Proturbo  Autodiagnoosi

740 B230F käyntihäiriö.

  • 21 Vastauksia
  • 2618 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PulsaR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
« Vastaus #15 : 18.12.2022, 19:56:22 »
Bendixin alkuperäisessä lambdassa on punainen johto ja itse anturiin tehty reiät, ilma menee siitä läpi. Vai onko sinne alas laitettu abikoilla joku yleismalli?
Kokeilkaa toista suutinrelettä, kaikissa sama rele. Kerran kokeilin yhtä  tarvike MAP-anturia ja sillä se toiminut lainkaan.
Rattiakselin oikealla puolen on vielä sytkäpurkki.  :D

Mitä ilmeisemmin sinne on nyt vaihdettu zirkonia -lambda ja oikeanlaisen anturin haku työn alla.
Tuo diagnostiikkapurkin toimimattomuus myös hämmentää, pitäisikö tämän Bendix-Reginan aivojen antaa edes jotakin ulos siitä? ECU ja varmuudeksi se ledipurkkikin on vaihdettu toisesta tiilestä, mutta johto kakkosportissa ei nappia painamalla tapahdu mitään muuta kuin että ledi palaa koko ajan.
Suutinrele on myös vaihdettu ajamalla paikkaansa jätetystä elintenluovuttajasta.
"Rattiakselin oikealla puolen on vielä sytkäpurkki." Mitä tämä ohjaa ja missäpäin tarkemmin, kabiinissa vai konehuoneessa?
« Viimeksi muokattu: 20.12.2022, 10:01:17 kirjoittanut PulsaR »

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6757
  • Global alligator
Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
« Vastaus #16 : 18.12.2022, 21:01:36 »
No sytkäähän se purkki ohjaa ja on siellä polkimien yläpäässä auton sisällä.

Vois olla kohta aihetta kokeilla toisella eculla jos sellasen jostain löytää tai ainakin avata vanha ja kuikuilla sitä tarkemmin.

Johtojen kunto kans, lähinnä imusarjan alapuolelta nipusta. Kato nyt samalla se laturilta lähtevä paksu jos se kiertää sieltä kampiakselin alapuolelta akulle???
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa PulsaR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
« Vastaus #17 : 19.12.2022, 20:51:28 »
No sytkäähän se purkki ohjaa ja on siellä polkimien yläpäässä auton sisällä.

Vois olla kohta aihetta kokeilla toisella eculla jos sellasen jostain löytää tai ainakin avata vanha ja kuikuilla sitä tarkemmin.

Johtojen kunto kans, lähinnä imusarjan alapuolelta nipusta. Kato nyt samalla se laturilta lähtevä paksu jos se kiertää sieltä kampiakselin alapuolelta akulle???

Ok. Saman aikakauden riisikippojen kanssa pääasiassa touhunneena tottunut siihen että ECU hoitaa kaiken. Onko tuossa sytytyksen ohjauksessa joku oma äly vai pelkkä orjapurkki?
Toisella moottorinohjauksella siis kokeiltu ja tilanne ei muuttunut mitenkään. Pitää kyörätä noita johtosarjoja kun seuraavaksi pääsen pulkkaa vilkuilemaan.

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
« Vastaus #18 : 19.12.2022, 22:39:15 »
Kokeilkaa toisia tulpanjohtoja, omassa johdot oli tulikuumat vaikka ei lyönyt läpi. Jakajan kansi voi lyödä läpi siinä kun on koppa päällä.
Vaihtakaa myös jakajan kansi ja pyörijä, ei mitään propartsin roskaa, Bremi tai Bosch tilalle.
Ostin propartsin kannen ja pyörijän, sammui kerrasta muutaman sadan kilometrin jälkeen, heitin molemmat roskiin.

Poissa PulsaR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
« Vastaus #19 : 28.12.2022, 19:38:31 »
Noin, taas on vietetty nelisen tuntia mitaten ja kyöräten pellin alla ja jalkatilassa. Tulos laiha nolla.

Nyt siis uusitty tulpanjohdot, kansi ja pyörijä. Puolan johto on vielä vaihtamatta saatavuusongelman vuoksi.

Ledipurkista saatiin vihdoin ulos 2-2-1. Kahta käytettyä ja yhtä uutta IAT -anturia kokeiltu ja johdotukset mitattu ECU:n kampaan asti sekä IAT, että MAP -anturilta.
MAP -anturin signaali sammuksissa ~5V, Tyhjäkäynnillä ~3V ja kierroksia nostettaessa seikkaileva, mutta kuitenkin pienenevä.

Tällä hetkellä siis todennäköisesti edelleen väärä lambda paikallaan koska tuo Bendixin vaatiman titaanisen hankinta ei vaikuta olevan ihan helpoimmasta päästä.
Mutta lambdan johto kiinni tai auki, moottori suoraan pakkasesta herätetty tai lämmin, niin ei vaikuta käyntiin.
(Pyörittelin sellaista ajatusta että jos mikään muu ei auta ja korvaavaa lambdaa ei saa, niin laittaisi jonkun huokean pään laajakaistalambdamittarin, jossa mahdollisuus generoida kapeakaistasignaali ECU:lle)?

Tyhjäkäyntimoottori vaihdettu putsattuun VDO:hon, kara liikkuu omin voimin.

Suutinten rele vaihdettu toiseen. Rikastinsuuttimen töpseli käytetty irti -ei vaikutusta. Vikakoodi tästä jäi kummittelemaan nollausyrityksistä huolimatta.

Jäähdytysnesteen lämpöanturin johto ECU:lle testattu, itse anturi antoi jonkun vastuslukeman, eli ei ainankaan täysin rikki ja auki jättäminen ei vaikuta käyntiin.

Kaasuläpän asennon tunnistin vaihdettu taas ja mitattu toiminta ECU:lle asti. (tyhjäkäynti kärjet NO ja täyskaasu NC, tai toisinpäin, en enää muista)

Kampuran asentotunnistin uusi.

Puola vaihdettu toisesta autosta.

Sytytysboksi sinne jalkatilaan vaihdettu toisesta autosta, mutta mitään sille purkille meneviä johtoja ei ole mitattu. Nakuanturin johtoa käytettiin irti, ei vaikutusta.

ECU vaihdettu toiseen.

ECU:n maadoitukset mitattu.

b-paineet kuulemma mitattu muutama kk-sitten, tarkistan nekin vielä uusiksi kun käyn seuraavan kerran paikalla.

Puristuspaineet mitattu ja ~10 nurkissa kaikissa mukeissa.

Jako tarkistettu jo kahdesti.

Volle siis käynnistyy "ihan ookoo", käy tyhjää, mutta saattaa satunnaisesti sammua. Hitaasti kaasua nostettaessa jää kierrokset pomppimaan ~2krpm, ja jos pitää kaasun paikallaan tai nostaa hitaasti, pääsee siitä ohi ja sitten kiekaisee ylös asti, reilun/täyskaasun antaminen kyykkää koneen sammuksiin asti.

Ja ymmärsin että käynti on huonontunut askeleittain useampien kuukausien aikana ja nyt käytännössä ajokelvoton. Eli ylämäkeen ei voimaa enää riitä millään kikkailulla.

Tää alkaa taas olla niitä kuuluisia...



« Viimeksi muokattu: 28.12.2022, 19:43:26 kirjoittanut PulsaR »

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 561
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
« Vastaus #20 : 28.12.2022, 21:31:31 »
Ei ole enää vaihtamatta kun bensasuodatin ja bensapumpun rele. Imusarjan tiiviste ei hajoa yläpuolelta vaan alta, bräkliiniä ei sinne saa oikein sumutettua.
 ::)

Poissa PulsaR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F käyntihäiriö.
« Vastaus #21 : 29.12.2022, 16:10:15 »
Ei ole enää vaihtamatta kun bensasuodatin ja bensapumpun rele. Imusarjan tiiviste ei hajoa yläpuolelta vaan alta, bräkliiniä ei sinne saa oikein sumutettua.
 ::)

Itseasiassa nekin on vaihdettu, tosin jo niin kauan aikaa sitten vikaa selvitellessä että unohdin mainita.

MUTTA: Nyt _täysin_ lottotekniikalla päätettiin irroittaa ja tukkia rikastussuuttimen bensaletku ja jopas alkoi rokata. Suuttimen sähköliittimen irroitus taas ei vaikuttanut mitenkään.
Sekä paikallaan oleva, sekä purkuosana oleva suutin testattiin irtonaisena, eivätkä vuotaneet paineistettuna ja toimivat ohjattaessa aivan normaalisti.
Vielä erikoisempaa on että "vääräksi" oletettu Lambda ei ainankaan toistaiseksi aiheuttanut mitään ongelmia...

 

Autoracing  KL-varaosat