KL-varaosat  Race.fi

740 B230F käyntihäiriö.

  • 21 Vastauksia
  • 2614 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PulsaR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
740 B230F käyntihäiriö.
« : 04.12.2022, 20:01:07 »
Morjens kaikille.
Olen ollut ronkkimassa kaverini epäonnista 740:stä, en ole itse näiden sielunelämään kovasti syventynyt ja alkaa ideat loppua.

Oireet tällä hetkellä: käytännössä ei tyhjäkäyntiä, kierroksia nostaessa alkaa humppaamaan, protäämään ja satunnaisesti paukkumaan ~2krpm, bensa haisee niin että oksat pois. Kun saa kierrokset ongelma-alueesta härnäämällä yli, niin kiertää kyllä vallan mainiosti ylös asti.

Ongelman ilmetessä kuulemma alussa välillä toimi paremmin, välillä huonommin ja häikkä siis ollut jo jonkin aikaa, mutta nyt käynti vaikuttaa muuttuvan koko ajan huonommaksi.

Moottorinohjauksena Bendix. Vikakoodipurkki ei ole yhteistyöhaluinen (tai lukemista yrittävä on kiva kaveri). Laitettaessa johto terminaaliin "2" ja sitten nappulaa painamalla ledi syttyy, mutta ei missään kohtaa ala vilkkumaan. sytytysvirrat kytkettäessä led vilahtaa kerran ja muutamaan otteeseen on jollain kosmisella näppäilyllä saatu siihen tilaan että vilkkuu nopeasti ja yhtäjaksoisesti.

Tähän mennessä varaosa-autosta vaihdettua tai uutta: Lambda, puola, kampikulman tunnistin, tyhjäkäyntimoottori, kaasuläpän tunnistin, IAT ja moottorinohjain. Tulpanjohdot ja puolanjohto aika kusenpolttaman näköisiä, mutta ainankaan visuaalisesti tarkasteltuna ei näyttäisi lyövän missään maihin

Saastelaitteiden lähdöt imusarjasta tukittu ja Bräkleenillä suihkuteltu kaikkia mahdollisia imuvuotopaikkoja ilman menestystä.
Alkup.- ja vaihtopuolassa takapuolen kimmoisa täyteaine oli halkeamilla parista paikasta, jos sillä on merkitystä.

Jako tarkistettu.

Ajossa sama homma, höyhenen kevyellä kaasulla saa ajettua, mutta ei voimaa ja enemmän antaessa puutuu täysin.
Volleen on kultaisella ysärillä asennettu Defan kökkömallin häly/ajonesto, joka ilmeisesti ohitettu. Kalttaan sen seuraavaksi lattialle.

-Janne
« Viimeksi muokattu: 04.12.2022, 21:07:50 kirjoittanut PulsaR »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6757
  • Global alligator
Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
« Vastaus #1 : 04.12.2022, 20:08:30 »
Bensapumput toimii? B-paine?
Vaihto immu ehjä? Koita töpsä irti......
Tulpat varmaan vaihdettu?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa PulsaR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
« Vastaus #2 : 04.12.2022, 20:13:57 »
Bensapumput toimii? B-paine?
Vaihto immu ehjä? Koita töpsä irti......
Tulpat varmaan vaihdettu?

IMM:n töpsää käytin irti, mutta aika paha oli sanoa että vaikuttiko mitään. Meneekö nää jollekkin varakartalle jos ei tule signaalia?
Uudet tulpat. B-paineista ei ollut juttua, onko näissä joku tarkistusportti, vai pitääkö naittaa mittari letkun väliin?

Poissa PulsaR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
« Vastaus #3 : 04.12.2022, 20:16:49 »
Kaasuläpässähän ei ilmeisesti ole mitään muuta kuin closed ja WOt -tunnistus?

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5847
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
« Vastaus #4 : 04.12.2022, 20:39:45 »
Bendix niin tässähän ei ole ilmamäärämittaria vaan imuilman lämpöanturi ja erikseen paineanturi. Tuon paineanturin vaihtaisin.

Myös bensanpaineensäädin voisi päästää polttoaineen läpi alipaineletkuun.

Poissa PulsaR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
« Vastaus #5 : 04.12.2022, 21:04:20 »
Bendix niin tässähän ei ole ilmamäärämittaria vaan imuilman lämpöanturi ja erikseen paineanturi. Tuon paineanturin vaihtaisin.

Myös bensanpaineensäädin voisi päästää polttoaineen läpi alipaineletkuun.

Aha. Okei eli siinä putsarin kaulassa on vain IAT. Ok, selittää vain kaksi napaa =) Vapaastihengittävässäkin siis mennään MAP - anturilla? Onko heittää heti mistä sitä aletaan etsiä?
Ok. pitää toikin tsuumaa liikkuuko säätimen ohjausletkussa muutakin kuin ilmaa.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6757
  • Global alligator
Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
« Vastaus #6 : 04.12.2022, 21:45:15 »
Niin tää on tää saatanan bendix. :peetu:
Eiköhän se mappi oo siinä kuskin iskaritornissa, letkuhan siihen imusarjalta tulee. Tai pitäis tulla.
Connector A or pin 6 is ground
Connector C is the constant voltage input from pin 7 on the ECU and should read 5 volts to ground
Connector B is the variable output signal from the pressure sensor to pin 11 on the ECU. Connect a hand vacuum pump to B or 11, apply vacuum, and read the signal. Voltage should drop from 5 volts to a lower number. If it does not drop, replace the sensor
. To test, turn ignition "on" and test the back of the sensor connector or the pins on the back of the ECU connector (do not disconnect with the ignition "on")

Kannattaa syynätä tarkasti sen map anturin kumimutkat jos ei ole jo korvattu kumiletkulla koko muoviputki. ;)

IAT.
-20°C (4°F) 15K ohms
20°C (68°F) 2.5K ohms
100°C (212°F) 160 ohms

Noissa lh jutuissa on bensakiskon kuskin puol päässä venttiili mihin saa sen rengaspainemittarin. :D kato jos löytyy.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2022, 22:07:35 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa PulsaR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
« Vastaus #7 : 04.12.2022, 22:07:58 »
Niin tää on tää saatanan bendix. :peetu:
Eiköhän se mappi oo siinä kuskin iskaritornissa, letkuhan siihen imusarjalta tulee. Tai pitäis tulla.
Connector A or pin 6 is ground
Connector C is the constant voltage input from pin 7 on the ECU and should read 5 volts to ground
Connector B is the variable output signal from the pressure sensor to pin 11 on the ECU. Connect a hand vacuum pump to B or 11, apply vacuum, and read the signal. Voltage should drop from 5 volts to a lower number. If it does not drop, replace the sensor
. To test, turn ignition "on" and test the back of the sensor connector or the pins on the back of the ECU connector (do not disconnect with the ignition "on")

IAT.
-20°C (4°F) 15K ohms
20°C (68°F) 2.5K ohms
100°C (212°F) 160 ohms

Noissa lh jutuissa on bensakiskon kuskin puol päässä venttiili mihin saa sen rengaspainemittarin. :D kato jos löytyy.

Mainiota, näillä on jo hyvä lähteä eteenpäin. Katsotaan miten tämä saaga etenee kunhan poikkean kaverin tallilla tässä viikolla  ;D

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6757
  • Global alligator
Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
« Vastaus #8 : 04.12.2022, 22:18:06 »
Tuo vielä minkä lisäsin sun lainauksen jälkeen.
Kannattaa syynätä tarkasti sen map anturin kumimutkat jos ei ole jo korvattu kumiletkulla koko muoviputki.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
« Vastaus #9 : 05.12.2022, 05:50:09 »
Bendixissä ei ole mitään vikaavikaa..  ajettu jo kaksikymmentä vuotta.  :D
Onko kaasuläppä säädetty oikein? Lämpöanturi tai tulpanjohdot,  ykkösen ja kakkosen johdot menee ensimmäisenä. Miltä jakajan kansi näytttää, hapettumaa ainakin ja vuotaako jakajan stefa öljyä?

Poissa PulsaR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
« Vastaus #10 : 05.12.2022, 19:07:16 »

B-paineet kuulemma tarkastettu ja tasainen ~3bar. Lupasi luppoaikana vaihtaa varaosa-autosta MAP:in ja tsuumata letkun. Seuraamme tilannetta.

Poissa PulsaR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
« Vastaus #11 : 05.12.2022, 19:20:52 »
Bendixissä ei ole mitään vikaavikaa..  ajettu jo kaksikymmentä vuotta.  :D
Onko kaasuläppä säädetty oikein? Lämpöanturi tai tulpanjohdot,  ykkösen ja kakkosen johdot menee ensimmäisenä. Miltä jakajan kansi näytttää, hapettumaa ainakin ja vuotaako jakajan stefa öljyä?

Läppä säädetty niin että tyhjäkäntikärjet aukeaa abaut heti kun kaasuun koskee. Lämpöanturia vilkaistaan seuraavaksi jos MAP:in vaihto ei tuota mitään tulosta (mitään vaikutusta ei ole onko kone pakkasesta revitty tai käyntilämmössä) . Tulpanjohdot lievästi käytetyn oloiset, kuten jo kerroinkin. Jakaja oli auki, kuivan näköinen eikä mikään totaalisen sysipaskan näköistä, romut vaihdettu muutama vuosi aikaa.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2022, 19:22:23 kirjoittanut PulsaR »

Poissa PulsaR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
« Vastaus #12 : 17.12.2022, 18:51:19 »
Nyt on sitten MAP ja lisätietojen jälkeen ilmeisesti ei-yhteensopiva Boschin tyhjäkäyntimoottori vaihdettu putsattuun VDO:hon.
Tyhjäkäynti on nyt kohtalaisen hyvä, mutta sama 2krpm kohdalla rötääminen jatkuu, mutta nyt vaikka kierrokset saa tuosta parista tonnista nousemaan kikkailemalla, loppuu kiertäminen ~3krpm:n kohdalla, nousu loppuu ja kierrokset tipahtaa tyhjäkäynnin tuntumaan.
Lambda siis uusittu ja nyt ei ole tietoa että mikä anturi siellä on paikallaan. Ymmärsin jostakin postauksesta foorumilla että tuo Bendix käyttää titaanilambdaa, voisiko tämä nyt johtua vääränlaisesta anturista?
Yritän päästä käymään paikan päällä mittaamassa kaikki laitteet joihin tehtaan arvot löytyy.
Eihän kellään sattumoisin ole tuon Bendix:in ECU pinouttia tarjolla? Helpottaisi kun voisi suoraan ECU:n kammasta alkaa hakea.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5847
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
« Vastaus #13 : 17.12.2022, 19:02:00 »
Juu bendixiin kuuluu oma lambdansa.

En tiiä miten tää toimii mutta lh:lla voi testata ottamalla lambdan piuhan irti. Jos käynti paranee niin se on rikki/väärä.

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
« Vastaus #14 : 17.12.2022, 20:53:50 »
Bendixin alkuperäisessä lambdassa on punainen johto ja itse anturiin tehty reiät, ilma menee siitä läpi. Vai onko sinne alas laitettu abikoilla joku yleismalli?
Kokeilkaa toista suutinrelettä, kaikissa sama rele. Kerran kokeilin yhtä  tarvike MAP-anturia ja sillä se toiminut lainkaan.
Rattiakselin oikealla puolen on vielä sytkäpurkki.  :D

 

Carcom Oy  Elekma