D3AWD -20,  V70 T5 2005, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #288 : 10.10.2024, 03:36:55 »
Paitsi että ennen ei ole ollut venttiiliä joka sulkee kierron moottorille... eli se lämmin vesi ei pääse sinne moottorille

Lämmin vesi kiertää heti moottorille kun sen käynnistää. Totta on, että muutaman sekunnin myöhemmin kuin ennen.

Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #289 : 10.10.2024, 03:38:52 »
Mitä yrität siis sanoa?  :idiot2:

Sitä mitä kirjoitan, toisella  :idiot2:lla näköjään luetun ymmärtämisen vaikeuksia.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #290 : 10.10.2024, 04:34:24 »
Lämmin vesi kiertää heti moottorille kun sen käynnistää. Totta on, että muutaman sekunnin myöhemmin kuin ennen.
Jos yrität vihjata siihen, että kiertoa rajoittavalta varustetun Volvon moottori saa heti startin jälkeen lämmintä vettä kiertoon (vaikkapa 30min Webaston käytön jälkeen), niin teoriassa näin on. Tosin omat havainnot ovat todistaneet tämän vääräksi. Ennenkun tohon meidän V90:seen tehtiin tämä kiertoa rajoittavan venttiilin eliminointi, niin testasin asiaa. Webastolla maksimiaika lämmitystä, OBD lukija kiinni ja jäähdytysnesteen lämpötila näkyville. Vahvasti pakkasen puolella oli aivan kuten ulkoilma. Käynnistin moottorin ja odotin näkeväni edes pienen mutta nopean lämpötilan nousun moottorin jäähdytysnesteessä, tätä ei tullut. Lämpötilan kehitys oli aivan yhtä hidasta kuin täysin kylmän auton käynnistäminen. En tiedä miksi, ehkä Webasto lämmittää niin pientä määrää vesikierrosta, että sen sekoittuessa loppumäärään jäähdytysnestettä, kaikki lämpö häviää samantien sinne.

Poissa Keninto

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #291 : 10.10.2024, 06:26:16 »
Jos yrität vihjata siihen, että kiertoa rajoittavalta varustetun Volvon moottori saa heti startin jälkeen lämmintä vettä kiertoon (vaikkapa 30min Webaston käytön jälkeen), niin teoriassa näin on. Tosin omat havainnot ovat todistaneet tämän vääräksi. Ennenkun tohon meidän V90:seen tehtiin tämä kiertoa rajoittavan venttiilin eliminointi, niin testasin asiaa. Webastolla maksimiaika lämmitystä, OBD lukija kiinni ja jäähdytysnesteen lämpötila näkyville. Vahvasti pakkasen puolella oli aivan kuten ulkoilma. Käynnistin moottorin ja odotin näkeväni edes pienen mutta nopean lämpötilan nousun moottorin jäähdytysnesteessä, tätä ei tullut. Lämpötilan kehitys oli aivan yhtä hidasta kuin täysin kylmän auton käynnistäminen. En tiedä miksi, ehkä Webasto lämmittää niin pientä määrää vesikierrosta, että sen sekoittuessa loppumäärään jäähdytysnestettä, kaikki lämpö häviää samantien sinne.

Taitaa jäähdytinnesteen määrä kokonaisuudessaankin olla autossa noin 9L. Ja tästä määrästä lämmitetään webastolla, moottorilta täysin erillään noin 2L. Järjestelmässä on siis edelleen noin 7L täysin kylmää nestettä + muutama sata kiloa painava täysin jääkylmä moottori. Sitten, kun auto käynnistetään niin tämä lämmin 2L pääsee sekoittumaan näihin edellä mainittuihin kylmiin faktoihin. Eli ei sillä ole sen venttiilin kanssa kovalla pakkasella mitään vaikutusta moottorin lämmitykseen. Lopputulos on juurikin, kuten tuomaril tuossa ylempänä kirjoitti.
V90CC D4

Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #292 : 10.10.2024, 06:42:21 »
Jos yrität vihjata siihen, että kiertoa rajoittavalta varustetun Volvon moottori saa heti startin jälkeen lämmintä vettä kiertoon (vaikkapa 30min Webaston käytön jälkeen), niin teoriassa näin on. Tosin omat havainnot ovat todistaneet tämän vääräksi. Ennenkun tohon meidän V90:seen tehtiin tämä kiertoa rajoittavan venttiilin eliminointi, niin testasin asiaa. Webastolla maksimiaika lämmitystä, OBD lukija kiinni ja jäähdytysnesteen lämpötila näkyville. Vahvasti pakkasen puolella oli aivan kuten ulkoilma. Käynnistin moottorin ja odotin näkeväni edes pienen mutta nopean lämpötilan nousun moottorin jäähdytysnesteessä, tätä ei tullut. Lämpötilan kehitys oli aivan yhtä hidasta kuin täysin kylmän auton käynnistäminen. En tiedä miksi, ehkä Webasto lämmittää niin pientä määrää vesikierrosta, että sen sekoittuessa loppumäärään jäähdytysnestettä, kaikki lämpö häviää samantien sinne.
Varmaan näinkin.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2235
  • Tampere - Pori
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #293 : 10.10.2024, 09:59:00 »
Eihän webasto koskaan ole lämmittänyt varsinaisesti moottoria, vaan lämmitysjärjestelmän läpi kiertävän veden. Eli vesi on järjestelmässä lämmin kun käynnistät auton, jolloin moottori ei joudu tänäkään päivänä yhtään sen kovemmalle kuin se on ennenkään joutunut.

Kyllä se joutuu kovemmille juuri kylmäkäynnistyksissä mistä on nyt kysymys. Kun kovat pakkaset alkavat Webasto lämmittää vain sisätilan, koska vesiventtiili blokkaa moottorin vedenkierron ja näin ollen on sama olisiko Webasto ollut käynnissä tai ei. Jos sisätilan lämpötila saavutetaan ennen Webaston sammumista avataan vesiventtiiliä ja näin lämmin vesi alkaa virtaamaan myös moottorissa, tämä tapahtuu pienissä pakkasissa. Vesiventtiilimuutoksella saadaan aikaiseksi kokonaisvaltainen lämmitys moottoriin sekä sisälle, mutta toki ei aivan yhtä nopeasti lämpene enää sisätilat.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #294 : 10.10.2024, 10:51:29 »
Moottorin esilämmityksen tarve on asia, josta voi vääntää loputtomasti. Tiedän moottoreita menneen joskus muinoin (1970 ja 80-luvuilla) rikki, kun kone raapaistiin kylmästä tulille ja lähdettiin heti painamaan täysillä tehoilla. Männät lämpölaajenevat nopeammin kuin sylinterit ja seurauksena kiinni leikkaantuminen. En ole vaan kuullut moisesta ongelmasta pitkiin aikoihin. Ehkä moottoreissa käytetyt materiaalit ovat kehittyneet tai välykset ovat erilaiset tms. Nykyöljyt ovat ainakin niin notkeita, että voitelun puutteesta ei tarvitse huolehtia.

Siksi ajattelen, että moottorin esilämmityksen tarve on enempi korvien välissä ja ennen kaikkea mukavuuskysymys. Kivempi lähteä ajoon lämpimällä autolla ja on se moottorillekin helpompaa toimia käyntilämpöisenä kuin ihan kohmeessa. Oman V90 dieselin kylmäkäynnistysominaisuudet koeponnistettiin viime talvena. -34 asteesta lähti kylmänä käyntiin, mutta -39 astetta oli liikaa ja matkustajista tuli jalankulkijoita. Webastohan lopetti toimintansa jossain -30 asteessa. No, akku lämpimään lataukseen ja onneksi pakkanen lauhtui -31 paikkeille, niin lämpimällä akulla lähti taas raakana kylmästä käyntiin. Ei mennyt rikki. Toki annoin käydä pitkään tyhjäkäynnillä ja moottori oli lämmin ennen ajoon lähtemistä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #295 : 10.10.2024, 23:03:51 »
Hieman epäilen, että pohjolan kylmissä olissa suunniteltu Volvo ei olisi ottanut näitä kaikkia kylmä olosuhteita huomioon. Eiköhän me luoteta siihen, että autot lämpiää niin kuin niiden pitääkin lämmetä ja jätetään tää mutuilu kotitalleihin.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #296 : 10.10.2024, 23:42:09 »
Tämä ei ole mitään mutuilua, vaan ihan faktaa, joka on harrastajien toimesta esille selvitetty. Volvo toki yritti pitää autonsa pohjolaan soveltuvina pidempään kuin esim. saksalaiset, jotka taisivat lopettaa moottorin esilämmityksen jo kymmenisen vuotta sitten, jos muistan oikein? Mutta nyt EU:n päästörajat ovat sen verran kireitä, että myös Volvon oli ilmeisesti enemmän tai vähemmän pakko luovuttaa.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1493
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #297 : 11.10.2024, 04:34:02 »
Volvon kuorma-autoissa saa kuitenkin edelleen valittua lämmittääkö pelkän moottorin, vai myös ohjaamon.
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #298 : 11.10.2024, 09:41:06 »
Hieman epäilen, että pohjolan kylmissä olissa suunniteltu Volvo ei olisi ottanut näitä kaikkia kylmä olosuhteita huomioon. Eiköhän me luoteta siihen, että autot lämpiää niin kuin niiden pitääkin lämmetä ja jätetään tää mutuilu kotitalleihin.
Ei ole mutuilua. Noin vuosimallista 2019 alkaen Volvon henkilöautojen moottori ei lämpiä webastolla ennen ajoa. Ajon aikana moottori lämpiää myös webaston saattelemana. Uusimmissa hybrideissä ei ole edes webastoa vaan on sähköinen lämmitin, ja nyt on vahva mutu, mutta tuskin se nyt ainakaan esilämmittää moottoria.

Webaston vesikiertoa ohjataan venttiilillä, jonka pystyy ohittamaan ottamalla töpselin irti tai vaihtoehtoisesti kolmannen osapuolen ohjelmistoilla. Jokainen voi itse valita, haluaako raapaista polttomoottorin kylmästä käyntiin niin kuin se on suunniteltu vai haluaako esilämmittää moottorin, mikä tuntuu maalaisjärjellä ajateltuna järkevältä.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Volvorules

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: uusien volvojen lämmitys?
« Vastaus #299 : 11.10.2024, 11:34:33 »
Onko jonkun moottorissa sitten ilmennyt ongelmia, kun niin kauheasti pelätään "raapasta" moottori käyntiin kylmänä? Mä olen ajanut jo monella uutena hankitulla, jossa ei ole varsinaisesti moottori lämmitintä ollut, Webasto kylläkin kaikissa. Yhdessäkään ei tämän vuoksi ole ollut mitään ongelmia. Audi A4, Passat, Bmw520, Superb, V60 ja XC60. Olkaa siis ihan huoleti, kabiini lämpimänä on hyvä lähteä liikkeelle sen enempää murehtimatta.

 

Elekma  Autoracing