Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Äänestys

Mikä (plugin)malli XC60 on/oli? Ruksi 1 tai useampiakin vaihtoehtoja mikäli tarvitsee...

XC60 T8 TwinEngine 407hv 10.4 kWh
9 (25%)
XC60 T8 TwinEngine 390hv 10.4 kWh
5 (13.9%)
XC60 T8 TwinEngine 390hv 11.6 kWh
5 (13.9%)
XC60 T8 Recharge 390hv "normiakkuinen"
2 (5.6%)
XC60 T8 Recharge 455hv "isompiakkuinen" long range
6 (16.7%)
XC60 T6 Recharge 340hv "normiakkuinen"
0 (0%)
XC60 T6 Recharge 340hv "isompiakkuinen" long range
2 (5.6%)
XC60 jokin muu bensamalli
1 (2.8%)
XC60 jokin muu dieselmalli
5 (13.9%)
XC60 jokin muu malli mitä tässä ei ole laitettu...  :-)
0 (0%)
EX60 tulee heti talliin, kun julkaistaan ja sillä sipuli!!!
1 (2.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 32

Äänestys päättyy: 20.10.2025, 19:55:40

XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!

  • 152 Vastauksia
  • 25380 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6909
  • Kaikkee sitä...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #60 : 26.07.2023, 10:52:20 »
Volvocarsin mukaan range lasketaan aina edellisen 30km kulutuksen keskiarvosta.

Ok, homma selvä! :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 375
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #61 : 01.08.2023, 23:07:55 »
Tuli käytyä viime viikonloppuna harrastereissu 3 kaverin kanssa Savonlinnassa. Mentiin meidän autolla ja perässä oli 1-akselinen normiperäkärry kuomulla.
Tavaraa oli tosi paljon ja mennessä ihan hirveä sade lähes koko matkan. No, mennessä kulutus oli Savonlinnaan 10,9L (koko tankki oli 9,3L) ja tullessa
11L ja tankkaus oli tasan 10L... Eli kyllähän tuo raskas auto isolla kuormalla ja peräkärry perässä vie aika lailla :buck2: Kulutukset näkee profiilin alta maapallon
kuvasta, jos kiinnostaa. Edellisellä V90CC D4 AWD diesel muistan muutamia +8L kulutuksia kärry perässä ja Sallassa käytiin samalla porukalla BMW X3 3.0L
diesel ja sillä reissulla kulutus oli muistaakseni 8,4L. Joten vetoautona bensahybridi ei ole kyllä yhtään taloudellinen, mutta tasainen ja varma kyyti kyllä
oli sekä mukava ajaa. Onneksi on 70L tankki, niin pääsee sen 600-700km kuitenkin tankkaamatta. Polttoainekulut tuolta reissulta olivat aika karut n. 220€ ja
ajokilometrejä tuli jotain vajaa 1100km n. 1,5 vrk aikana.
1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa allpro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #62 : 01.08.2023, 23:28:00 »
Tuli käytyä viime viikonloppuna harrastereissu 3 kaverin kanssa Savonlinnassa. Mentiin meidän autolla ja perässä oli 1-akselinen normiperäkärry kuomulla.
Tavaraa oli tosi paljon ja mennessä ihan hirveä sade lähes koko matkan. No, mennessä kulutus oli Savonlinnaan 10,9L (koko tankki oli 9,3L) ja tullessa
11L ja tankkaus oli tasan 10L... Eli kyllähän tuo raskas auto isolla kuormalla ja peräkärry perässä vie aika lailla :buck2: Kulutukset näkee profiilin alta maapallon
kuvasta, jos kiinnostaa. Edellisellä V90CC D4 AWD diesel muistan muutamia +8L kulutuksia kärry perässä ja Sallassa käytiin samalla porukalla BMW X3 3.0L
diesel ja sillä reissulla kulutus oli muistaakseni 8,4L. Joten vetoautona bensahybridi ei ole kyllä yhtään taloudellinen, mutta tasainen ja varma kyyti kyllä
oli sekä mukava ajaa. Onneksi on 70L tankki, niin pääsee sen 600-700km kuitenkin tankkaamatta. Polttoainekulut tuolta reissulta olivat aika karut n. 220€ ja
ajokilometrejä tuli jotain vajaa 1100km n. 1,5 vrk aikana.
Fysiikan lait toteutuvat. Ihan sama millä polttoaineella ajaa.
Huomasin että varsinkin nopeudella on hurja vaikutus kulutukseen, kun iso kärri perässä. Esim paljua kun olen vetänyt diesel XC60 niin kauhee kulutus ero 80->100 km/h.
Ja selituksenä iso ilman vastus, ei niinkään paino.
Volvo XC60 T8 TwE MY19 aut Inception

Volvo XC60 D4 Summum AWD aut -16, Rica 275hp 536Nm
Volvo V70  2,4t aut -01

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 375
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
XC60 T8 : normaalin käyttöakun vaihtaminen?!?
« Vastaus #63 : 18.08.2023, 00:34:22 »
Kannattaisikohan omaan T8 XC60 autoon vaihtaa normaali käyttöakku, kun on alkanut starttailla polttomoottoria melko usein, kun aamulla esim. tallista peruuttaa pois ja sitten kun laittaa D-vaihteen, niin miettii ja miettii, tehot rajoittuvat eikä oikein tahdo lähteä liikkeelle ja lopulta sitten käynnistää moottorin? Moottori päällä pitää ajella joku vajaa kilometri ja sitten vaihtaa sähkölle... Pure-tila käytössä lähtiessä. Kerran teki silläkin lailla, että Sensus pimeni kokonaan ja piti sammuttaa auto, käydä ulkona autosta ja lukitsin ovet, sitten uusi kokeilu. Oli edelleen Sensus ihan pimeänä ja radiokaan ei toiminut. Taas laittoi polttomoottorin päälle ja ajaessa Sensus heräili normaalisti pienen pätkän jälkeen. Tällä viikolla teki sen, että R vaihteella ensin peruutin parkista, laitoin D-vaihteen päälle ja sen jälkeen D:llä ei inahtanutkaan liikkeelle muttei moottorikaan käynnistynyt! Käytin uudelleen R-vaihteen päällä ja sitten D-vaihteella suostui liikkumaan. Onkohan tuossa jotain jännitehommaa tms kun on alkanut jo nyt kesällä vähän oireilla kai noista sähköistä? Tänään tarkistin akkulaturilla pure-ajotilan jälkeen akun ja näytti kyllä toiseksi ylintä varaustasoa, mutta edellisessäkin V90CC Volvossa akku alkoi temppuilla siten ettei webasto lähtenyt enää kunnolla päälle. Varta Silver Dynamic AGM akun vaihdon jälkeen ei enää ollut yhtään mitään eli toimi kyllä hienosti. Vähän sama nyt epäilyttää ja muutamia kertoja kun olen yrittänyt laittaa XC60 T8:ssa ilmastoinnin etäohjauksen päälle ja Sensuksesta se on ollut valmiina aktivoituna, niin autoon tullessa ei ole yhtään kyllä jäähdyttänyt... Eli olisko akku jo tiensä lopussa, vaikka ilmastoinnin pitäis vissiin käyttää sitä isompaa hybridiakustoa? :buck2: Mitään virheilmoituksia tai vikakoodeja ei kyllä anna tauluun eli vähän kumma homma ollut. Tätä akkua olen miettinyt ja pitäis olla kyllä erittäin hyvä :
https://www.varta-automotive.com/en-gb/products/varta-silver-dynamic-agm/580-901-080
Ja kai tuon voisi akkuja myyvässä ammattiliikeessä vaihdattaa eli ei tarvis mennä merkkihuoltoon? Ei ole vain noista hybrideistä tietämystä, että voiko normaalisti vain vaihdattaa kuten ennenkin...?

1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 375
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
XC60 T8 : akun vaihtoon tietoa
« Vastaus #64 : 18.08.2023, 00:51:22 »
Tässä on tietoa XC60 T8 alkuperäisestä akusta :
https://www.volvocars.com/fi/support/car/xc60-twin-engine/19w17/article/dd823b7e705aef9ec0a801515b6d74b8
Olikin tuo Vartan suositus pienemmälle kapasiteetille konfiguraattorissa eli 80Ah mitatkin pienemmät jne eli taidan kyselläkin tätä just mitoiltaankin samaa 95Ah mallia :
https://www.varta-automotive.com/en-gb/products/varta-silver-dynamic-agm/595-901-085
Tuossa näytti olevan tosiaan just samat mitatkin kun "Volvo" omassa akussa, mikä lie sitten valmistaja...
Pitää laittaa tietoa, kun on parempi akku vaihdettu ja liekö tuota tarvii mitenkään resetoida tms eli menee varmaan plug and play -periaatteella, kun on samat virta-arvot jne. Toivottavasti auttais...  :P
1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa allpro

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #65 : 18.08.2023, 12:14:23 »
Vaikea on sanoa omalla kokemuksella onko akusta kiinni. 4-6v tuntuvat agm akt kestävän.
Olen huomannut että bensakone käynnistyy herkästi jos peruutuksen jälkeen laittaa D päälle, ikä auto ole silloin täysin pysähtyneenä.
Näin tapahtui ainakin minulle muutaman kerran, ennen kuin opettelin pysäyttämään auton täysin ennen D kytkentää, vaikka Pure käytössä.
Volvo XC60 T8 TwE MY19 aut Inception

Volvo XC60 D4 Summum AWD aut -16, Rica 275hp 536Nm
Volvo V70  2,4t aut -01

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 375
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #66 : 18.08.2023, 12:53:09 »
Vaikea on sanoa omalla kokemuksella onko akusta kiinni. 4-6v tuntuvat agm akt kestävän.
Olen huomannut että bensakone käynnistyy herkästi jos peruutuksen jälkeen laittaa D päälle, ikä auto ole silloin täysin pysähtyneenä.
Näin tapahtui ainakin minulle muutaman kerran, ennen kuin opettelin pysäyttämään auton täysin ennen D kytkentää, vaikka Pure käytössä.
Hyvä kiitos tuosta vinkistä, että pysäyttää auto kunnolla ensin ja laittaa vasta sitten D-vaihde päälle. Tuo Sensuksen tilttaaminen ja varsinkin ilmastoinnin toimimattomuus etäkäytössä/ei lähde päälle kyllä epäilyttävät sen verran, että taidan jo ennakkoon vaan tuon vaihdattaa ja onpahan sitten taas vuosiksi akkua. "Volvo" oma akku on kyllä omasta mielestä kohtuu keskiverto kestävyydeltään, kun 2v vanhassa V90CC dieselissä piti jo laittaa uusiksi. Ja tiedän, että sillä yksilöllä oli ajettu pitkää matkaa sen 2v ja 100tkm eli siihen nähden kyllä tosi aikaisin meni vaihtoon...
1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 375
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #67 : 18.08.2023, 16:56:24 »
Vastailen tässä osittain itsellenikin tuosta ilmastoinnin kytkeytymisestä auto paikallaan eli vaatinee Volvo Cars -sovelluksesta etänä auton käynnistämisen? että ilmastointi oikeasti lähtee päälle, vai? Eli ei käytä suoraan hybridiakustoa? kuten esim. paikalla autossa ollessa, kun laittaa herätevirrat kokonaan päälle, niin silloin ainakin ilmastointi lähtee kunnolla päälle ja jäähdyttää vaikkei moottori käy. Samahan se on esim. pure-tilalla ajaessa, että ilmastointi kuitenkin toimii taustalla normaalisti ja käsitykseni mukaan ilmastoinnin kompura pelittää hybridiakuston voimalla tai näin luulisin...
No, vaihdatin akun silti varalta tänään ja parhaimmasta päästä Varta Silver Dynamic G14 95Ah 850A oli mitoiltaan just "Volvon omaa akkua" vastaava ja asennettuna maksoi 214€. Eli ei paha investointi tulevaisuuteen. Nyt ei normaalin akun puolesta ainakaan pitäisi tulla pitkään aikaan mitään outouksia. Ja toistaiseksi se R->D vaihteelle siirtäminen ei ole startannut moottoria vaikka lämmintä piisaa... Seuraillaan ja kommentoin tänne mikäli nuo aiemmin mainitut ominaisuudet sitten vaikka vähenisivät  :P
1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #68 : 18.08.2023, 21:16:57 »
Joo tosiaan semmoinen ominaisuus näissä on, että joskus kun liian rivakasti heität pakilta D:lle niin miettii hetken ja käynnistää moottorin. Toivottavasti auttaa tuo akun vaihto, sehän tunnetusti aiheuttaa nykyautoissa vaikka mitä mystistä. :)
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa Rytkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #69 : 18.08.2023, 21:22:27 »
Nyt tajusin muuten että tänä kesänä ei ole tullut kertaakaan sitä ärsyttävää bugia jossa näyttö jää kirkkaudeltaan pienelle, kun siirryt varjosta auringonpaisteeseen! Tuo oli oikeasti  välillä aika rasittava bugi, mutta ilmeisesti se on korjattu ja huollossa ovat softan päivittäneet viime talvena.
Volvo V70 2.4 144hv 1998 --> Volvo V50 D3 Classic 2012 --> Volvo XC60 Ocean Race D5 AWD 2015 --> Volvo XC60 T8 Inscription 2018

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #70 : 19.08.2023, 09:52:24 »
Hyvä kiitos tuosta vinkistä, että pysäyttää auto kunnolla ensin ja laittaa vasta sitten D-vaihde päälle.
Eikö tuo ole itsestään selvää? Minulle tuo on opetettu autokoulussakin.

No ei ilmeisesti ole, koska tämä mainittiin yhtenä kaksoiskytkinvaihteistoja tuhoavana käyttövirheenä.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5181
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #71 : 19.08.2023, 10:30:27 »
No eipä se tavallinenkaan automaattilaatikko tykkää jos liikkuessa vaihtaa suuntaa. :buck2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005, V60 D4-2016

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 375
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #72 : 19.08.2023, 12:52:51 »
Eikö tuo ole itsestään selvää? Minulle tuo on opetettu autokoulussakin.

No ei ilmeisesti ole, koska tämä mainittiin yhtenä kaksoiskytkinvaihteistoja tuhoavana käyttövirheenä.
Huoh, eiköhän se sähköllä peruuttaessa käytä aivan eri "vaihteistoa" kuin perinteistä, koska silloin on sähkömoottori käytössä eli eteen tai taakse.... Tuskin liittyy tuo perinteisen vaihteiston/sähkömoottorin eteen-taakse minun osalta tuohon mistä aiemmin kerroin, että moottori käynnistyy aika ajoin melko ihme paikoissa...  :buck2: No nyt on uusi perusakku autossa ja kuten sanottua, niin pitää tänne kommentoida miten on muuttunut. Toistaiseksi kaikki ihan ok. Ite haluan ennakoida näitä huoltojuttuja eli kaikkea ei viitsi teettää/tehdä sitten, kun pascha on jo housuissa  ;D
1. XC60 T8 TE MY2020 109tkm Inscription Denim Blue 19" Rial Torino alut/Goodyear EfficientGrip 2 SUV! 2 Volvoa nykyiseen :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia!
« Vastaus #73 : 19.08.2023, 19:43:29 »
Huoh, eiköhän se sähköllä peruuttaessa käytä aivan eri "vaihteistoa" kuin perinteistä, koska silloin on sähkömoottori käytössä eli eteen tai taakse....
Juu, näissähän ERADin viat ovat harvinaisia :).

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6909
  • Kaikkee sitä...
Vs: XC60 T8 : akun vaihtoon tietoa
« Vastaus #74 : 19.08.2023, 23:13:53 »
Pitää laittaa tietoa, kun on parempi akku vaihdettu ja liekö tuota tarvii mitenkään resetoida tms eli menee varmaan plug and play -periaatteella, kun on samat virta-arvot jne. Toivottavasti auttais...  :P

Niin eikö näissä tarvitse uutta akkua koodailla?
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

 

Elekma  Autoracing