Täällä on näköjään väännetty tästä aiheesta ihan urakalla ja hyvä niin, koska autoilun pitääkin herättää tunteita ja on mielipiteitä puolesta sekä vastaan. Omasta mielestä tuo moottorin lämmittämättömyys oletuksena nykyasetuksilla on ihan järjetöntä ajatellen meidän talviolosuhteita

Viime talvena ennen tuota muutosjuttua tosin mittailin n. -20-25C Lapin pakkasessa, että kyllä modernit bensamoottorit kuitenkin lämpenevät tosi nopeaa (jopa parissa minuutissa kylmästartista), mutta itsellä kyllä hirvittäisi joka kerta raapaista kylmä kone käyntiin ja eikö sitä ole tutkittu, että kylmäkäynnistys vastaa helposti jotain 600km moottorin kulumista/ajomatkaa eli meillä esim. Oulu-Helsinki -väliä? Viime kevättalvella kaupan parkissa odottelin rouvaa autossa ja oli webasto päällä kiva huomata, kun sähköllä sinne tultaessa alkoi konepellin päällä muodostua lumisateessa rinkiä eli hyvin se moottoritilankin lämmitys toimii. Allekirjoitan täysin sen mitä täällä ovat monet jo kirjoitelleet, että kovilla pakkasilla moottorin on pakko käynnistyä/käynnistää vaikka olisikin webasto apuna, että matkustamoon riittää sitä lämmitystä. Ja webasto menettää vähän siitä tehostaan, kun moottoriakin lämmitetään, mutta en osaa sanoa onko plugineissa sitten vähän tehottomampi webasto kuin dieseleissä? Jos moottoria ei lämmitä etukäteen, niin kyllähän se kulutus sitten heti pomppaa, kun bensalla joudutaan moottoria+ohjaamoa lisälämmittämään. Hyvä pointti muuten tuo uusissa oleva sähkövastuslämmitin, että se ei taida edes moottoria sitten lämmittää tai vaan siitä hohkaava hukkalämpö ehkä vähän? Vai liekö siellä joku säteilylämmitinsysteemi tai vastaava myös sitten öljypohjassa. Tuosta ei ole kyllä mitään tietoa...
Näin syksyllä ja kevälläkin pyrin ajelemaan täysin sähköllä kaupungissa pure-modella ja klikkailen sitä webastoa päälle/pois ulkolämpötiloista riippuen sekä välillä pakotan moottoria charge tai hold-tilassa käyntiin että lämpöä riittää, niin ihmeen pieniä kulutuksia silti saa ja on silti kohtuu taloudellista ajoa muttei silti mitään Toyota-tasoa. Talvella se kyllä sitten tasoittuu Volvon eduksi

RAV4 plugari kaverin kanssa ollut hyvä vertailla, olisko litran ero per satanen kaikki ajot. Muutama päivä sitten ajelin ihan tahallaan power- ja constant awd-modella kotiin päin n. 14km matkasta 13km moottoritietä ja kulutus näytti 6,7L eli välillä kyllä hörppääkin, mutta litra vaan meni bensaa eli ei se niin kallista ole plugarilla bensallakaan kaupungissakaan ajaa. Kohta tulee 2000km trippiin, vajaa puoli tankkia vielä jäljellä ja 19.8. olen viimeksi käynyt tankilla

Talvella menee sitten vähän enemmän, mutta menköön...