Carcom Oy  Elekma

940 16v->8v swappi ei käynnisty

  • 11 Vastauksia
  • 1420 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
940 16v->8v swappi ei käynnisty
« : 29.12.2022, 19:14:32 »
Moro. Ostin -91 940 16v Volvon mistä oli moottori entinen. Vaihdoin tilalle b230f moottorin ja johtosarjan sokeripaloilta konehuoneeseen. Lh.2.4 ohjaus ollut kummassakin.
Liittimet meni kivasti kiinni 16v sähköjen tilalle joten näiltä osin homma oli ihan "bolt on".
Ongelmana nyt se että suuttimet ei maadoita joten ei saa ainetta. Myös kipinä tulee. Koko päivän hallilla tutkin ja en keksi missä mättää...

- koodit katsottu ekana ja ei tule diagnostiikka boksille vikakoodeja kakkos pinnistä luettuna. Kutos pinnistä en muistanut tänään lukea

- testin kun laittaa päälle niin suuttimet ei naksu.
- startatessa eikä testillä välähdä T10 lamppu suuttimen liittimessä. Suuttimen liittimestä hyppylanka suoraan imusarjan niin suuttimet naksahtaa tai lamppu syttyy ihan riippuen kumpi on kiinni eli virta tulee.
-bensapumput hörähtää kun laittaa virrat päälle
-kiskossa on painetta, lentää ku teini pojalta
- kokeiltu ekana 16v bokseilla ja sen jälkeen kokeiltu vaihtamalla kummatkin boksit 8v bokseiksi.
- jetronic boksin luona maadoitukset korissa kiinni
-konehuoneessa pelkääjän iskaritolpassa kaksi samanlaista relettä. Ei vaikutusta vaikka vaihtaa releet toistepäin. Toinen rele taitaa ohjata ilmastointiin liittyviä härveleitä. Ja se toinen kytkee päälle kun kääntää virtaavaimesta.

Autossa oli vedetty abs boksilta kaikki piuhat poikki ja boksi puuttuu. Ei ole vielä uutta osaa löytynyt tilalle. Mutta tuskinpa se sitä kautta suuttimia maadoittaa tai muutenkaan käyntiin lähtemiseen vaikuttaa?

Varmasti unohtui jotakin ainakin kertoa kun tuntuu että kaikkea jo tänään kokeiltu.. Kiitos etukäteen -Eetu

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 16v->8v swappi ei käynnisty
« Vastaus #1 : 29.12.2022, 20:00:54 »
Minen mistään tiä mutta 8v suuttimet tarttee sen etuvastuksen. Mites 16 v ?
V60 D3AWD -20,  V70 T5 2005, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 16v->8v swappi ei käynnisty
« Vastaus #2 : 29.12.2022, 20:19:53 »
Minen mistään tiä mutta 8v suuttimet tarttee sen etuvastuksen. Mites 16 v ?

Mietin itekkin tätä vastus asiaa ja foorumia lukiessa löytyi että b2x0 FT/FK moottoreissa on ainakin vastukset vihreillä suuttimilla. Onkohan tossa 16v ja voiskohan ne sotkea vapareitten virransyöttöä.. jos suuttimen johdot on irti ja siltikään en saa suutinta aukeamaan/ signaalia eculta suuttimelle niin luulis että se vastus ei siihen vaikuta vaan vika on jossain muualla kun eikai se ohjaus sitä suuttimen perusteella arvo aukeaako suutin vai ei...
« Viimeksi muokattu: 30.12.2022, 04:34:13 kirjoittanut Eetuli »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8106
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 940 16v->8v swappi ei käynnisty
« Vastaus #3 : 29.12.2022, 22:32:22 »
Minen mistään tiä mutta 8v suuttimet tarttee sen etuvastuksen. Mites 16 v ?
Turbon suuttimet tarvitsee, vaparin ei.

Onko yhteys boksilta suuttimille kunnossa? Mikäli boksi ei maadota on joko johto katki jostain, kampiakselin asentotunnistin rikki(ei tosin anna silloin kipinääkään) tai suuttimien ohjaustrankku rikki boksista. Mutta trankkukaan tuskin on rikki molemmista.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 16v->8v swappi ei käynnisty
« Vastaus #4 : 30.12.2022, 04:27:46 »
Turbon suuttimet tarvitsee, vaparin ei.

Onko yhteys boksilta suuttimille kunnossa? Mikäli boksi ei maadota on joko johto katki jostain, kampiakselin asentotunnistin rikki(ei tosin anna silloin kipinääkään) tai suuttimien ohjaustrankku rikki boksista. Mutta trankkukaan tuskin on rikki molemmista.

Boksin ja suuttimien välillä se vika vois olla. Tarkistettu että virta kyllä tulee kaikille suuttimille mutta ne ei maadoita.. Virta tulee ilmeisesti kaikille samaan aikaan, yhden suuttimen liittimen toisesta pinnistää kun maadoittaa koriin niin kaikki suuttimet naksahtaa, onks se normaalia? :idiot2:
Mutta epätodennäköistä olis että neljä maajohtoa mennyt johtosarjan sisällä poikki että jossain johtosarjan ulkopuolella sen vian luulis olevan...
Mistä noi saa maadoituksen? Maadoittaakohan se koko boksi sitten ollenkaan itseään vai onko suuttimille oma maa..

Imusarja ja ympärillä oleva johtosarja on varmasti ollut ehjä purettaessa kun liikkuvasta autosta sen otin joten siinä se vika tuskinpa ainakaan on..
Kokeiltu heti aluks varuilta myös toisella kampuran tunnistimella mutta ei ollut mitään vaikutusta
« Viimeksi muokattu: 30.12.2022, 04:32:33 kirjoittanut Eetuli »

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
Vs: 940 16v->8v swappi ei käynnisty
« Vastaus #5 : 30.12.2022, 10:07:31 »
Boksin ja suuttimien välillä se vika vois olla. Tarkistettu että virta kyllä tulee kaikille suuttimille mutta ne ei maadoita.. Virta tulee ilmeisesti kaikille samaan aikaan, yhden suuttimen liittimen toisesta pinnistää kun maadoittaa koriin niin kaikki suuttimet naksahtaa, onks se normaalia? :idiot2:
Mutta epätodennäköistä olis että neljä maajohtoa mennyt johtosarjan sisällä poikki että jossain johtosarjan ulkopuolella sen vian luulis olevan...
Mistä noi saa maadoituksen? Maadoittaakohan se koko boksi sitten ollenkaan itseään vai onko suuttimille oma maa..

Imusarja ja ympärillä oleva johtosarja on varmasti ollut ehjä purettaessa kun liikkuvasta autosta sen otin joten siinä se vika tuskinpa ainakaan on..
Kokeiltu heti aluks varuilta myös toisella kampuran tunnistimella mutta ei ollut mitään vaikutusta

Suuttimet kytketty kaikki yhteen, eli jos maadoitat yhden liittimen koriin ja kaikki naksuvat niin se on normaalia, suutinten ja ecun välinen toiminta pitäisi olla:

Suuttimilla 12V virrat päällä.
Suuttimien maat kytketty yhteen ja yksi johto ECUlle.
ECU maadoittaa kaikki suuttimet samaan aikaan kun haluaa koneeseen bensaa.

Itse selvittäisin onko ECUn ja suutinliittimen välillä johto ehjänä.

Joku fiksumpi ottaa kantaa tähän ennenkö kusetan ihan omiani mut eikös suutin rele ohjaa tuota 12V puolta? Eli jos virrat päällä maadoittaa yhden liittimen ja silloin sumut sumuttaa niin voisi olettaa ettei ole rele kyseessä?

Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 16v->8v swappi ei käynnisty
« Vastaus #6 : 30.12.2022, 10:28:48 »
Suuttimet kytketty kaikki yhteen, eli jos maadoitat yhden liittimen koriin ja kaikki naksuvat niin se on normaalia, suutinten ja ecun välinen toiminta pitäisi olla:

Suuttimilla 12V virrat päällä.
Suuttimien maat kytketty yhteen ja yksi johto ECUlle.
ECU maadoittaa kaikki suuttimet samaan aikaan kun haluaa koneeseen bensaa.

Itse selvittäisin onko ECUn ja suutinliittimen välillä johto ehjänä.

Joku fiksumpi ottaa kantaa tähän ennenkö kusetan ihan omiani mut eikös suutin rele ohjaa tuota 12V puolta? Eli jos virrat päällä maadoittaa yhden liittimen ja silloin sumut sumuttaa niin voisi olettaa ettei ole rele kyseessä?

Jeeestä, voisin kokeilla seuraavaks vetää johtosarjan rinnalle suoraan eculta suuttimelle maan niin tietää varmaksi jos vika on johtosarjan sisällä..

Ei välttämättä tähän nyt liity millään tavalla mutta sen verran keksin kertoa lisää vikoja että sisäpuhallin on täysin mykkä. Ei toimi millään asennolla ja vitos asentoon kun laittaa puhalluksen niin nro. 16 sulake palaa muutamassa sekunnissa että joku tuolla kojelaudan sisällä ainakin on oikosessa. Koputtelin pikasesti siiliä ja puhallin moottoria mutta ei mitään vaikutusta

Edit: kokeiltu heti alussa myös toisella isolla valkoisella releellä sulakeboksille eikä paranna toimintaa. Eli rele paikalla E

Edit2: Ja alussa ecu vikaa jo suljettu pois,  imm 5pinniin tulee virta.
 Ekassa viestissä mainitsemani iskaritolpan rele (radio suppression relay) kokeiltu vaihtaa viereinen tilalle ja kummallakin kytkee virran päälle kun kääntää avainta. Tähän tulee eculta kelt-sin johto ja tästä lähtee suuttimille puna-vihr johto eli virta tulee tätä kautta. Kaavion mukaan suuttimien maa menee ecun pinniin 18 yhdellä harmaalla johdolla ja ecu maadoittuu mustalla johdolla pinnistä 17....
« Viimeksi muokattu: 30.12.2022, 11:44:23 kirjoittanut Eetuli »

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
Vs: 940 16v->8v swappi ei käynnisty
« Vastaus #7 : 30.12.2022, 12:27:28 »
Mitä tohon puhaltimen moottoriin tulee niin testaa nypätä johto irti moottorista, jos silloin sulake säilyy ehjänä niin kyseessä moottori, jos posahtaa samalla lailla niin sit on jotain johtohäikkää. Samaa voi kokeilla ottamalla esivastus irti niin tietää onko se oikkarissa.

Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 16v->8v swappi ei käynnisty
« Vastaus #8 : 30.12.2022, 14:54:40 »
Vika löytyi! Sokeripala liitoksella moottorin johtosarjan puoleinen pinni harmaassa johdossa ei ollut pohjassa.. Kiitos kaikille avusta! Eli vika oli perinteisesti siellä missä sanoin että se ei ainakaan ole.. ;D

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
Vs: 940 16v->8v swappi ei käynnisty
« Vastaus #9 : 30.12.2022, 15:08:37 »
Hienoa että löytyi  ;)

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6757
  • Global alligator
Vs: 940 16v->8v swappi ei käynnisty
« Vastaus #10 : 30.12.2022, 18:43:09 »
 *taavih-> ja lisää sokeripaloja. ;) Ne on just hyviä tommosissa vähemmän tärkeissä kohteissa.
Ei teetä mitään turhaa hommaa.

No hyvä kun vika löyty.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 16v->8v swappi ei käynnisty
« Vastaus #11 : 30.12.2022, 18:50:35 »
*taavih-> ja lisää sokeripaloja. ;) Ne on just hyviä tommosissa vähemmän tärkeissä kohteissa.
Ei teetä mitään turhaa hommaa.

No hyvä kun vika löyty.

Nuo nyt ei onneksi oo oikeita sokeripaloja kun tarkoitin siis niitä oikeita liittimiä mitkä on puolan alapuolella piilossa mistä moottorin johtosarjan kuuluukin katketa ;D

Puhaltimen ropelsin irti niin lillui vedessä. Kuivauksen jälkeen paikoilleen niin pelkkä vitonen toimii puhalluksessa eli ilmeisesti siili kökkönä  :-[

 

Elekma  Autoracing