Kulkukoira  Proturbo

760 gle v6 käyntiongelma

  • 18 Vastauksia
  • 2279 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Köiskö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
760 gle v6 käyntiongelma
« : 12.10.2022, 12:11:54 »
ostin volvon joka oli seissyt 15v ladossa. olen vaihtanut öljyt, suodattimet, jäähärit sekä sytytystulpat. bensaa oli arvoilta muutama litra tankissa, ja laitoin tankkiin 50l uutta 98bensaa. vika on sellainen että kylmänä käy ja toimii jotenkin, vastaa kaasuun ok. mutta kun kone lämpenee niin ei pysy käynnissä ja vaikea saada käyntiin.

kyseessä 84vm 760gle v6 2.8L bensa. onko toi ruisku vai kaasari? onko esim maffia jossain? itelle eka vanha auto enkä näistä oikein tiedä paljoa
pitäisikö sitä uusia bensapumppu vai suuttimet jos ruisku? eli kummasta lähtisi vikaa etsimään?

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: 760 gle v6 käyntiongelma
« Vastaus #1 : 13.10.2022, 13:53:15 »
Oisko B28E?



K-Jet mekaaninen ruisku voi olla arka vikaantumaan(likaantumaan) ja tuo 15v seisotus ei välttämättä hyvää tee.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Köiskö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 gle v6 käyntiongelma
« Vastaus #2 : 13.10.2022, 14:00:51 »
juu taitaa olla B28E, sain toimimaan kuumana, se käy jotenkin tyhjää mutta hyvin epätaisaista. kaasua kun painaa niin aika huonosti vastaa kaasuun eikä kierrä noin 3000rpm enempää. epäilen vian olevan virranjakajassa eli jos sen pinnat puhdistaisi. mitenkä näistä on fiksuinta ottaa tuo virranjakajan kansi irti? kun ei mahdu sellaisenaan tulemaan auki.

 
ajattelin laittaa masinolia tankkiin kun viikonloppuna tuon volvon luokse pääsee. kerta oli vanhaa bensaa siellä muutama litra (10-15L)

jos koet, että tiedät näistä enemmänkin, nii voisitko laittaa viestiä vaikka whatsapissa  nolla neljä nolla 9389202 jos tilanne vähän selvenisi
« Viimeksi muokattu: 13.10.2022, 14:04:05 kirjoittanut Köiskö »

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1833
Vs: 760 gle v6 käyntiongelma
« Vastaus #3 : 14.10.2022, 06:44:50 »
Nimimerkki LaitinenP on puuhastellut 262C:n kanssa jossa sama moottori. Häneltä löytynee vinkkejä.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3343
  • Boxy, but good
Vs: 760 gle v6 käyntiongelma
« Vastaus #4 : 17.10.2022, 12:10:19 »
Kyllä sen jakajan kannen pitäisi mahtua ihan normaalisti irti  ??? Ainakin omasta olen irroittanut.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Köiskö

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 gle v6 käyntiongelma
« Vastaus #5 : 17.10.2022, 12:13:30 »
Kyllä sen jakajan kannen pitäisi mahtua ihan normaalisti irti  ??? Ainakin omasta olen irroittanut.

Löysin mahdollisen vian, tankin bensapumppu ei pyöri. Ei virtaa suoraan antamalla, mutta ei sinne kyllä virtaakaan tule. Mikä sulake vastaa tankin pumpusta?

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 gle v6 käyntiongelma
« Vastaus #6 : 17.10.2022, 12:33:14 »
Oon herätelly 760 2.8 1986 henkiin.
Mulla oli polttoainelinjat ruosteiset/tihkui. Samoin polttoaineen akkumulaattori ei pidä paineita. Sijaitsee auton alla sen toisen pumpun vieressä. Huono akkumulaattori päästää paineet ruiskulta ja joutuu starttaamaan sen vuoksi kauemmin.

Moottorin johtosarja oli myös entinen. Johtojen kuoret hapristuneen ja johtimet paljaaltaan. Ihme kyllä ei ollu pahemmin oikosulussa. Purin moottorin johtosarjan irti, asettelin vanerin päälle järjestykseen ja mitoitin vanhan sarjan perusteella uudet saman mittaiset ja väriset johdot joihin tinasin vanhat liittimet.

Eli uudet polttoainelinjat, johtosarja ja pa-suodatin. Se akkumulaattori tai mikälie paineen pitohärveli olikin aika kallis. Joten starttailu kestää vähän kauemmin

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 760 gle v6 käyntiongelma
« Vastaus #7 : 17.10.2022, 12:41:02 »
K-jetronic mekaaninen ruisku.

Tuossa on tuossa keskellä imutötterön alla ilmamäärälautanen, jonka aukeama määrää sen paljonko suuttimelle ohjataan bensaa. Sitä sitten hienosäädetään lämpötilan mukaan ohjauspaineensäätimellä (venttiilikopan kannessa oleva murkula johon menee kaksi bensaletkua ja sähköjohto + mahd alipaine). Mitä korkeampi ohjauspaine sen vähemmän se antaa bensaa suuttimelle.

Jos kokeapainepumppu ei kykene tuottamaan riittävää painetta syystä että joko siirtopumppu ei toimi (kuten ilmeisesti nyt sulla), tai suodatin on tukossa tai itse korkeapainepumppu ei ole enää vedossa, tuosta seuraa se että ohjauspaine ei nouse riittävän korkeaksi ja seos menee rikkaalle. Kylmä moottori kyllä toimii hyvinkin rikaalla seoksella, mutta lämmettyään alkaa kakomaan.

Muistaakseni se suodattimen jälkeen oleva bensanpaine pitää k-jetissä olla jotain 6 bar luokkaa... Aika paljon enemmän kuitenkin kuin sähköruiskussa.

K-jetti on tunnettu siitä että jokseenkin jokainen komponentti on voi olla viallinen mutta se edelleen toimii suunnilleen oikein. Eli pienen käyntihäiriön korjaaminen voi käytännössä tarkoittaa sitä että ihan joka ikinen palikka on viallinen, tai myös vaan sitä että bensanputsari on jäänyt vaihtamatta.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2022, 12:45:31 kirjoittanut Jule »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 760 gle v6 käyntiongelma
« Vastaus #8 : 17.10.2022, 12:43:51 »
Se akkumulaattori tai mikälie paineen pitohärveli olikin aika kallis. Joten starttailu kestää vähän kauemmin

Bensapumpun releen vaihtaminen sen malliseen joka esipaineistaa järjestelmän ajaa saman asian kuin uusi paineakku (akkumulaattori). Pitää vaan käynistyksessä antaa sen bensapumpun surauttaa ensin ja vasta sitten starttia.

Tosin jos se systeemi on täysin tiivis, niin sitä paineakkua ei varsinaisesti tarvitse, mutta harvoinhan ne enää ovat tiiviitä.

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Vs: 760 gle v6 käyntiongelma
« Vastaus #9 : 17.10.2022, 17:36:37 »
Bensapumpun releen vaihtaminen toisenlaiseen olikin hyvä idea. Sillä pääsisi eroon tiputtavasta akkumulaattorista.

Ajattelin että olis joutunut päivittää polttoaineen syötön kokonaan vaikka yhdelle uudenaikasemmalle pumpulle, vaikka bosch 044 tai Walbron joku.

Mutta oiskohan noilla päässy 6bar paineeseen? Aika kova paine k jet järjestelmässä? Bosch 044 pumppu huitelee 200l 5bar paineessa. Saakohan siitä edes 6bar. Toki virtaus on vähemmän kun 200l/h

Mutta tuolla releellä ohjaten ongelma vois olla ratkaistu.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1776
  • It's Hip To Be Square
Vs: 760 gle v6 käyntiongelma
« Vastaus #10 : 17.10.2022, 17:55:37 »
Bensapumpun releen vaihtaminen sen malliseen joka esipaineistaa järjestelmän ajaa saman asian kuin uusi paineakku (akkumulaattori). Pitää vaan käynistyksessä antaa sen bensapumpun surauttaa ensin ja vasta sitten starttia.

Tosin jos se systeemi on täysin tiivis, niin sitä paineakkua ei varsinaisesti tarvitse, mutta harvoinhan ne enää ovat tiiviitä.

Tuon saman esipaineistuksen saa K-Jetissä yleensä aikaiseksi ihan vaan naksauttamalla pari kertaa virtoja päälle, jos ei ensimmäisellä kerralla surahda. Joku viisaampi kertoi, että se on tuossa tilanteessa havaitsevinaan kipinän, ja pyöräyttää silloin sen reilun sekunnin kerrallaan.

Paineakut taitaa maksaa satasen kahta puolta, riippuu vähän millä varaosanumerolla ettii/sattuu löytämään.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1915
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 760 gle v6 käyntiongelma
« Vastaus #11 : 17.10.2022, 18:51:26 »
Siis, mä en muista mikä se virallinen vaatimus paineelle on, jokatapauksessa se on korkeampi kuin uudemmissa.

Mä en ole k jetin bensarelettä koskaan heräämään pelkällä virtojen naksuttelulla. Ja tosiaan se ongelma on yleensä sen bensan vuotaminen systeemistä ulos, joko suuttimesta koneeseen tai sitten pikkuhiljaa takaisin tankkiin, vaikka sama vaikutus tietysti on jos se paineakku vuotaa.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1776
  • It's Hip To Be Square
Vs: 760 gle v6 käyntiongelma
« Vastaus #12 : 17.10.2022, 19:05:53 »
Itellä tuo pyöräyttää niin säännönmukaisesti pumppuja aina seisonnan jälkeen, että luulin aikoinaan esipaineistuksen olevan ihan asiaankuuluva juttu. Ja ihan se vihreä K-Jetin pa-rele.

Minun muistaakseni Bochin 044 pitäisi olla ihan alkuperäistä vastaava?

On muuten paineakuissa (0438170001) pikkusen hinnat pompsahtanu; minkä sai joskus reiluun kaheksaankymppiin, maksaa nyt keskimäärin heittämällä tuplaten, jostain ebaysta voi löytää reilulla satasella, ja Finjectorilla maksaisi jo yli kahdensadan. :o
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1776
  • It's Hip To Be Square
Vs: 760 gle v6 käyntiongelma
« Vastaus #13 : 17.10.2022, 20:42:36 »
Niin ja alkuperäiseen ongelmaan: voisko olla vain ohjauspaineensäädin jumissa kylmän koneen asennossa, ja jää sopat rikkaalle koneen lämmetessä?

Nämä kun tuppaa vissiin routimaan jompaankumpaan ääripäähän, eli lähtee just kylmänä hyvin tulille, mutta tukehtuu kuumana, tai sitten on todella vaikea, ellei mahdoton saada kylmänä käymään ilman keinotekoista lisähuikkaa, mutta lämpimänä laulaa ihan normaalisti.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6663
  • Global alligator
Vs: 760 gle v6 käyntiongelma
« Vastaus #14 : 17.10.2022, 22:11:58 »
Mulla jumi kun joku oli vieny sieltä sähköt. Vetäsin vaan lisäilmaluistilta sähkön siihen niin johan alko rötäämään kun heräs henkiin.
Järjestelmäpaine n. 5 bar.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron