Futurez  Kulkukoira

XC70 DPF paine-ero

  • 20 Vastauksia
  • 2848 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa RTH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
XC70 DPF paine-ero
« : 06.12.2022, 14:50:51 »
Pientä ongelmaa XC: kanssa.

Perustietoa sen verran että kyseessä -07 XC70 D5244t4 moottorilla.

Parempi puolisko ajeli kotiin ja kesken matkan heitti limp moden ja vikakoodin tauluun.
Kotona autocom kiinni ja valitteli että DPF täynnä. Ennen kuin sitä rupesin irroittelemaan tarkastin vielä livedatasta anturin arvoja.
Se väittää että paine-ero on koko ajan 65528Hpa. Eli ilmeisesti anturin max arvo.
Tilasin siis uuden, mutta muutosta asiaan ei tullut. Vieläkin tehot hukassa ja live näyttää samaa.
Valittaa myös lämpöanturia mutta se kyllä toimii liven mukaan.
Muut koodit siis oli
8420 virtalähde 2 virheellinen signaali
2000 jäähdytysnesteen lämpötunnistin
2B40 hiukkassuodatin  virheellinen signaali
2BAA hiukkassuodatin ei arvoa

Onko ideoita mitä koitetaan seuraavaksi?

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 DPF paine-ero
« Vastaus #1 : 06.12.2022, 15:57:17 »
En mitään tästä tiedä, mutta suoralta kädeltä tulisi mieleen että oisko sitten anturin johto poikki?

Jos ei nykimällä ja katselemalla löydy katkosta, niin aika helppohan on ne muutamat johdot katsella yleismittari "piippausasennossa", että sähkö menee anturilta eculle. Samalla voi myös katsoa ettei ole johtimet ole oikosulussa plussaan/miinukseen tai keskenään.

Samalla kun käyttää liittimet auki, niin vähän suihkauttaa isopropanolia ja nitkuttaa liittimiä muutaman kerran kiinni/auki, niin on hapettumatkin puhdistettu.

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 DPF paine-ero
« Vastaus #2 : 06.12.2022, 17:04:24 »
Kaiken varalta kannattaa ottaa varmaan akku irti ennen kuin noita liittimiä alkaa käymään läpi. Kytkentäkaavion mukaan DPF-paineanturille menee 3 johtoa joista varmaan yksi on maa, yksi on +5V ja yksi on joko analoginen jännitesignaali tai sitten digitaalinen sarjasignaali, en tunne tuota tekniikkaa. Mutta 5V noissa aika usein kai on referenssijännitteenä. Jos maa on jostain poikki, voisi anturi ajaa koko ajan täyttä arvoa signaalijohtimeen.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3033
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 DPF paine-ero
« Vastaus #3 : 06.12.2022, 17:55:33 »
Tuo paine-ero anturin toiminta kannattaa tarkastaa vidalla, tuo autocom ainakin itsellä kertoo mitä tahtoo. Viimeksi kun tuota paine-ero anturia tutkittiin yhdesta V50 niin vida antoi ohje arvoiksi mitä pitää olla, 3-20hPa tyhjäkäynnillä. Tässä kohtaa vois auton tiedoilla katsoa mikä tuossa kuuluu olla.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2022, 19:34:45 kirjoittanut jak900 »

Poissa RTH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 DPF paine-ero
« Vastaus #4 : 06.12.2022, 18:47:11 »
Hyviä pointteja. Johtosarjaa jo mittailin ja ainaki ne oli ehjät. Mittailen vielä ettei ne ole ristissä mistään.

Ja tota autocomin luotettavuutta jo mietinkin, mutta jotain sielä on sekaisin, koska tehot hukassa.

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2237
  • Tampere - Pori
Vs: XC70 DPF paine-ero
« Vastaus #5 : 07.12.2022, 16:18:22 »
Hyviä pointteja. Johtosarjaa jo mittailin ja ainaki ne oli ehjät. Mittailen vielä ettei ne ole ristissä mistään.

Ja tota autocomin luotettavuutta jo mietinkin, mutta jotain sielä on sekaisin, koska tehot hukassa.

Kerroitko testerillä uudesta anturista mikä on asennettu? Nk. Nollakohta voi olla siirtynyt ja siksi tuo pitää tehdä. Akkua ei kannata lähteä irroittelemaan kun se taas saattaa aiheuttaa muuta murhetta.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 DPF paine-ero
« Vastaus #6 : 07.12.2022, 19:06:34 »
Itsellä samalla moottorilla -08 XC70. Olin joskus katsonut noita anturien arvoja iCarsoft VOL V3:lla ja lukema oli tyhjäkäynnillä ollut 5hPa, elikkä ilmeisesti myös semmonen näyttäisi oikeaa arvoa Vidan lisäksi.

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 DPF paine-ero
« Vastaus #7 : 08.12.2022, 10:58:33 »
Semmoset ajatuksen siemenet vielä, että jos kyseessä on "tavallinen" painesensori, niin sen toiminnankin tutkii jännitemittarilla aika äkkiä: Jos ei ole sopivaa probea niin työntää vaikka nuppineulan (anturin ollessa kytkettynä) johdon juureen liittimessä, niin saa mitattua että karvoissa on se 0V, +5V ja signaalikarvassa jotain siltä välillä.

Kun moottori on sammuksissa niin diagnostiikkalaitteen pitäisi näyttää kaiketi 0hPa. Jos mittaa jännitemittarilla niin signaalikarvan jännitteen pitäisi muuttua kun moottori on sammuksissa verrrattuna kun on käynnissä. Tästä en nyt ole täysin varma että onko tuon sensorin lähtö tasajännitettä, mutta arvelen kuitenkin että on.

Yritin katsella internetistä että minkälainen sensori kysessä, niin tuo kalibrointiohje tuli vastaan aika äkkiä, joten sen siihen varmaan tosiaan joutuu joka tapauksessa tekemään:
How to Change a DPF Pressure Sensor (SiRobb)
https://youtu.be/IU0whFoGGrI

Lähtökohtaisesti tosin olettaisin että kalibroinnin puute aiheuttaisi vain hieman väärän lukeman eikä täydellistä toimimattomuutta, mutta kukapa näistä varmaksi tietää.

Poissa RTH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 DPF paine-ero
« Vastaus #8 : 13.12.2022, 12:52:01 »
Nyt on mittailtu.
Ruskea ilmeisesti maa.
Valkoinen 0,5v
Harmaa 1,5v-2,4v Tämä seilaa aika lailla. Arvot ei muutu oli auto käynnissä tai ei.

Samalla kalibroin anturin mutta ei mitään muutosta.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3033
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 DPF paine-ero
« Vastaus #9 : 13.12.2022, 13:34:29 »
Letkut ehjät ja oikein päin ? DPF tukossa ?

Poissa RTH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 DPF paine-ero
« Vastaus #10 : 13.12.2022, 13:42:08 »
On oikein päin eikä dpf tukossa.

Varmistin tämän vielä irroittamalla lambdan putkesta ennen anturia, jotta saisin varmasti kunnolla paine-eroa mutta ei vaikutusta mihinkään.

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 DPF paine-ero
« Vastaus #11 : 13.12.2022, 14:10:50 »
Nyt on mittailtu.
Ruskea ilmeisesti maa.
Valkoinen 0,5v
Harmaa 1,5v-2,4v Tämä seilaa aika lailla. Arvot ei muutu oli auto käynnissä tai ei.

Samalla kalibroin anturin mutta ei mitään muutosta.

No se +5V sieltä näyttäisi uupuvan sitten.
Jos kaikki muut sensorit toimii normaalisti, niin varmaan se +5V regulaattori on eculla ihan kunnossa.
Olisiko tuo harmaa johto sitten kuitenkin melkein poikki jostain kohdasta?

Jos irroitat sensorin liittimestä ja mittaat virrat päällä jännitteet, niin tuleeko sitten harmaaseen +5V?
Ajattelin että jos tulee niin olisiko se johto sitten osittain poikki, josta aiheutuu noussut sarjaresistanssi ja sitten kun sen sensorin laittaa sinne kuormaksi, niin jännite tippuu tuonne 1,5v-2,4v nurkille.

Muuten voisi luulla että siellä on joku hapettuma miksi jännite ei tule perille asti, mutta kun olet jo käyttänyt littimet irti sekä sensorilta että eculta, niin olisi se toiminta jo siinä parantunut.

Voin mitata omasta autosta vielä verrokkiarvot noille jännitelle kunhan ennätän, jos et ole jo saanut autoa kuntoon siihen mennessä.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3033
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 DPF paine-ero
« Vastaus #12 : 13.12.2022, 15:41:58 »
Voin myös vidasta vilkaista nuo arvot mitä pitäisi olla.

Poissa RTH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 DPF paine-ero
« Vastaus #13 : 13.12.2022, 16:00:39 »
Hienoa! Kiitokset jo etukäteen.

Äsken kävin koeajolla kun sain jarrurempan tehtyä. Vikavaloja ei pala,(jos ei lasketa moottorijärjestelmä vaatii huollon tekstiä) eikä valita täyttä hiukkassuodatinta, mutta tehot hukassa. Ahtoja autocomin mukaan 0,6bar

Poissa vtolonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 DPF paine-ero
« Vastaus #14 : 13.12.2022, 16:18:20 »
Tuleeko muuten edelleen nuo kaikki aloituksessa mainitut vikakoodit?

Siellä oli tämä "8420 virtalähde 2 virheellinen signaali".
Ajattelin ensin että tämä olisi ollut joku pakkasen aiheuttama tilapäinen vika, mutta nyt kun sieltä sensorilta kerran uupuu se +5V, niin on sekin mahdollista että tuo referenssijännite on kuralla.

Silloin voisi olla että joku sensori ottaa liikaa virtaa ja vetää jännitteen alas tai sitten johto on oikosulussa johonkin.
Jos joku sensori ottaa liikaa virtaa, niin silloinhan tuon +5V jännitteen pitäisi nousta ylös kun sen viallisen sensorin irroittaa.
Vikakoodit tuli tästä DPF-sensorista ja lämpötilan sensorista, niin varmaan noista olisi hyvä aloittaa. Tietenkin sen DPF-sensorin olet jo vaihtanut niin melko varmasti vika ei ole siinä.
Vidasta varmaan näkisi, että mitä muita sensoreita on kytketty tuohon samaan jännitteeseen!?

 

Proturbo  Autodiagnoosi