Minulla ei välttämättä öljynsuodattimien jalat vuoda öljyä, enemmän epäilisin tätä jonka toiseen autoon jo syksyllä fiksasin https://www.youtube.com/watch?v=kLhsfrZ6vKE . Vaikuttaa edelleen tulevan vähän öljysumua mutta siinä taitaa nyt olla korjatun kohdan vieressä puristettava klemmarin paikka tällä kertaa syyllinen. Mutta on ainakin helppo pikku korjaus.
Täytyy alkaa tarkkailemaan myös suodattimen jalkaa. Ollut kuitenkin sen verran pientä mitä öljysumua tuolla alueella on esiintynyt. Enemmän huomasin vuotavan turbolta suunnalta koneen takana tulevan paksun muoviputken. Sen huomaa valuttaneen ajan kanssa reilummalti öljyä, kun otin pohjalevyn irti öljynvaihdossa. Siis sen verran että on varmasti vaikutusta öljyn lisäykseen 30tkm huoltovälillä. Ainakin siitä oli valuttanu alaspäin reilunlaisesti ja ei näe jos konetta katsoo konehuoneen puolelta. Voi olla putkilo halki, mutta vaikuttaa klemmarin kiristystarpeelta. Pyysi kyllä lisäämään puoli litraa vajaan 15tkm kohdilla, jota olen muutenkin pitäny vaihtovälinä. Sitä klemmarin kiristystä pitää ekana ainakin kokeilla tuohon vuotofiksaukseen. No se jäi vielä tekemättä kun ei houkuta tuo hangessa pyöriskely ja olin edellisessä öljynvaihdossa jo sen verran kylmissäni että silloin jäi noinkin pikku asia tekemättä.
Joo näyttäisi olevan omassakin tuo samainen "nippeli" öljyinen. Täytyy tässä joskus ajan kanssa ottaa se auki ja tiivistellä.
Videolla sanoo että ahtoputkelta puuttuu kannake jo tehtaalta ja näyttäisihän tuollaiselle tosiaan paikka olevan? Ahtoputken takapää, moottorin takapuolella oli myös öljytihkuinen.
Lisäsin nyt sen puoli litraa öljyä. Varailen aikaa huollolle tammi-helmikuun tienoille. (Essential-huolto varattu, 17.2.2023)
Apulaitehihna on vaihdettu viimeksi 2020 ja on Volvo original. Tuon pitäisi kuulemma napsahtaa kerrasta poikki (jos aihetta on) eikä rispaantua sivusta kuten tarvikehihnat voivat tehdä?
Akku oli uusittu juuri ennen kaupantekoa autoliikkeen puolesta. Paikallaan näkyy olevan tällainen MaxGearin Revolution AGM 70Ah.